Name of course:
Rachunkowość finansowa
Coordinator of course:
mgr Agnieszka Kaczorowska
Type of course:
Compulsory
Level of education:
First cycle studies
Programme:
Administracja
Group of courses:
Obowiązkowe
Code of course:
A13_RF
Nominal semester:
5 / AY 2020/2021
Number of ECTS credits:
2
Number of hours of student’s work to achieve learning outcomes:
Forma nakładu pracy studenta (udział w zajęciach, aktywność, przygotowanie sprawozdania, itp.) Obciążenie studenta [h]: Udział w wykładach 10 Udział w ćwiczeniach 10 Praca własna: przygotowanie do zajęć 15 czytanie wskazanej literatury 15 Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
Number of ECTS credits on the course with direct participation of academic teacher:
0,8 p. ECTS
Language of course:
polish
Number of ECTS credits on practical activities on the course:
0
Form of didactic studies and number of hours per semester:
  • Lecture10h
  • Exercise type of course10h
  • Laboratory0h
  • Project type of course0h
  • Computer lessons0h
Preliminary requirements:
Znajomość podstaw teorii kosztów w przedsiębiorstwie - mikroekonomia
Limit of students:
cały rok
Purpose of course:
Cele: wykłady – zaznajomienie studentów z istotą, funkcjami, metodami i narzędziami rachunkowości finansowej. W szczególności - znajomość elementów majątku jednostki i źródeł jego finansowania, dokumentacji i księgowania operacji gospodarczych, systematyki kosztów i przychodów oraz ustalania wyniku finansowego jednostki, a także zasad sporządzania sprawozdań finansowych w wersji uproszczonej. Cele: ćwiczenia – celem jest nabycie umiejętności z dziedziny rachunkowości - klasyfikacji elementów majątku jednostki i źródeł jego finansowania, klasyfikacji operacji gospodarczych i ich księgowania na kontach, a także bilansowania oraz sporządzania uproszczonego rachunku zysków i strat, jak również interpretacji danych ze sprawozdań finansowych.
Contents of education:
Wykłady 1. Pojęcie, funkcje i zasady rachunkowości. Podstawowe regulacje prawne w zakresie rachunkowości. Elementy bilansu – charakterystyka. Istota operacji gospodarczych i ich dokumentacja księgowa. Zasady ewidencji naq kontach - operacje bilansowe (3 godz.). 2. Zasady klasyfikacji i ewidencji podstawowych kategorii bilansowych: aktywa trwałe i obrotowe - środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, rozrachunki, inwestycje, zapasy, kapitały własne i zobowiązania (3 godz.) 3. Klasyfikacja i ewidencja kosztów i przychodów; ustalanie wyniku finansowego; sporządzanie rachunku zysków i strat. Przykłady sprawozdań finansowych (3 godz.) 4. Test z teorii rachunkowości i jego weryfikacja (1 godz.). Ćwiczenia 1. Klasyfikacja elementów bilansu - ćwiczenia. Bilansowanie aktywów i pasywów w jednostce gospodarczej. Zasady księgowania na kontach (3 godz. ). 2. Sprawdzian nr I – klasyfikacja aktywów i pasywów ora sporządzenie bilansu. Wybrane zagadnienia z zakresu ewidencji i wyceny środków trwałych, zapasów, rozrachunków i aktywów finansowych oraz podstawowych rodzajów zobowiązań (3 godz.) 3. Sprawdzian nr II – księgowanie operacji ekwiwalentnych na kontach księgowych. Klasyfikacja i ewidencja kosztów i przychodów; zasada współmierności kosztów i przychodów. Sporządzanie uproszczonego rachunku zysków i strat (3 godz.). 4. Sprawdzian nr III – rachunek zysków i strat, omówienie prawidłowego rozwiązania, zaliczenie (1 godz.).
Methods of evaluation:
Ocena za przedmiot Ocena: Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał 50% maksymalnej liczby punktów za test i ćwiczenia; był obecny na ćwiczeniach i aktywnie w nich uczestniczył. Umie zaklasyfikować aktywa i pasywa, sporządzić uproszczony bilans, wie jak poprawnie zinterpretować rachunek zysków i strat w wersji uproszczonej. 3.5 Uzyskał 60% maksymalnej liczby punktów za test i ćwiczenia; był obecny na ćwiczeniach i aktywnie w nich uczestniczył. Potrafi to co na ocenę 3.0 a ponadto poprawnie zaksięgować podstawowe operacje bilansowe. 4.0 Uzyskał 70 % maksymalnej liczby punktów za test i ćwiczenia; był obecny na ćwiczeniach i aktywnie w nich uczestniczył. Umie to samo co na ocenę 3,5 a ponadto sporządzić rachunek zysków i strat na podstawie podanych kosztów i przychodów. 4.5 Uzyskał 80% maksymalnej liczby punktów za test i ćwiczenia; był obecny na ćwiczeniach i aktywnie w nich uczestniczył. Wykazał się systematycznym przygotowaniem do zajęć, Potrafi to co na ocenę 4.0 a ponadto umie zakwalifikowac koszty i przychody i ustalić wynik finansowy jednostki gospodarczej. Ma rozeznanie w podstawowych metodach wyceny aktywów i pasywów. 5.0 Uzyskał 90% maksymalnej liczby punktów za test i ćwiczenia; był obecny na wszystkich ćwiczeniach i aktywnie w nich uczestniczył. Wykazał się systematycznym przygotowaniem do zajęć, Potrafi to samo co na ocenę 4,5 a ponadto zaksięgować poprawnie operacje gospodarcze różnych typów, sporządzić rachunek zysków i strat, dobrze interpretuje i stosuje zasady rachunkowości.
Exam:
no
Literature:
Z. Messner (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 M. Andrzejewski (red.), Podstawy rachunkowości. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 P. Szczypa (red.), Rachunkowośc dla ciebie. Rachunkowość finansowa, CeDEWu. Pl, Warszawa 2008 E. Komajda, Wprowadzenie do rachunkowości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2002
Website of the course:
---
Notes:
Na zajęcia został przygotowany materiał dydaktyczny do ćwiczeń, w formie pliku elektronicznego. Zajęcia zostały przygotowane i przeprowadzone z wykorzystaniem kompetencji i umiejętności z zakresu wyszukiwania i weryfikacji informacji, komunikacji, prezentacji informacji, dystrybucji i zarządzania informacją, uzyskanych na kursie w ramach projektu „Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania” w dniach 19-20 czerwca 2018 r. Zastosowano modele i techniki poznane na kursie, m.in. GROW, GOLD, „strategię efektywnej wypowiedzi”, „model wycieraczki”, przykłady z życia gospodarczego. Wskazywano konsekwencje, jakie może spowodować niewłaściwe działanie, w tym błędy i zaniechania. W materiale do ćwiczeń i wykładów dokonano modyfikacji, odpowiednio do wskazań uzyskanych na kursie – jak „prezentacja informacji i komunikacja” oraz „dystrybucja”.

Effects of education

General academic profile - knowledge

Charakterystyka W_01
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W04, K_W07
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1
Charakterystyka W_02
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_W10, K_W06
Area of study related learning outcomes: I.P6S_WG, II.T.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.3

General academic profile - skils

Charakterystyka U_01
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U04
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW
Charakterystyka U_02
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U01
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_03
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_U02, K_U03
Area of study related learning outcomes: I.P6S_UW, II.T.P6S_UW.2, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1

General academic profile - social competences

Charakterystyka K_01
---
Verification: ---
Field of study related learning outcomes: K_K01, K_K03
Area of study related learning outcomes: I.P6S_KO, I.P6S_KR