- Nazwa przedmiotu:
- Krajowe i międzynarodowe środki ochrony podstawowych praw i wolności
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Radosław Puchta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KMSOPPW
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz., w tym: praca na ćwiczenia - 30 godz.; praca własna studenta - 45 godz. (przeczytanie i opanowanie literatury, aktów normatywnych i orzecznictwa; rozwiązywanie kazusów i innych prac pisemnych)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot – należący do kategorii obieralnych – dedykowany jest dla studentów III roku studiów licencjackich realizowanych w trybie stacjonarnym. Student, przystępując do zajęć, powinien mieć co najmniej podstawową wiedzę na temat wolności i praw człowieka – uzyskaną w szczególności w ramach przedmiotu obowiązkowego z prawa konstytucyjnego.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przedstawienie, usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy na temat
krajowych i międzynarodowych środków ochrony podstawowych praw i wolności człowieka i obywatela. Tematyka ćwiczeń obejmuje szczegółowe zagadnienia związane z realizacją konstytucyjnych uprawnień, takich jak prawo dostępu do sądu, prawo do złożenia skargi konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego oraz prawo dostępu do Rzecznika Praw Obywatelskich. Omówione zostaną również międzynarodowy,
europejski i unijny systemy ochrony podstawowych praw i wolności, oparte na
Międzynarodowych Paktach Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
- Treści kształcenia:
- 1. PRAWA I WOLNOŚCI CZŁOWIEKA JAKO PRZEDMIOT REGULACJI PRAWNEJ. 1.1. Prawa i wolności człowieka jako instytucje prawne. 1.2.Systematyka i charakterystyka podstawowych systemów ochrony praw i wolności. 1.3. Kształtowanie się zarówno międzynarodowych i europejskich systemów ochrony podstawowych praw i wolności, jak i krajowego systemu ochrony. 1.4. Konstytucja jako akt wysłowiający konstytucyjne prawa i wolności. 1.5. Podstawowe międzynarodowe i europejskie akty normatywne regulujące problematykę ochrony praw i wolności człowieka. 2. OCHRONA PRAW I WOLNOŚCI
PODSTAWOWYCH PRZED SĄDAMI KRAJOWYMI. 2.1. Istota i treść konstytucyjnego prawa do sądu. Zakaz zamykania sądowej drogi dochodzenia naruszonych praw i wolności. 2.2. Struktura sądów w Polsce i charakter spraw rozpoznawanych przez
poszczególne kategorie sądów. 2.3. Ochrona podstawowych praw i wolności w postępowaniach sądowych. Zasada bezpośredniego stosowania przepisów Konstytucji dotyczących praw i wolności oraz pierwszeństwo międzynarodowych i unijnych aktów prawnych przed ustawami. 3. OCHRONA PRAW I WOLNOŚCI KONSTYTUCYJNYCH PRZED TRYBUNAŁEM KONSTYTUCYJNYM. 3.1. Trybunał Konstytucyjny jako gwarant poszanowania konstytucyjnych praw i wolności. 3.2. Formy kontroli zgodności aktów prawnych z konstytucyjnymi prawami i wolnościami. Tryby inicjowania kontroli. 3.3. Skarga konstytucyjna jako indywidualny środek ochrony praw i wolności. 4. SKARGA KONSTYTUCYJNA DO TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO. 4.1. Polski model skargi
konstytucyjnej na tle porównawczym. 4.2. Konstytucyjne przesłanki wniesienia skargi
konstytucyjne. 4.3. Ustawowe wymagania formalne dotyczące sporządzenia i wniesienia
skargi konstytucyjnej. 4.4. Tryb rozpoznania skargi konstytucyjnej przez Trybunał
Konstytucyjny. 4.5. Skutki rozpoznania skargi konstytucyjnej dla skarżącego i całego systemu prawnego. 5. RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH I INNE ORGANY RZECZNIKOWSKIE. 5.1. Geneza i charakter instytucji ombudsmana. 5.2. Polski
model ombudsmana i jego geneza. 5.3. Pozycja ustrojowa, zadania i kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich obecnie. 5.4. Zasady dochodzenia ochrony praw i wolności przed Rzecznikiem Praw Obywatelskich. 5.5. Środki prawne przysługujące
Rzecznikowi Praw Obywatelskich służące zapewnieniu ochrony praw i wolności. 5.6.
