Nazwa przedmiotu:
System sali sądowej. Kulisy sprawiedliwości
Koordynator przedmiotu:
dr Adrianna Bartnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A21_SSSKS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30 godzin pracy na zajęciach 5 godzin konsultacje 40 godzin pracy własnej
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4p ects co odpowiada 35 godzinom
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Nauczenie O podstawach prawnych funkcjonowania sądownictwa w Rzeczpospolitej Polskiej oraz jego praktycznym funkcjonowaniu na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów jednym z filarów nowoczesnego państwa i jego administracji. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne praktycznego funkcjonowania sądownictwa powszechnego w Polsce, poznają zarówno wybrane zagadnienia z procedury cywilnej jak i karnej, dowiedzą się o zadaniach przypisanych poszczególnym uczestnikom postepowań sądowych oraz o pracy urzędników zatrudnianych w sadach. Nadto będą uczestniczyli w największym na świecie projekcie badawczym realizowanym przez Fundację Court Watch Polska. Szczególny nacisk położony został na wzrost świadomości prawnej z omawianego zakresu.
Treści kształcenia:
1 model polskiego sądownictwa a sądownictwo common low 2. wyrokowanie a rozprawa, zadania stron, ławników i innych aktorów procesu 2 Perspektywa Goffmanowska 4 Najważniejsze badania nad sądami w Polsce i na świecie. Paradoks zgodności z prawem 5 Podstawy prawne funkcjonowania adwokatury, prokuratury, sądownictwa w tym Trybunału Konstytucyjnego, Kolejność drogi sądowej spraw. Organizacja administracyjna analizowanych instytucji 6. Przygotowanie do udziału w rozprawie 7. Udział w rozprawie 8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów. Prace: • Analiza wybieranych przez studenta orzeczeń SN – 60 • Analiza tekstów 20 • Prace domowe 20 (min. pozew, odpowiedź na pozew) • Referaty – praca dodatkowa, dla chętnych 20 • Udział w badaniu CourtWatchPolska – dla chętnych 20 Zaliczenie na podstawie teczki, którą studenci oddają prowadzącej Ogółem można uzyskać 100 pkt (bez prac dodatkowych) Pytania ECTS/ KRK Analiza wyroków i orzeczeń – K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 K_W01 K_W04 S2A_W08 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K04 S2A_K03 1. Na jakim stanie prawnym został wydany wyrok? 2. Dlaczego sprawa była rozpatrywana przez Sąd Najwyższy? 3. Czego sprawa dotyczyła? 4. Co wynika z uzasadnienia? 5. Czy zgadza się Pani/Pan z uzasadnieniem SN – dlaczego? 6. Jakie uchybienia natury procesowej zostały omówione w uzasadnieniu? 7. Czy media pisały o tej lub podobnych sprawach? Jeśli tak to jakie widzi Pan/Pani różnice w zakresie rzetelności przekazu, nabywania wiedzy z mediów bez zapoznawania się z wyrokami i uzasadnieniami? Analiza tekstów K_U08 K_U09 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03 1. Kim jest ławnik? 2. Jak wygląda procedura wydawania wyroku? 3. Najczęstsze błędy w procesie wyrokowania? 4. Porównać badania Bartnik i zespołu PAN 5. Rola protokolanta w sądzie? Prace domowe K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03 1. Jakie ustawy regulują system Sali sadowej? 2. Jakie obowiązki i jakie uprawnienia ma ławnik? 3. Jak powinna wyglądać praca sądu? 4. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce? Referaty K_K04 S2A_K03 K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 1. Rola i zadania najważniejszych instytucji związanych z wymiarem sprawiedliwości? 2. Jak powinna wyglądać praca sądu? 3. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce? Court Watch Polska K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 1. Analiza wyników obserwacji badanego sądu i sprawy sądowej. 2. Studenci biorący udział w badaniu dostają tez zaświadczenie od Fundacji CourtWatchPolska.
Egzamin:
nie
Literatura:
Raporty Fundacji Court Watch Polska • Kpk, kpc, ustawa usp, Konstytucja, zbiory zasad etyki wykonywania poszczególnych zawodów prawniczych Książki: Sędzia czy kibic. Rola ławnika w wymiarze sprawiedliwości III RP , Trio, Warszawa 2009 Bartnik Adriana Sylwia Udział ławników ludowych w postępowaniu karnym, Warszawa 1970, Zawadzki S., Kubicki L. i inni, Siemiaszko A., (praca zbiorowa), Ławnicy – rezultaty badań empirycznych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994 Artykuły • The Role of Lay Judges in the Process of Adjudication Adriana Bartnik , Katarzyna Julia Kowalska artykuł dostepny pod adresem https://wuw.pl/data/include/cms/Studia_Iuridica_71_2017.pdf E. Zubilewicz Protokoły sądowe jako konstrukcja kulturowa – artykuł dostępny pod adresem: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5378/1/13_Emil_Zubelewicz_Protoko%C5%82y%20s%C4%85dowe%20jako%20konstrukcja%20kulturowa_183-195.pdf
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
Przedmiot realizowany również za pomocą programu Moodle

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student wie: jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy sądu, rozumie i rozróżnia proces cywilny od karnego, jak powstaje wyrok, na jakich przepisach prawnych wydawane są wyroki i z czego skonstruowane jest uzasadnienie oraz jak wygląda proces apelacji i kasacji w procesie karnym i cywilnym, zna system sądownictwa polskiego, potrafi porównać system sądów powszechnych z sądownictwem administracyjnym.
Weryfikacja: odpowiedź ustna na podstawie analizy wyroków
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Student zna najnowsze badania poświęcone sądownictwu, potrafi analizować funkcjonowanie sądownictwa w ujęciu socjologicznym, w perspektywie Goffmanowskiej oraz uwzględniając paradox zgodności z prawem, wie jak wygląda rozprawa, umie ocenić profesjonalizm, kulturę w trakcie rozprawy, potrafi porównać obserwowane analizowane sprawy z tzw. medialnymi opisami spraw.
Weryfikacja: wizyta w sądzie, obserwacja rozprawy, notatka lub kwestionariusz obserwacji zgodny z kwestionariuszem Fundacji Court Watch Polska
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
student potrafi analizować badania poświęcone sądownictwu, potrafi analizować funkcjonowanie sądownictwa w ujęciu socjologicznym, w perspektywie Goffmanowskiej oraz uwzględniając paradox zgodności z prawem analiza literatury w powiązaniu z przepisami zawartymi w polecanych aktów prawnych.
Weryfikacja: Porównywanie przepisów z praktyką, orzecznictwem, wynikami badań socjologicznych (ujęcie Podgóreckiego) i konfrontowanie wiedzy z wiadomościami z codziennych doniesień medialnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
student sprawnie "porusza się po sądzie" tj. zna zasady funkcjonowania sądów w Polsce oraz potrafi je zastosować w praktyce, zna pracę, główne zadania, obowiązki i kulisy pracy pracowników administracyjnych sądu.
Weryfikacja: wizyta w sądzie, obserwacja rozprawy/rozpraw, analiza wyroków
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO
Charakterystyka K_02
student sprawnie porównuje doniesienia medialne, debatę społęczną w zakresie funkcjonowania sądownictwa z przepisami i wynikami badań naukowych. Potrafi samodzielnie, profesjonalnie ocenić model i pracę polskich sądów.
Weryfikacja: Porównywanie przepisów z praktyką, orzecznictwem, wynikami badań socjologicznych (ujęcie Podgóreckiego) i konfrontowanie wiedzy z wiadomościami z codziennych doniesień medialnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK