Nazwa przedmiotu:
Statystyka w technologii chemicznej - projekt
Koordynator przedmiotu:
doc. dr inż. Małgorzata Petzel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
CS2A_06P
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Projekty liczba godzin według planu studiów - 30, przygotowanie do zajęć - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, razem - 50
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Projekty - 30 h; 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekty: liczba godzin według planu studiów - 30, przygotowanie do zajęć - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, razem - 50 h = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Projekt: max. 16
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstaw wiedzy ze statystyki w zakresie metod opisu oraz wnioskowania statystycznego, a także wykształcenie umiejętności praktycznego jej stosowania w rozwiązywaniu konkretnych zadań i problemów.
Treści kształcenia:
P01 – Skale pomiarowe. P02 – Analiza danych. P03 – Szeregi statystyczne. P04 – Statystyka opisowa – miary położenia. Średnie arytmetyczna, geometryczna, harmoniczna, ważona, trymowana, winsorska. P05 – Statystyka opisowa – miary położenia dominanta, mediana, kwantyle. P06 – Statystyka opisowa – miary zmienności. Rozstęp. Odchylenie kwadrtatowe. Odchylenie standardowe. Wariancja. P07 – Statystyka opisowa – miary asymetrii i koncentracji. Skośność. Kurtoza. P08 – Outliery, statystyka odpornościowa. P09 – Wykresy danych statystycznych. P10 – Podstawy rachunku prawdopodobieństwa. P11 – Rozkłady zmiennych losowych. P12 – Centralne Twierdzenie Graniczne. Estymacja przedziałowa parametrów. P13 – Weryfikacja hipotez. P14 – Testy średniej, proporcji, wariancji. P15 – Testy rozkładu, normalności, losowości i outlierów.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu następuje na postawie bieżącej pracy w semestrze. Zaliczenie przedmiotu odbywa się wyłącznie w trybie uczestnictwa w zajęciach. Obecność na zajęciach projektowych jest obowiązkowa i sprawdzana na początku zajęć. Studenci są zobowiązani do uczestniczenia w zajęciach projektowych zgodnie z planem godzinowym ustalonym na początku semestru. W przypadku losowym skutkującym możliwą do zaplanowania nieobecnością na „swoich” zajęciach, za zgodą prowadzącego i jeżeli istnieje taka możliwość techniczna (nie są zajęte wszystkie komputery), student może uczestniczyć w zajęciach innej grupy. W trakcie zajęć projektowych studenci wykonują indywidualnie zadania zlecone przez prowadzącego. Zaliczenie następuje na postawie oceny bieżącej pracy w semestrze. Poszczególne zadania projektowe oceniane są w skali punktowej. Studenci zostaną poinformowani o maksymalnej ilość punktów możliwych do uzyskania za wykonanie każdego zadania. Aktywność studentów i poprawność wykonywanych prac w trakcie zajęć projektowych jest oceniana punktowo. Do zaliczenia wymagane zdobycie jest co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania. Usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach projektowych zmniejsza liczbę punktów możliwych do zdobycia przez studenta. Nie można przekroczyć limitu dwóch dopuszczalnych nieobecności usprawiedliwionych na zajęciach projektowych. Oceny: dla s ≥ 91% ocena 5.0, dla 81% ≤ s < 90% ocena 4.5, dla 71% ≤ s < 80% ocena 4.0, dla 61% ≤ s < 70% ocena 3.5, dla 51% ≤ s < 60%, ocena 3.0, dla s < 51% ocena 2.0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Carlberg C., Analiza statystyczna Microsoft Excel 2016 PL, Helion, Gliwice 2018. 2. Rabiej M., Analizy statystyczne z programami Statistica i Excel, Helion, Gliwice 2018. 3. Schmuller J., Analiza statystyczna w Excelu dla bystrzaków. Wydanie IV, Helion, Gliwice 2020. 4. Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2018. 5. Miller J., Miller J., Statystyka i chemometria w chemii analitycznej, PWN, Warszawa 2016. 6. Hyk W., Stojek Z., Analiza statystyczna w laboratorium badawczym, PWN, Warszawa 2019.
Witryna www przedmiotu:
portaliusz.pw.plock.pl
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 8 Programu NERW. Zajęcia z przedmiotu będą realizowane przy użyciu nowych technik multimedialnych, takich jak platforma Moodle.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U08
Potrafi zastosować wiedzę dotyczącą statystyki do rozwiązywania problemów technicznych opartych na pozyskiwaniu danych, prezentacji tych danych w postaci ułatwiającej ich ocenę i analizę.
Weryfikacja: Zajęcia projektowe (P1 - P7).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P7S_UW.o
Charakterystyka U14
Umie zastosować zasady i metody pozwalające na uzyskanie uogólnionych informacji na temat zjawiska, którego te dane dotyczą, oraz potrafi oszacować błędy wynikające z takiego uogólnienia.
Weryfikacja: Zajęcia projektowe (P1 - P7).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C2A_U14
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P7S_UW.o