- Nazwa przedmiotu:
- Wybrane działy geodezji fizycznej i geodynamiki
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Tomasz Olszak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMK
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 20, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach 15 h
b) udział w konsultacjach: 5 h
2. Praca własna studenta - 40 godzin, w tym:
a) utrwalenie teorii: 10 h
b) wykonanie projektów: 20 h
c) samodzielne studia literaturowe : 10 h
RAZEM 60 h := 2 p. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 20, w tym:
a) obecność na ćwiczeniach 15 h
b) udział w konsultacjach: 5 h
RAZEM 20 h := 0,7 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) obecność na ćwiczeniach 15 h
b) wykonanie projektów: 20 h
RAZEM 35 h := 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- znajomość podstaw geodezji fizycznej i geodezji geometrycznej w trójwymiarowym układzie odniesienia, podstawy astronomii, podstawy trygonometrii sferycznej, znajomość podstaw algebry liniowej
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami geodezji fizycznej i zjawiskami geodynamicznymi. Dotyczy to zarówno procesów powierzchniowych jak i efektów wewnątrz Ziemi. Szczególny nacisk położony jest na zjawiska istotne w geodezji związane ze zmianą współrzędnych określonych punktów fizycznej powierzchni Ziemi czy zmianami przyspieszenia siły ciężkości. Pozbawiony wykładów przedmiot charakteryzuje się praktycznością podejścia i koniecznością wykonania znacznej liczby samodzielnych projektów obliczeniowych. Kurs ma na celu zaznajomienie studentów z informacjami na temat charakteru czasowego, charakteru przestrzennego i amplitudy wybranych zjawisk geodynamicznych. Informacje te pozwolą na odpowiednie określanie znaczenia i rozpoznanie odpowiednich metod redukcji niezbędnych do stosowania w regionalnych i kontynentalnych, bezwzględnych i różnicowych pomiarach geodezyjnych. Ważną i istotną praktyczną częścią są elementy pomiarów grawimetrycznych, opracowania tychże oraz wykorzystania w praktyce geodezyjnej i geofizycznej.
- Treści kształcenia:
- Pomiary grawimetryczne – budowa grawimetru, przygotowanie do pomiaru (kalibracja, justowanie) – ćwiczenie obliczeniowe: wyznaczenie stałej grawimetrów z pomiarów na bazie kalibracyjnej
Pomiary grawimetryczne – pomiar mikrograwimetryczny na przygotowanym poligonie w Auli PW – ćwiczenie pomiarowe
Pomiary grawimetryczne – Opracowanie pomiaru grawimetrycznego wraz z obliczeniem poprawki pływowej – ćwiczenie obliczeniowe: opracowanie wyników rejsu grawimetrycznego
Pomiary grawimetryczne – opracowanie wyników pomiaru: obliczenie poprawki terenowej, obliczenie redukcji i anomalii grawimetrycznych – ćwiczenie obliczeniowe: wykonanie mapy anomalii wolnopowietrznych i pełnej anomalii Bouguera
Deformacje pływowe – wyznaczanie deformacji skorupy ziemskiej wywołanych zjawiskami pływowymi, statyczny i dynamiczny model pływowy – ćwiczenie obliczeniowe: wyznaczenie deformacji skorupy ziemskiej w układzie neu dla określonego punktu w zadanym okresie
Deformacje niepływowe – wyznaczanie deformacji wywołanych zjawiskami niepływowymi (atmosfera, hydrologia lub czynniki antropogeniczne oraz lokalne) – ćwiczenie obliczeniowe: wyznaczenie deformacji skorupy ziemskiej w układzie neu dla określonego punktu
Realizacja układu EVRF2007 – wyznaczenie przyrostów cech geopotencjalnych z wykorzystaniem bezpośrednich pomiarów grawimetrycznych oraz modeli geopotencjału. Analiza dokładności. – ćwiczenie obliczeniowe: wyznaczenie przyrostów cech geopotencjalnych dla wybranej linii niwelacyjnej, redukcja do pływu zerowego
Zjawisko izostazji i jego znaczenie dla realizacji osnowy geodezyjnej – ćwiczenie obliczeniowe: modelowanie efektu izostatycznego na podstawie szeregów czasowych GNSS (Fennoskandia)
Pole grawitacyjne prostych brył geometrycznych – elementy interpretacji geofizycznej – ćwiczenie obliczeniowe: modelowanie anomalii pola siły ciężkości wynikających z anomalii gęstości utworów podpowierzchniowych
Elementy pola siły ciężkości w łączeniu układu współrzędnych naturalnych (związanych z linią pionu) i geodezyjnych (związanych z prostą normalną – ćwiczenie obliczeniowe: redukcja elementów ciągu poligonowego z układu tachimetrycznego do układu geodezyjnego, związanego z osnową GNSS
- Metody oceny:
- Do zaliczenia zajęć wymagane jest uzyskanie zaliczenia wszystkich ćwiczeń domowych oraz zaliczenia dwóch sprawdzianów w trakcie trwania kursu.
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- M. Barlik. A. Pachuta, Geodezja fizyczna i grawimetria geodezyjna. Teoria i praktyka. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2007
M. Barlik, Wybrane zagadnienia z geofizyki. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1986
praca zbiorowa, Fizyka i ewolucja wnętrza Ziemi. Wydawnictwa PWN. Warszawa 1983
D. L. Turcotte i G. Schubert, Geodynamics. Cambridge University Press, 2014.
T. H. Van Andel, W. Studencki, i W. N. PWN., Nowe spojrzenie na starą planetę: zmienne oblicze Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
K. Czarnecki, Geodezja wspolczesna. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014.
K. Lambeck, „Geophysical Geodesy: The Study of the Slow Deformations of the Earth”, w Quo Vadimus: Geophysics for the Next Generation, American Geophysical Union, 2013, ss. 7–10.
D. C. Agnew, „Earth Tides”, w Treatise on Geophysics - Vol. 3 Geodesy, t. 3, G. Schubert, Red. 2007, ss. 163–195.
P. J. Melchior, The Earth Tides. Oxford, 1966.
R. Teisseyre, Gravity and low-frequency geodynamics. Elsevier, 1989.
H. Wilhelm, W. Zürn, i H.-G. Wenzel, Tidal Phenomena. Springer Berlin/Heidelberg.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.zaoczni.jimdo.com
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W02, T2A_W01, T2A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
-
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02