Nazwa przedmiotu:
Perswazja i manipulacja w mediach
Koordynator przedmiotu:
dr O. Yaskorska-Shah
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_PMM
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 h udział w ćwiczeniach, 20h praca własna przygotowanie do zajeć, 25h czytanie wskazanej literatury
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2. p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot jest prowadzony na poziomie podstawowym. Wiedza i umiejętności wstene nie są wymagane.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami analitycznymi przydatnymi do głębszego zrozumienia współczesnych mediów. Obecnie w przekazie medialnym panuje tzw. epoka Post Prawdy (ang. Post Truth), kiedy to ważnym staje się nie samo wydarzenie (stan faktyczny), ale emocje, jakie to wydarzenie wywołuje w społeczeństwie. Wywołane emocje, z kolei, są bardzo często wykorzystywane do budowania opinii publicznej, co bezpośrednio wpływa już na decyzje które podejmujemy. Przekaz medialny, jednak, możemy przeanalizować za pomocą narzędzi, proponowanych w dziedzinie filozofii. Narzędzia te pozwalają zrozumieć nie tylko treść komunikatu medialnego, ale również mechanizmy kierowania opinią, perswazją oraz elementami manipulacji.
Treści kształcenia:
1. Wstępne informacje: komunikat medialny vs komunikat medialny w kontekście. 2. Media: rodzaje mediów, przekaz medialny, multimodalność współczesnego przekazu. 3. Komunikacja i jej kontekst: rodzaje komunikacji, dziedzina i schemat komunikacji. 4. Odbiorca komunikatu: co powinniśmy wiedzieć o naszym audytorium aby przekonywać. 5. Dedukcja, czyli co by powiedział Sherlock Holmes o współczesnych mediach. 6. Sofistyka, czyli jak możemy znaleźć nielogiczne argumenty. 7. Manipulacja: znane metody manipulowania informacją. 8. Analiza tekstu: techniki analizy przekazów tekstowych. 9. Analiza obrazu: techniki analizy przekazów wizualnych. 10. Analiza social media: procesy tworzenia opinii publicznej.
Metody oceny:
Efekty uczenia się będą oceniane na podstawie pracy pisemnej.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. J. B. Thomson, Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Astrum, 2006. 2. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, 2020. 3. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja: wykłady z teorii komunikacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, 2010. 4. D. Walton, C. Reed, and F. Macagno, Argumentation schemes. Cambridge University Press, 2008. 5. Kisielewicz, A., Logika i argumentacja. Praktyczny kurs krytycznego myślenia, PWN, Warszawa 2017.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się