Nazwa przedmiotu:
Rozwój obszarów wiejskich
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Anna Bielska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK524
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 40 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 15 godzin b) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 8 godzin d) obecność na egzaminie - 2 godziny 2. Praca własna studenta – 35 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 12 godzin b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 13 godzin c) przygotowanie do egzaminu - 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 40, w tym: a) obecność na wykładach - 15 godzin b) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 8 godzin d) obecność na egzaminie - 2 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,9 pkt. ECTS - 48 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach projektowych - 15 godzin b) przygotowanie do zajęć projektowych - 12 godzin b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 13 godzin d) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 8 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe pojęcia z zakresu geologii i geomorfologii, ewidencji gruntów i budynków, gleboznawstwa i kartografii gleb, siedliskoznawstwa, rolnictwa.
Limit liczby studentów:
120
Cel przedmiotu:
Umiejętność kreowania modelu rozwoju przestrzennego w nawiązaniu do lokalnych uwarunkowań i potrzeb. Umiejętność oceny warunków przyrodniczych na terenach wiejskich pod kątem realizacji określonych funkcji, opracowania koncepcji rozwoju obszarów wiejskich, oceny i wyceny nieruchomości rolnych, wyłączeń gruntów na cele nierolnicze i nieleśne, ochrony zasobów przyrodniczych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Pojęcie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, czynniki kształtujące zrównoważony rozwój. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich w Polsce w świetle zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Rozwój obszarów wiejskich w okresie powojennym. Zmienność i rozwój funkcji obszarów wiejskich jako konsekwencja procesów gospodarczych i urbanizacyjnych. Pozytywne i negatywne oddziaływanie poszczególnych funkcji na obszary wiejskie. Funkcje obszarów wiejskich, charakterystyka podstawowych funkcji. Obszary problemowe obszarów wiejskich. Strategie rozwoju. Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Instrumenty wspomagające rozwój obszarów wiejskich. Rozwój wsi i obszarów wiejskich w ustawodawstwie unijnym. Zadania administracji rządowej i samorządowej w kształtowaniu i rozwoju obszarów wiejskich. ĆWICZENIA PROJ.: Zadania administracji rządowej. Planowanie przestrzenne w gminie – analiza aktów prawnych, analiza głównych funkcji. Analiza treści materiałów kartograficznych i opisowych na potrzeby planowania przestrzennego, gospodarki ziemią. Analiza warunków przyrodniczych wybranego obszaru pod kątem realizacji różnych funkcji. Analiza użytkowania gruntów. Analiza warunków glebowych wybranego obszaru – bonitacja genetyczna, podział pod względem jakości, dokumentacja opisowa, interpretacja wybranych właściwości gleb dla potrzeb planowania przestrzennego i rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie bazy danych o glebach, ocena wskaźnikowa gleb. Ocena przydatności gleb pod zabudowę, ochrona gleb przed erozją. Wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji. i leśnych. Opracowanie założeń do projektu melioracji gruntów rolnych, analiza materiałów kartograficznych i opisowych. Ocena efektywności wykonanych zabiegów melioracyjnych. Analiza warunków rozwoju obszarów wiejskich, w tym rolnictwa na podstawie PSR. Opracowanie projektu studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru. Analiza funkcji rolniczej.
Metody oceny:
Ocena łączna jest średnia ważoną i obejmuje ocenę z ćwiczeń projektowych (średnia ocen czterech projektów wykonanych w zespołach ) - waga 0,8 oraz ocenę z egzaminu - waga 1,2. Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bereżnicka J. 1997. Plan roczny przedsiębiorstwa ( gospodarstwa rolniczego). Wyd. SGGW 2. Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW 3. Bud –Gusaim J.1997. Wycena gospodarstw rolniczych oraz ich zasobów majątkowych. Wyd. SGGW 4. Instrukcja Urządzania Lasu 5. Klepacki B. 1989. Produkcyjno-ekonomiczne podstawy organizacji gospodarstw rolnych. Wyd. SGGW-AR 6. Konecka-Betley K.,Czępinska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW. 7. Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r. 8. ŁAGUNA T.1999. Wycen nieruchomości i gospodarstw rolnych. Wyd.II, ZCO – Zielona Góra. 9. Niewiadomski W. Podstawy agrotechniki. Praca zbiorowa 10. Nazaruk .Podstawy rolnictwa dla meliorantów. Wyd.SGGW 11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1614) 12. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dziennik Urzędowy L 277 , 21/10/2005 P. 0001 – 0040 13. Standardy Zawodowe Rzeczoznawców Majątkowych 14. Strony internetowe hasło zrównoważony rozwój, funkcje obszarów wiejskich 15. Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150 16. Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991 r. 17. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego 18. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r o podatku rolnym 19. Ustawa z dnia 16 marca 2001 r o rolnictwie ekologicznym 20. Ustawa z dnia;27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym 21. Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity) 22. Ustawy, rozporządzenia, pozycje internetowe dotyczące zagadnień - Funkcje i rozwój obszarów wiejskich 23. www.funduszestrukturalne.gov.pl/informator/npr2/po/rolnik.pdf Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi 24. Program Operacyjny Rozwoju Obszarów Wiejskich
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK524_W1
zna treść aktów prawnych dotyczących zagadnień związanych z rozwojem obszarów wiejskich, w tym ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawę o lasach oraz ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W10, K_W12, K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W01, S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, S1A_W02, S1A_W03, T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.SIK524_W2
zna treść operatu klasyfikacyjnego i aneksu do mapy glebowo-rolniczej
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W07, K_W15_SR, K_W15_UR, K_W21, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, P1A_W03, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W01, T1A_W04
Efekt GP.SIK524_W3
ma wiedzę dotyczącą danych opracowywanych przez GUS na potrzeby oceny kierunku rozwoju obszarów wiejskich
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10, K_W21
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, T1A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK524_U1
potrafi zgromadzić dokumentację geodezyjną i kartograficzną niezbędną dla działań związanych z rozwojem obszarów wiejskich
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, T1A_U07, T1A_U10
Efekt GP.SIK524_U2
potrafi zinterpretować wyniki gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz opracować dane statystyczne dla wybranych obszarów i przedstawić je w formie graficznej
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GP.SIK524_U3
potrafi określić przydatność gleb pod zabudowę i wskazać ograniczenia w ich zagospodarowaniu
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, P1A_U07, S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK524_K1
nabywa umiejętności pracy w zespole poprzez realizację projektów obejmujących interdyscyplinarną wiedzę
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K07