- Nazwa przedmiotu:
- Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Bielska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP.SMK117
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykład – 15 godz.
b) ćwiczenia projektowe – 30 godz.
c) konsultacje – 5 godz.
2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz.,
b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 15 godz.,
c) realizacja zadań projektowych: 10 godz.
d) przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykład – 15 godz.
b) ćwiczenia projektowe – 30 godz.
c) konsultacje – 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS - 75 godzin pracy studenta, w tym:
a) przygotowanie do zajęć projektowych - 15 godz.,
b) ćwiczenia projektowe – 30 godz.
c) konsultacje – 5 godz.
d) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 15 godz.,
e) realizacja zadań projektowych: 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- posiadanie wiedzy z zakresu: rozwoju obszarów wiejskich w szczególności czynników czynników decydujących o kierunkach rozwoju; rozumienie istoty procesu scalenia i wymiany gruntów; powiadanie wiedzy i umiejętności dotyczących możliwości zagospodarowania gruntów w zależności od czynników środowiskowych i lokalizacji; posiadanie umiejętności wykonywania prostych analiz przestrzennych z wykorzystaniem oprogramowania GiS.
- Limit liczby studentów:
- 60 - studentów na wykładzie, 30 - studentów na ćwiczeniach projektowych
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie wiedzy z zakresu kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich poprzez prace urządzeniowo- rolne, a w szczególności regulację granicy rolno-leśnej. Zapoznanie studenta z procesem scalenia i podziału nieruchomości oraz gospodarką gruntami leśnymi.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wybrane prace urządzeniowo – rolne jako element kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej. Rola miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze poddanym pracom urządzeniowo-rolnym. Proces podziału nieruchomości rolnych, połączenia i podziału nieruchomości oraz scalenia i podziału nieruchomości jako narzędzi kształtowania terenów pod zabudowę (głównie mieszkaniową) na terenach wyłączonych z produkcji rolnej i leśnej. Podstawy gospodarki gruntami leśnymi w szczególności plan urządzania lasu i uproszczony plan urządzania lasu, regulacja granicy rolno-leśnej.
Projekt: Wykorzystanie metody kształcenia opartego na projektach (Project-Based Learning, PBL), gdzie studenci opracowują kompleksowe rozwiązania projektowe dla obszaru badań, zarówno uwzględniające strukturę własnościową i przestrzenną działek, jak również aspekty krajobrazowe, analizowane dla tego samego obszaru badań w ramach przedmiotu Kształtowanie krajobrazu, wykorzystując dodatkową wiedzę zdobytą na innych przedmiotach oraz podczas spotkania z mieszkańcami i inwentaryzacji terenowej. Szczegółowe treści projektu to:
1. Analiza władania, struktury przestrzennej oraz użytkowania działek ewidencyjnych na podstawie materiałów uzyskanych z PODGiK.
2. Wstępna ocena stanu istniejącego.
3. Zapoznanie się z problemami gospodarki przestrzennej w wybranej gminie podczas spotkania z pracownikami urzędu gminy, radnymi i innymi ludźmi zainteresowanymi. Inwentaryzacja użytkowania oraz stanu zainwestowania i rozwoju obiektów badawczych w terenie.
4. Opracowanie aktualnej mapy użytkowania i dokumentacji fotograficznej na podstawie prac terenowych.
5. Opracowanie koncepcji projektu podziału funkcjonalno-przestrzennego dla wybranego obszaru (obrębu) z uwzględnieniem dostępnych danych oraz potrzeb lokalnych. Zaproponowanie narzędzi naprawczych struktury przestrzennej i struktury władania, które pozwolą na racjonalny, z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, rozwój obszaru.
6. Dyskusja nad rozwiązaniami zastosowanymi w projektach w grupie studentów, a następnie zaprezentowanie projektów i dyskusja z mieszkańcami.
Udział studentów w spotkaniach z mieszkańcami, nie tylko pozwala na weryfikowanie rozwiązań projektowych z oczekiwaniami, ale pokazuje również bardzo istotne w planowaniu przestrzennym (szczególnie przy zmianie funkcji terenu) problemy związane z komunikacją między ludźmi i informowaniem mieszkańców.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładów: zaliczenie egzaminu. Do zaliczenia egzaminu wymagane jest uzyskanie minimum 55% punktów.
Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać z egzaminu to 30. Oceny są wystawiane zgodnie z przyjętą skalą:
29-30 - 5
26-28,5 - 4,5
23-25,5 - 4
20-22,5 - 3,5
17-19,5 - 3
0-16,5 - 2
Zaliczenie ćwiczeń projektowych: poprawne wykonanie poszczególnych analiz i inwentaryzacji terenowej, uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji i obrony założeń do projektu scalenia gruntów (podziału funkcjonalno-przestrzennego) wybranego obrębu.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z ocen z wykładu i ćwiczeń projektowych.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,75 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Bielska A., Kupidura A.: Kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 978-83-7814-073-3, 174 s.;
Bielska A., Kupidura A., Rogoziński R.: Analiza uwarunkowań środowiskowych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym gminy Cegłów, 2013, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Bielska Anna., Barcikowska P., Witkowska M.: Scalanie i podział nieruchomości jako proces wspomagający planowanie przestrzenne na przykładzie wybranych obszarów, w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich - Infrastructure and Ecology of Rural Areas, Stowarzyszenie Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich w Krakowie, nr 2(3), 2013, ss. 17-26
Akińcza M., Malina R., 2007: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych – wykłady i ćwiczenia. Skrypt UP we Wrocławiu, nr 516, ss. 216.
Hopfer, Urban, 1984: Geodezyjne urządzanie terenów rolnych, PWN;
Sobolewska-Mikulska K., Pułecka A., 2007: Scalenia i wymiany gruntów w Rozwoju Obszarów Wiejskich, preskrypt Wydawnictwa PW.
Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (t.j. Dz.U.z 2003r., Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami(t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 518, 659, 805, 822, 906, 1200. z późn. zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 r. w sprawie scalania i podziału nieruchomości (Dz.U. 2005 nr 86 poz. 736)
Rozporządzenie Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz.U. 1999 nr 45 poz. 453)
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Część wykładów opracowano w formie e-learning
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GP.SMK117_W1
- zna metody realizacji procesu scalenia gruntów, granicy rolno-leśnej, scalenia i podziału nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt GP.SMK117_W2
- ma wiedzę na temat procedury podziału nieruchomości rolnej, rozgraniczenia nieruchomości
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt GP.SMK117_W3
- zna zakres i rolę planu urządzania lasu oraz uproszczonego planu urządzania lasu
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W07
- Efekt GP.SMK117_W4
- ma wiedzę dotyczącą wykorzystania technologii GiS w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt GP.SMK117_W5
- zna i rozumie uwarunkowania społeczne, ekonomiczne i prawne w zakresie prac urządzeniowo-rolnych w Polsce
Weryfikacja: zaliczenie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GP.SMK117_U1
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie w zakresie
kształtowanie przestrzeni na obszarach wiejskich ze szczególnym
uwzględnieniem prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01
- Efekt GP.SMK117_U2
- potrafi pracować w przewidzianym czasie wykonać analizy, uwzględnić otrzymane dane i opracować projekt tak aby był zgodny z projektami sąsiednich obrębów będących częścią zwartego obszaru
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03
- Efekt GP.SMK117_U3
- potrafi merytorycznie uzasadnić autorskie rozwiązania zaproponowane w projekcje
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06, S2A_U07
- Efekt GP.SMK117_U4
- potrafi analizować zapisy w dokumentach planistycznych i uzasadnić ich wprowadzenie lub konieczność modyfikacji w projekcie
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U03, T2A_U10
- Efekt GP.SMK117_U5
- potrafi wykonać niezbędne analizy i opracować koncepcję założeń do projektu scalenia gruntów dla wybranego obrębu wykorzystując technologię GiS
Weryfikacja: ocena analiz, prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11_SR, K_U11_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt GP.SMK117_K1
- ma wyrobioną świadomość zawodową społecznej odpowiedzialności przy ocenie i w podejmowaniu decyzji w zakresie prac urządzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02
- Efekt GP.SMK117_K2
- potrafi współpracować i pracować w grupie projektantów o różnej specjalności i podejmować wspólne decyzje projektowe w zakresie kształtowania przestrzeni na obszarach wiejskich
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03
- Efekt GP.SMK117_K3
- potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki wynikające z wprowadzonych projektów z zakresu prac urzadzeniowo-rolnych
Weryfikacja: ocena prezentacji i obrony projektu scalenia (funkcjonalno-przestrzennego) dla wybranego obrębu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05