- Nazwa przedmiotu:
- Perswazja i manipulacja w mediach
- Koordynator przedmiotu:
- dr O. Yaskorska-Shah
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_PMM
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 h udział w ćwiczeniach, 20h praca własna przygotowanie do zajeć, 25h czytanie wskazanej literatury
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2. p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot jest prowadzony na poziomie podstawowym. Wiedza i umiejętności wstene nie są wymagane.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami analitycznymi przydatnymi do głębszego zrozumienia współczesnych mediów. Obecnie w przekazie medialnym panuje tzw. epoka Post Prawdy (ang. Post Truth), kiedy to ważnym staje się nie samo wydarzenie (stan faktyczny), ale emocje, jakie to wydarzenie wywołuje w społeczeństwie. Wywołane emocje, z kolei, są bardzo często wykorzystywane do budowania opinii publicznej, co bezpośrednio wpływa już na decyzje które podejmujemy. Przekaz medialny, jednak, możemy przeanalizować za pomocą narzędzi, proponowanych w dziedzinie filozofii. Narzędzia te pozwalają zrozumieć nie tylko treść komunikatu medialnego, ale również mechanizmy kierowania opinią, perswazją oraz elementami manipulacji.
- Treści kształcenia:
- 1. Wstępne informacje: komunikat medialny vs komunikat medialny w kontekście.
2. Media: rodzaje mediów, przekaz medialny, multimodalność współczesnego przekazu.
3. Komunikacja i jej kontekst: rodzaje komunikacji, dziedzina i schemat komunikacji.
4. Odbiorca komunikatu: co powinniśmy wiedzieć o naszym audytorium aby przekonywać.
5. Dedukcja, czyli co by powiedział Sherlock Holmes o współczesnych mediach.
6. Sofistyka, czyli jak możemy znaleźć nielogiczne argumenty.
7. Manipulacja: znane metody manipulowania informacją.
8. Analiza tekstu: techniki analizy przekazów tekstowych.
9. Analiza obrazu: techniki analizy przekazów wizualnych.
10. Analiza social media: procesy tworzenia opinii publicznej.
- Metody oceny:
- Efekty uczenia się będą oceniane na podstawie pracy pisemnej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J. B. Thomson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Astrum, 2006.
2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, 2020.
3. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja: wykłady z teorii komunikacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, 2010.
4. D. Walton, C. Reed, and F. Macagno, Argumentation schemes. Cambridge University Press, 2008.
5. Kisielewicz, A., Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia, PWN, Warszawa 2017.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się