- Nazwa przedmiotu:
- Wizualizacja danych ekonomicznych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Kucharska Agnieszka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
12h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 4h analiza literatury + 2h konsultacje + 18h przygotowanie do prac kontrolnych + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,56 ECTS
12h laboratorium + 2h konsultacje = 14h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
12h laboratorium + 10h przygotowanie do laboratorium + 4h analiza literatury + 2h konsultacje + 18h przygotowanie do prac kontrolnych + 4h przygotowanie do zaliczenia = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium12h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza, umiejętności i kompetencje osiągnięte po ukończeniu przedmiotu Systemy Business Intelligence
- Limit liczby studentów:
- - od 4 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
• znał sposoby wizualizacji danych ekonomicznych,
• umiał wizualizować dane w sposób jednoznaczny, estetyczny i etyczny,
• rozumiał i potrafił korzystać z nowoczesnych rozwiązań infor-matycznych do graficznej prezentacji danych.
- Treści kształcenia:
- C.Laboratorium:
L1-2. Przedstawienie programu i regulaminu zajęć, sprawy organi-zacyjne. Zapoznanie ze środowiskiem laboratoryjnym.
L3-4. Wprowadzenie do wizualizacji danych ekonomicznych. Prze-gląd dostępnych rozwiązań technologicznych.
L5-6. Przegląd podstawowych sposobów wizualizacji danych. . Ćwiczenia praktyczne.
L7-8. Etyka i rola wizualizacji danych. . Ćwiczenia praktyczne.
L9-10. Diagramy statyczne i dynamiczne. Ćwiczenia praktyczne.
L11-12. Raportowanie. Ćwiczenia praktyczne.
L13-14. Budowanie kokpitów menadżerskich. Wspomaganie decy-zji zarządczych. Ćwiczenia praktyczne.
L15-16. Storytelling w wizualizacji danych. Ćwiczenia praktyczne.
L17-18. Inne wizualne sposoby reprezentacji danych. Ćwiczenia praktyczne.
L19-L20. Podsumowanie pracy.
- Metody oceny:
- C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: testy, sprawdziany i zadania odnoszące się do kolejnych etapów procesu wizualizacji danych – oceniana jest: praktyczna umiejętność wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań; umiejętność wnioskowania i doboru rozwiązania; wartość merytoryczna przeprowadzonych analiz i wykonanych wizualizacji; estetyka i poprawność formalna wykonanych wizualizacji; terminowość wykonania prac i frekwencja studenta.
2. Ocena sumatywna: każdy test, sprawdzian i zadanie są punktowane, na podstawie ich sumy wyznaczana jest ocena w zakresie 2-5 (<50%=2; 51-60%=3; 61-70%=3,5; 71-80%=4; 81-90%=4,5; 91-100%=5);
do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3,
E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena z zajęć laboratoryjnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Wilke, C.O., 2020. Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów. Gliwice: Helion
2. Knaflic, C.N., 2019. Storytelling danych. Poradnik wizualiza-cji danych dla profesjonalistów. Gliwice: Helion - Onepress
Uzupełniająca:
1. Smiciklas, M., 2013. Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie. Gliwice: Helion - Onepress
2. Korsak, W. 2015. Wizualizacja informacji w biznesie. Gdynia: Novae Res
3. Jelen, B., Alxander, M., 2019. Microsoft Excel 2019 Przetwa-rzanie danych za pomocą tabel przestawnych. Warszawa: APN Promise
4. Raviv, G., 2020. Power Query w Excelu i Power BI. Zbieranie i przekształcanie danych. Gliwice: Helion
5. Kabroński, M., Sitkiewicz, M., Wasilewska-Lasa, M. i Furma-nek, M., 2018. Infografika: wiedza w obrazach. Olszanica: BOSZ, Warszawa: Infograficy
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W05
- absolwent zna i rozumie metodologię badań w zakresie ekonomii, ze szczególnym uwzględnieniem wizualizacji danych ekonomicznych
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W09
- absolwent zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W11
- absolwent zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W12
- absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1U_06
- absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U08
- absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w ekonomii, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U12
- absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U14
- absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U15
- absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U16
- absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu nauk ekonomicznych, technicznych i zarządzania
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U20
- absolwent potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- absolwent jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K03
- absolwent jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych oraz współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K04
- absolwent jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K05
- absolwent jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: wyniki sprawdzianów, zadań laboratoryjnych oraz ocena pracy na zajęciach laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: