Nazwa przedmiotu:
Socjologia
Koordynator przedmiotu:
dr Michał Piotr Pręgowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
GP.SIK506
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 32 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na kolokwium - 2 godziny 2. Praca własna studenta – 28 godzin, w tym: a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 13 godzin b) przygotowanie do kolokwium - 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 32, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na kolokwium - 2 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot stanowi wprowadzenie w tematykę socjologii oraz metodologii prowadzonych przez nią badań.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu socjologii oraz omówienie najważniejszych pojęć i zagadnień języka socjologicznego. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić uczestnikom zrozumienie złożoności otaczającego świata i dostrzeżenie wielowymiarowości relacji międzyludzkich, ze szczególnym uwzględnieniem relacji człowiek-społeczeństwo. W toku semestru omówione zostaną takie zagadnienia, jak socjogeneza, rozwój społeczny i zmiana społeczna, interakcje społeczne, role społeczne, socjalizacja, rola konfliktów i wymian w życiu społecznym człowieka – a także powiązane z nimi koncepcje teoretyczne. Studenci będą mieli okazję nauczyć się tzw. wyobraźni socjologicznej, a następnie stosować ją w codziennym życiu, m.in. na potrzeby definiowania i rozwiązywania problemów zawodowych czy dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych w makroskali.
Treści kształcenia:
1. Socjologia jako nauka i jej początki. Relacje socjologii z innymi dziedzinami wiedzy. Metody i techniki badawcze socjologii. Fakty społeczne. 2. Zbiorowość jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych. Wybrane koncepcje rozwoju społecznego i powstawania społeczeństw. 3. Społeczeństwo tradycyjne, przemysłowe, informacyjne. 4. Wpływ zbiorowości na jednostkę. Socjalizacja pierwotna i wtórna. Normy życia społecznego. 5. Formy kontroli społecznej. Konformizm a samosterowność. 6. Jednostka jako przedmiot zainteresowania nauk społecznych. Działania jednostek jako czynniki zmiany społecznej. Wynalazki, modyfikacje, naśladownictwo, moda. Psychologia tłumu. 7. Role społeczne – ujęcie strukturalne i interakcyjne. Przypisywanie ról przez grupy odniesienia. Tożsamość społeczna a tożsamość osobista. 8. Interakcje społeczne jako przedmiot zainteresowania socjologii. Człowiek jako aktor w teatrze życia codziennego. 9. Wymiana i konflikt jako siły rządzące relacjami międzyludzkimi. 10. Współczesne wyzwania społeczne. Praca i czas wolny w społeczeństwie informacyjnym. Zagrożenia wąskich specjalizacji. 11. Kultura masowa doby Internetu i jej wpływ na procesy społeczno-polityczne.
Metody oceny:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie pisemnej (test z pytaniami otwartymi, zamknię-tymi). O ile będzie to możliwe, zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie stacjonarnej. Obowiązują dwa terminy zaliczenia, realizowane przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej, nominalnie na 14 i 15 zajęciach w semestrze. Zaliczenie obejmuje zagadnienia omawiane podczas wykładów oraz literatury przedmiotu podanej w sylabusie. Skala ocen: 2.0 (ndst) = 0-49% pkt. 3.0 = 50%-59% pkt. 3.5 = 61-65% pkt. 4.0 = 66-75% pkt. 4.5 = 76-80% pkt. 5.0 = 81-100% pkt.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki (fragmenty): 1. Szacka, B. (2003); Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa • część I i II (rozdziały od 1 do 7 włącznie), część V (rozdział 18) 2. Szacki, J. (2004). Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN • rozdział 10 (Tarde i Freud) 3. Sztompka, P., Kucia, M. (red.) (2005), Socjologia. Lektury. Kraków: Znak • rozdział „Czym zajmują się socjologowie? (A. Giddens) • rozdział „Zachowanie społeczne – jego formy elementarne” (G. Homans) • rozdział „Wymiana społeczna” (P. Blau) • rozdział „Uczucia i moralność tłumu” (G. Le Bon) • rozdział „Konflikt z grupami zewnętrznymi a struktura grupowa” (L. Coser) • rozdział „Co to jest fakt społeczny?” (E. Durkheim) • rozdział „Filozofia mody” (G. Simmel) • rozdział „Funkcjonowanie norm w życiu społecznym (M. Ossowska) • rozdział „Jaźń społeczna. Znaczenie <ja>” (C. H. Cooley) • rozdział „Grupy odniesienia i przypisywanie ról (R. Dahrendorf) 4. Śpiewak, P. (red.) (2009), Klasyczne teorie socjologiczne. Wybór tekstów, Warszawa: PWN • rozdział „Zasady metody socjologicznej” (E. Durkheim) • rozdział „O podziale pracy społecznej” (E. Durkheim) Pozostałe lektury: 5. Goffman, E. (2008), Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa: Aletheia 6. Ortega y Gasset, J. (2020), Bunt mas. Poznań: Replika • rozdział „Wstęp do anatomii człowieka masowego” • rozdział „Życie szlachetne i życie pospolite albo trud i bezczynność” • rozdział „Barbarzyństwo <specjalizacji>” 7. Russell, B. (2017), Pochwała lenistwa, Przekrój nr 3557, tekst dostępny także online: https://przekroj.pl/spoleczenstwo/pochwala-lenistwa-bertrand-russell Materiały audiowizualne: 8. de Waal, F. (2011), Moral behavior in animals, TED Talk, https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_moral_behavior_in_animals/ 9. The Social Dilemma, prod. Netflix 2020 Uwaga: powyższe pozycje książkowe podlegały wznowieniom. Przygotowując się do zaliczenia można korzystać z innych wydań upewniwszy się co do adekwatności wskazanych fragmentów.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK506_W1
student posiada wiedzę na temat człowieka i jego form aktywności oraz ich instytucjonalizacji w zbiór zasad i reguł życia społecznego. Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne w socjologii, rozumie złożoność relacji jednostka-społeczeństwo, a także człowiek-natura, i współzależność tychże. Student posiada podstawową wiedzę na temat przemian społeczno-kulturowych we współczesnym świecie, w tym w zakresie informatyzacji i globalizacji.
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK506_U1
student umie dostrzec wielowymiarowość konfliktów społecznych, pełnionych przez nie funkcji, a także sposobów ich rozwiązywania. Student wykazuje umiejętność czytania tekstów socjologicznych i pokrewnych, w których wykorzystuje się materiały badawcze o charakterze teoretycznym i empirycznym.
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK506_K1
student kształtuje w sobie wrażliwość na potrzebę promowania kultury publicznej opartej na tolerancji i pluralizmie ideowym
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03
Efekt GP.SIK506_K2
student dostrzega złożoność zjawisk społecznych i polityczno-ekonomicznych w otaczającym świecie, kształtuje w sobie krytyczną postawę wobec upraszczających i demagogicznych wizji rzeczywistości
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K03
Efekt GP.SIK506_K3
student zauważa konieczność ciągłego kształcenia i poszerzania interesującej go wiedzy na własną rękę, korzystając z różnych narzędzi komunikowania
Weryfikacja: kolokwium zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01