Nazwa przedmiotu:
Interoperacyjność systemów teleinformacyjnych administracji publicznej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marian Kowalewski, prof. uczelni
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_ISTAP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Student uczestniczy w ćwiczeniach objętych programem przedmiotu (15h). Na potrzeby pozyskania i ugruntowania wiedzy, studiowania wskazanej literatury przedmiotu, przygotowania się do ćwiczeń przeznacza 60h. Sumaryczne obciążenie pracą studenta kształtuje się na poziomie 75h. Ilość punktów ECTS - 3.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z międzynarodowymi i krajowymi ramami interoperacyjności systemów i usług teleinformatycznych administracji publicznej.
Treści kształcenia:
1. WPROWADZENIE DO PROBLEMÓW INTEROPERACYJNOŚCI SYSTEMÓW TELEINFORMATYCZNYCH ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - Podstawowe określenia. Istota i znaczenie interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej. 2. SYSTEMY I SIECI TELEINFORMATYCZNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - Sieci teleinformatyczne administracji publicznej. Sieci teleinformatyczne na potrzeby bezpieczeństwa i zarzadzania kryzysowego. 3. USŁUGI TELEINFORMATYCZNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - E-usługi, Usługi administracji publicznej (e-administracji). 4. USŁUGI TELEINFORMATYCZNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ. USŁUGI W CHMURZE OBLICZENIOWEJ - modele i usługi chmury obliczeniowej. Zalety i wady chmury obliczeniowej. "Dekalog chmuroluba". Zasady bezpieczeństwa systemów i sieci informatycznych OECD. 5. JAKOŚĆ USŁUG TELEINFORMATYCZNYCH. SYSTEM ZARZADZANIA USŁUGAMI - Właściwości usług teleinformatycznych. Badanie jakości usług teleinformatycznych. System Zarzadzania Usługami. 6. EUROPEJSKIE RAMY INTEROPERACYJNOSCI - Wprowadzenie do Europejskich Ram Interoperacyjności – określenia, cele, potrzeby i kontekst. Podstawowe zasady europejskich ram interoperacyjności systemów i usług użyteczności publicznej. Konceptualny model usług użyteczności publicznej. Podstawy prawne Europejskich Ram Interoperacyjności. 7. EUROPEJSKIE RAMY INTEROPERACYJNOSCI. STRATEGIA WDROŻEŃ - Wprowadzenie do Europejskich Ram Interoperacyjności (EIF) – strategia wdrożeń. Podstawowe zasady i zalecenia EIF - strategia wdrożeń. Warstwy interoperacyjności. Konceptualny model usług użyteczności publicznej. Podstawy prawne Europejskich Ram Interoperacyjności. 8. KRAJOWE RAMY INTEROPERACYJNOŚCI - Wprowadzenie do Krajowych Ram Interoperacyjności. Wymagania w zakresie struktur i wymiany danych. Wymagania WCAG. Podstawy prawne Krajowych Ram Interoperacyjności.
Metody oceny:
Przedmiot zaliczany na ocenę. Ocenę przedmiotu stanowi średnia z ocen uzyskanych w toku ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gałach Adam.: Krajowe ramy interoperacyjności. Systemy informatyczne w administracji publicznej, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2015 2. Kowalewski J., Kowalewski M., Polityka Bezpieczeństwa Informacji w praktyce, Presscom, Wrocław 2014 3. Kowalewski M., Usługi teleinformatyczne administracji publicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2019 4. Kowalewski M., Uwarunkowania prawne organizacji bezpieczeństwa informacji Rzeczypospolitej Polskiej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2020 5. Europejskie Ramy Interoperacyjności, Komisja Europejska, Bruksela 16.12.2010 r. 6. Europejskie Ramy Interoperacyjności – strategia wdrożeń, Bruksela 23.3.2017 r. 7. Krajowe Ramy Interoperacyjności. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Zna Krajowe i Europejskie Ramy Interoperacyjności oraz rozumie terminologię stosowaną w obszarze bezpieczeństwa informacji i interoperacyjności systemów i usług teleinformatycznych administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.T.P7S_WG, I.P7S_WG
Charakterystyka W_02
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą usług administracji publicznej (e-usług), ich jakości, bezpieczeństwa i potrzeb zapewnienia interoperacyjności.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W10, K_W12 BNP, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Charakterystyka W_03
Zna struktury i problemy wymiany danych na potrzeby świadczenia e-usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W10, K_W12 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.T.P7S_WG, I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi interpretować i stosować zasady oraz zalecenia wskazane w europejskich i krajowych ramach interoperacyjności
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U06, K_U12, K_U13 BNP, K_U14 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P7S_UW.1, I.P7S_UW, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.2.o, II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UK, I.P7S_UO, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.3.o
Charakterystyka U_02
Potrafi usługi administracji publicznej (e-usługi) zgodnie z zachowaniem ich bezpieczeństwa, jakością oraz interoperacyjnością.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U13 BNP, K_U14 BNP, K_U06, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, I.P7S_UO, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1
Charakterystyka U_03
Potrafi stosować wymagane standardy danych przez podmioty administracji publicznej na potrzeby świadczenia e-usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U06, K_U12, K_U13 BNP, K_U14 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2, II.T.P7S_UW.1, I.P7S_UO

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Jest świadomy konieczności wdrożeń oraz stosowania w praktyce europejskich i krajowych ram interoperacyjności systemów teleinformatycznych i usług administracji publicznej.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP, K_K10 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK, I.P7S_KR
Charakterystyka K_02
Potrafi stosować e-usługi administracji publicznej z zachowaniem ich bezpieczeństwa, wymaganą jakością oraz interoperacyjnością.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K09 BNP, K_K10 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK, I.P7S_KR
Charakterystyka K_03
Jest świadomy potrzeby stosowania wymaganych struktur danych na rzecz bezkolizyjnej komunikacji elektronicznej z użytkownikami w zakresie świadczenia usług.
Weryfikacja: Wystąpienia w toku ćwiczeń. Przygotowanie prezentacji i przedstawienie problemu na forum grupy wskazanego przez prowadzącego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K08 FIB, K_K04, K_K07, K_K08 BNP, K_K10 BNP
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK, I.P7S_KR