Nazwa przedmiotu:
Interpretacja przekazu medialnego
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Jan Zubelewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
GK.SIOB201
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
28 godzin, w tym 15 godz. wykłady, 2 godz. konsultacje, 11 godz praca własna (przygotowanie do sprawdzianu i wykładów)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
15 godz. wykładów 2 godz. konsultacji 0,7 punktów ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
-Celem zajęć jest zapoznanie studentów z formalnymi i merytorycznymi aspektami interpretacji przekazów medialnych.
Treści kształcenia:
- Dlaczego są różne przekazy medialne tej samej rzeczywistości? - O walce i zmaganiu się różnych wspólnot w świecie: Ludwik Gumplowicz (1838-1909). O hierarchii mocarstw i państw w świecie. - Istota polityczności polega na odróżnieniu przyjaciela od wroga (Carl Schmitt: 1888 –1985). - O celach deklarowanych i celach rzeczywistych w kontaktach miedzy ludźmi. - Język propagandy (politycznej). - Czy dziennikarze stanowią czwartą władzę? Czwartą władzę stanowią dysponenci mediów. - W świecie manipulacji: porządek prezentacji (agenda setting), spirala milczenia, efekt trzeciej osoby, perswazja ukryta, „fakty medialne” i „prowokacje” - Cechy „niusów”, czyli konstrukcja przekazu. - Analiza wybranych przekazów medialnych z życia społecznego i politycznego, np. walka z ksenofobią, walka o prawa człowieka, walka w 2014 i 2015 r. na Ukrainie, transformacja ustrojowa itd.
Metody oceny:
- sprawdzian pisemny
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa - M. Iłowiecki, Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Gaudium, Lublin 2009 VII. W świecie manipulacji s. 77-107 X. Cechy „niusów”, czyli konstrukcja przekazu s. 187-196. - J. Zubelewicz, Cele rzeczywiste i cele deklarowane w kontaktach międzyludzkich, w: J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, OW PW, Warszawa 2008, s. 82-86 - J. Zubelewicz, Cechy języka propagandy realnego socjalizmu, w: Skłonność metafizyczna. Bogusławowi Wolniewiczowi w darze, WFiS UW, Warszawa 1997, s. 373-388 - B. Wolniewicz, Ksenofobia i wspólnota. Przyczynek do filozofii człowieka, Wyd. Antyk – Marcin Dybowski, Komorów 2010 - Dziennikarz – wyraziciel opinii czy najemnik słowa, s. 309-316 - Walka z ksenofobią s. 22- 28 Literatura dodatkowa - Stanisław Michalkiewicz, Wilki zmieniły skórę, czyli transformacja ustrojowa, w: „Polonia Christiana” 2014, nr 38 (maj – czerwiec). Przedruk: S. Michalkiewicz, Teoria spiskowa, Wydawnictwo von Borowiecky, Radzymin-Warszawa 2015, s. 5-16.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SIOB201_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie interpretacji przekazu medialnego
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SIOB201_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt GK.SIOB201_K07
rozumie potrzebę formułowania i przekazywania spoleczeństu poprzez środki masowego przekazu informacji i opinii dotyczących działalności inżynierskiej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07