Rzecznik Praw Dziecka i inne krajowe organy rzecznikowskie – ich status i zadania. 6. OCHRONA PRAW I WOLNOŚCI W SYSTEMIE ORGANIZACJI NARODÓW ZJEDNOCZONYCH (ONZ). 6.1.Organizacja Narodów Zjednoczonych a ochrona
praw i wolności człowieka. Karta Narodów Zjednoczonych. 6.2. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – status prawny i treść. 6.3. Międzynarodowe Pakty Praw – status prawny i treść. 6.4. Komitet Praw Człowieka. 6.5. Inne traktaty w systemie ONZ. 7. EUROPEJSKI SYSTEM OCHRONY PRAW I WOLNOŚCI CZŁOWIEKA. 7.1. Rada Europy a ochrona praw i wolności człowieka. 7.2. Europejska Konwencja Praw Człowieka – status prawny i treść. 7.3. Europejski Trybunał Praw Człowieka – organizacja i zakres właściwości. 7.4. Typy skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i zasady ich rozpoznawania. 7.5. Wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i ich skutki. 7.6. Inne konwencje w systemie Rady Europy. 8. UNIJNY SYSTEM OCHRONY PRAW I WOLNOŚCI CZŁOWIEKA. 8.1. Unia Europejska a ochrona praw i wolności człowieka. 8.2. Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej – status prawny, treść oraz warunki powoływania się na jej przepisy. 8.3. Przystąpienie Unii Europejskiej do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. 8.4. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – organizacja i zakres właściwości. 8.5. Sądy krajowe jako sądu europejskie. 9. INNE REGIONALNE SYSTEMY OCHRONY PODSTAWOWYCH PRAW I WOLNOŚCI. 9.1. Międzyamerykański system ochrony praw i wolności. 9.2. Afrykański system ochrony praw i wolności. 10. WSPÓŁCZESNE TENDENCJE W ZAKRESIE OCHRONY PODSTAWOWYCH PRAW I WOLNOŚCI CZŁOWIEKA.
- Metody oceny:
- Efekty uczenia się będą na bieżąco weryfikowane podczas zajęć. Ocenie będą podlegały: przygotowywane wystąpienia, aktywność podczas dyskusji, prace pisemne sporządzane samodzielnie przez studentów poza zajęciami (w domu). Nieprzygotowanie do zajęć może rodzić konieczność dodatkowego zaliczenia materiału na dyżurze.
Obecność studenta na zajęciach (ćwiczeniach) jest obowiązkowa i będzie weryfikowana na każdych zajęciach przez sprawdzenie listy obecności. W ciągu semestru student nie może przekroczyć limitu dwóch (2) nieobecności. W wypadku wystąpienia szczególnej sytuacji losowej zasady usprawiedliwienia nieobecności ponad wskazany limit, w tym sposób zaliczenia materiału, ustali indywidualnie kierownik przedmiotu.
Końcowa weryfikacji efektów uczenia się będzie miała formę sprawdzianu pisemnego (kolokwium zaliczeniowego), który będzie przeprowadzony na przedostatnich zajęciach z przedmiotu zgodnie z planem zajęć obowiązującym na WAiNS w roku akad. 2019/2020 (zob.: https://www.ans.pw.edu.pl/index.php/Studenci/Plany-zajec) – przy użyciu środków pracy zdalnej (MC „Forms”/MC „Teams”). Kolokwium zaliczeniowe będzie polegało na rozwiązaniu kazusu i odpowiedzi na wybrane jedno z dwóch pytań otwartych. Uzyskanie pozytywnego wyniku z kolokwium zaliczeniowego wymaga uzyskania co najmniej 50%+1 pkt możliwych do zdobycia z pracy.
Podczas kolokwium student może korzystać wyłącznie z papierowej wersji (w formie książkowej lub wydruku) tekstów Konstytucji RP z 1997 r., Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Niedopuszczalne jest posługiwanie się jakimikolwiek innymi materiałami.
Podstawą oceny końcowej z przedmiotu będą: a) aktywność podczas zajęć; b) oceny z prac pisemnych i wystąpień; c) wynik sprawdzianu pisemnego (kolokwium zaliczeniowego). Warunkiem przystąpienia do tego sprawdzianu będzie nieprzekroczenie limitu nieobecności.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- LITERATURA PODSTAWOWA: - W. Brzozowski, A. Krzywoń, M. Wiącek, Prawa człowieka,
Wydawnictwo Wolters Kluwer, wydanie 1, Warszawa 2018. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: - M. Chmaj (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2016; - B. Gronowska, T. Jasudowicz i in., Prawa człowieka i ich ochrona, Wydawnictwo TNOiK, wydanie 2, Toruń 2010; - J. Hołda, Z. Hołda, D. Ostrowska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, wydanie 4, Warszawa 2014; - M. Jabłoński, S. Jarosz-Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu,
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_1
- Po ukończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat krajowych i międzynarodowych środków ochrony podstawowych praw i wolności. W szczególności
potrafi wskazać podstawowe sposoby poszukiwania ochrony przed organami polskimi
oraz zna zasadnicze uwarunkowania prawne dotyczące dostępu do sądu, wniesienia skargi
konstytucyjnej do Trybunału Konstytucyjnego i skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Weryfikacja: Wiedza studenta będzie weryfikowana na bieżąco podczas zajęć w ramach dyskusji nad
omawianymi na nich zagadnieniami. Będą bowiem brane pod uwagę przygotowanie
merytoryczne studenta do zajęć i jego aktywność. Będzie sprawdzana również
umiejętność zastosowania wiedzy podczas rozwiązywania samodzielnie kazusów lub
opracowywania krótkich prac pisemnych. Weryfikacja końcowa wiedzy studenta będzie
miała formę sprawdziany pisemnego (kolokwium zaliczeniowego) na koniec cyklu zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W11, K_W01, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.T.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, I.P6S_WG, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
- Charakterystyka W_2
- Po zakończeniu zajęć student potrafi również wskazać i scharakteryzować międzynarodowe i
europejskie systemy ochrony podstawowych praw i wolności, a także zna treść aktów
normatywnych składających się na te systemy oraz zasady powoływania się na nie przed
organami krajowymi i międzynarodowymi. Zna podstawowe rozwiązania prawne dotyczące
organizacji i funkcjonowania Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu i
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu.
Weryfikacja: Wiedza studenta będzie weryfikowana na bieżąco podczas zajęć w ramach dyskusji nad
omawianymi na nich zagadnieniami. Będą bowiem brane pod uwagę przygotowanie
merytoryczne studenta do zajęć i jego aktywność. Będzie sprawdzana również
umiejętność zastosowania wiedzy podczas rozwiązywania samodzielnie kazusów lub
opracowywania krótkich prac pisemnych. Weryfikacja końcowa wiedzy studenta będzie
miała formę sprawdziany pisemnego (kolokwium zaliczeniowego) na koniec cyklu zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_1
- Po zakończeniu zajęć student potrafi zidentyfikować sytuacje polegające na
naruszeniu podstawowych praw i wolności człowieka i dokonać ich kwalifikacji w świetle
przepisów aktów normatywnych zawierających gwarancje ochrony takich praw i wolności
(Konstytucji, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Karty Praw Podstawowych UE). Umie
wskazać w tych aktach adekwatne przepisy, na które można się powołać w wypadku naruszenia
konkretnych praw lub wolności. Zna podstawowe warunki i tryb powoływania się na te akty przed krajowymi i międzynarodowymi organami ochrony.
Weryfikacja: Umiejętności studenta będą weryfikowane w toku zajęć w ramach dyskusji nad omawianymi
na nich zagadnieniami, poprzez rozwiązywanie kazusów i przygotowywanie samodzielne
krótkich prac pisemny, a także przy okazji kolokwium zaliczeniowego. W szczególności
student, formułując swój pogląd o możliwości powołania się na określony akt normatywny w
celu uzyskania ochrony w określonych okolicznościach, powinien umieć wykazać się znajomością przesłanek i trybu powoływania się na ten akt.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UU
- Charakterystyka U_2
- Po zakończeniu zajęć student potrafi sporządzić - na tle niezłożonej sytuacji faktycznej - pismo (np. skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich) z żądaniem udzielenia ochrony przed naruszeniem podstawowych praw lub wolności.
Weryfikacja: Umiejętności studenta będą weryfikowane przy okazji rozwiązywania kazusów i sporządzenia krótkich prac pisemnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW, I.P6S_UK, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_1
- Student rozumie wagę i znaczenie gwarancji instytucjonalnych i proceduralnych z zakresu
ochrony podstawowych praw i wolności człowieka. Rozumie potrzebę zapewnienia
efektywności polskich organów ochrony, takich jak sądy, Trybunał Konstytucyjny czy Rzecznik
Praw Obywatelskich. Umie również ocenić znaczenie członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej
w międzynarodowych i europejskich systemach ochrony praw człowieka, w szczególności rozumie wagę i znaczenie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w tej dziedzinie.
Weryfikacja: Kompetencja studenta będzie sprawdzana podczas dyskusji na zajęciach na temat
omawianych problemów, a także poprzez rozwiązywanie kazusów i innych prac pisemnych
oraz w drodze kolokwium zaliczeniowego. Student powinien wykazać się zdolnością
samodzielnego formułowania uargumentowanego stanowiska na temat wagi i
znaczenia gwarancji instytucjonalnych i proceduralnych w zakresie ochrony podstawowych praw i wolności.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO