Name of course:
Socjologia i metody badań socjologicznych
Coordinator of course:
Dr Katarzyna Dzieniszewska-Naroska
Type of course:
Compulsory
Level of education:
First cycle studies
Programme:
Administracja
Group of courses:
Obowiązkowe
Code of course:
A12_SMBS
Nominal semester:
3 / AY 2020/2021
Number of ECTS credits:
4
Number of hours of student’s work to achieve learning outcomes:
100 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 10 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń 20 godzin, realizacja badania 25 godzin
Number of ECTS credits on the course with direct participation of academic teacher:
1 p. ECTS
Language of course:
polish
Number of ECTS credits on practical activities on the course:
Cwiczenia i wykłady 25h Realizacja badania 25h = 2 p. ECTS
Form of didactic studies and number of hours per semester:
  • Lecture15h
  • Exercise type of course10h
  • Laboratory0h
  • Project type of course0h
  • Computer lessons0h
Preliminary requirements:
brak wymagań wstępnych
Limit of students:
cały rok
Purpose of course:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji socjologicznoprawnych oraz metodami i technikami badań w naukach społecznych. Studenci uzyskują wiedzę, pozwalającą rozpoznawać i prawidłowo nazywać podstawowe struktury społeczne i więzi społeczne na różnych poziomach analizy struktur społecznych od mikro struktur po makro struktury (od małych grup, przez społeczności lokalne po społeczeństwo globalne). Poznają podstawy procesu badawczego oraz zróżnicowanie metod badawczych i dobory prób w badaniach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem celów badań i form ich realizacji w administracji publicznej i badaniach z zakresu socjologii prawa. Ćwiczenia/seminaria: Celem ćwiczeń jest nauczenie studentów stosowania w praktyce metod i technik badawczych takich jak obserwacja, wywiad i badanie dokumentów w odniesieniu do zjawiska społecznoprawnych. Studenci pracują w zespole projektowym realizując własne projekty badawcze. Przechodzą proces badawczy od operacjonalizacji pojęć do prezentacji i analizy wyników w końcowym raporcie. Nabywają umiejętność pracy w grupie i uczą się odpowiedzialności za wyniki pracy całego zespołu.
Contents of education:
Wykłady: 1.Wprowadzenie do socjologii jako jednej z dyscyplin naukowych. Wiedza przedsocjologiczna i narodziny nowej dyscypliny wiedzy. Pojęcie „wyobraźni socjologicznej”. Podejście scientystyczne a socjologia humanistyczna 2.Klasycy socjologii, czyli od A. Comta do Parsonsa i współczesne koncepcje teoretyczne w socjologii i socjologii prawa. Funkcjonalizm i noeofukcjonalizm, teorie wymiany, interakcjonizm i etnometodologia oraz teorie konfliktu 3.Etapy procesu badawczego w socjologii prawa. Badania w administracji publicznej ich cele i podstawy. Dobór próby, dobory probabilistyczne i nieprobabilistyczne. Od konceptualizacji przez operacjonalizację. Metody i wskaźniki i skale w badaniach realizowanych w administracji publicznej. Zasady budowy pytań, pytania otwarte i zamknięte. Budowa indeksów arbitralnych. Realizacja badania i analiza wyników. 4.Kultura i proces socjalizacji. Pojęcie kultury, tożsamości kulturowej, systemy aksjonormatywne, socjalizacja, dewiacja (wtórna i pierwotna) i resocjalizacja, wymiana międzypokoleniowa. Badanie kultur, formy asymilacji. 5.Od społeczeństwa po instytucje i organizacje społeczne Makro struktury w socjologii administracji. Teorie stratyfikacji społecznej. Rozwój społeczny. Od społeczeństw przednowoczesnych po społeczeństwo informacyjne. Podstawowe struktury społeczne w koncepcjach klasycznych. Koncepcja Marksa i Webera oraz nowoczesne spojrzenie na podziały społeczne. Zróżnicowanie społeczne. Nowoczesne organizacje społeczne. Władza i naród. Pojęcie organizacji społecznej, sieci informacyjne formalne i nieformalne w organizacji. biurokracja Webera i występujące dysfunkcje w nowoczesnych organizacjach biurokratycznych 6.Mezostruktury. Lokalność jako kategoria socjologiczna. Badania nad lokalnością od szkoły chicagowskiej po nowoczesną animację działań lokalnych. Pojęcie partycypacji społecznej w administracji. 7. Od grupy społecznej do interakcji Pojęcie interakcji, interakcja a kontakt społeczny. Podejścia teoretyczne badawcze do interakcji (od behawioryzmu po etnometodologię), pojęcie grupy społecznej oraz typy grup społecznych, role w grupach celowych. Podsumowanie od makro do mikro struktur społecznych. Ćwiczenia: 1.Badania nad działaniem administracji publicznej wywiad swobodny, obserwacja i badanie dokumentów oraz metody doboru próby 2.Budowa narzędzi badawczych, pytania otwarte i podstawowe błędy w pytaniach, scenariusz wywiadu 3.Prezentacja stworzonych przez studentów narzędzi badawczych 4.Przygotowanie realizacji badań, planowanie raportu 5.Prezentacja wyników w raporcie z badań
Methods of evaluation:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum oceny 3.0 z ćwiczeń, czyli minimum 11 punktów ( z ogółem 20 punktów) warunek dopuszczenia do egzaminu) oraz napisanie egzaminu testowego minimum na 50% (z ogółem 80 punktów). Studenci mogą uzyskać max 10 punktów dodatkowych za wykazanie się wiedzą podczas dyskusji na wykładach lub/i uczestnictwo w konferencjach naukowych organizowanych przez Wydział. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, napisanie raportu z badań, oraz napisanie egzaminu końcowego, który obejmuje materiał z ćwiczeń, obowiązkową literaturę oraz treść wykładów. Ocena: 3.0 - 51-60 punktów - Zaliczył powyżej 50% testu oraz napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 3.5 - 61-70 punktów - Zaliczył powyżej 60% testu oraz napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 4.0 - 71-80 punktów - Zaliczył powyżej 70% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 4.5 - 81-90 punktow Zaliczył powyżej 80% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 5.0 - 91- 100 punktow Zaliczył powyżej 90% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0
Exam:
yes
Literature:
Podręczniki obowiązkowe: Wykład:A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Nowe wydanie, Warszawa 2012. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa, wyd. dow Ćwiczenia: M. Hammersley, Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i Ska, Warszawa 2005.
Website of the course:
brak
Notes:
brak

Effects of education

General academic profile - knowledge

Charakterystyka W_01
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W01, K_W02, K_W04
Area of study related learning outcomes: II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, II.X.P6S_WG.2
Charakterystyka W_02
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W04, K_W06
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.3
Charakterystyka W_03
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o

General academic profile - skils

Charakterystyka U_01
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U04, K_U03
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U01, K_U03, K_U04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2
Charakterystyka U_03
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U01, K_U03, K_U04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, II.T.P6S_UW.2

General academic profile - social competences

Charakterystyka K_01
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_K01, K_K02
Area of study related learning outcomes: I.P6S_KO, I.P6S_KR
Charakterystyka K_02
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_K07, K_K02
Area of study related learning outcomes: I.P6S_KO, I.P6S_KR
Charakterystyka K_03
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_K04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_KO