Nazwa przedmiotu:
Rola metafor w nauce i poznaniu
Koordynator przedmiotu:
dr Paweł Jarnicki
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_SPE
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz. = 3 punkty ECTS W tym: udział w ćwiczeniach - 15; praca własna studenta: student przygotowuje pracę zaliczeniowa - minimum pół strony, maksimum 1 strona A4 (czcionką 11, interlinią 1,15). W pracy powinny się znaleźć i zostać omówione trzy cytaty z metaforami pojęciowymi konceptualizującymi jakieś pojęcie związane z kierunkiem studiów (np. FIRMA, ORGANIZACJA, PRAWO itp.). Pytania pomocnicze: Proszę określić, co jest domeną docelową metaforycznego rzutowania w danej metaforze (nie w zdaniu) - o czym jest mowa? Proszę określić, z jakiej domeny źródłowej następuje metaforyczne rzutowanie - za pomocą odwołania do jakiej wiedzy jest mowa o domenie docelowej? Proszę zastanowić się nad możliwymi rozwinięciami tej samej metafory pojęciowej - co jeszcze można powiedzieć o pojęciu domeny docelowej za pomocą wiedzy z tej samej domeny źródłowej? Proszę się krótko zastanowić, jakie są mocne i słabe strony omawianej metafory - co ta metafora ukrywa, a co uwypukla?
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 punkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,8 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie ma wymagań wstępnych (poza umiejętnościami nabytymi w szkole średniej – zwłaszcza podczas lekcji języka polskiego).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza dotycząca teorii metafory pojęciowej i roli metafor w poznaniu i nauce oraz umiejętność rozpoznawania metafor pojęciowych w tekstach naukowych i prawnych.
Treści kształcenia:
Studenci dowiadują się o roli metafor w nauce i poznaniu, poznają teorię metafory pojęciowej, a następnie sami szukają metafor pojęciowych w tekstach związanych z kierunkiem studiów.
Metody oceny:
Efekty uczenia się będą na bieżąco weryfikowane podczas zajęć. Ocenie będą podlegały: przygotowywane wystąpienia, aktywność podczas dyskusji. Końcowa weryfikacji efektów uczenia się będzie miała formę krótkiej (1-2 strony A4) pracy pisemnej przygotowanej samodzielnie przez studentów poza zajęciami (praca zaliczeniowa).
Egzamin:
nie
Literatura:
G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski, Warszawa 1988; 2. wyd. Warszawa 2010. O. Jäkel, Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu, przeł. M. Banaś, B. Drąg, Kraków 2003. Morgan, G., Obrazy organizacji. Tłum. Wiankowska-Ładyka, Z., Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się