- Nazwa przedmiotu:
- Rola metafor w nauce i poznaniu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Paweł Jarnicki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_SPE
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75 godz. = 3 punkty ECTS
W tym: udział w ćwiczeniach - 15; praca własna studenta: student przygotowuje pracę zaliczeniowa - minimum pół strony, maksimum 1 strona A4 (czcionką 11, interlinią 1,15). W pracy powinny się znaleźć i zostać omówione trzy cytaty z metaforami pojęciowymi konceptualizującymi jakieś pojęcie związane z kierunkiem studiów (np. FIRMA, ORGANIZACJA, PRAWO itp.). Pytania pomocnicze: Proszę określić, co jest domeną docelową metaforycznego rzutowania w danej metaforze (nie w zdaniu) - o czym jest mowa? Proszę określić, z jakiej domeny źródłowej następuje metaforyczne rzutowanie - za pomocą odwołania do jakiej wiedzy jest mowa o domenie docelowej? Proszę zastanowić się nad możliwymi rozwinięciami tej samej metafory pojęciowej - co jeszcze można powiedzieć o pojęciu domeny docelowej za pomocą wiedzy z tej samej domeny źródłowej?
Proszę się krótko zastanowić, jakie są mocne i słabe strony omawianej metafory - co ta metafora ukrywa, a co uwypukla?
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 punkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,8 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie ma wymagań wstępnych (poza umiejętnościami nabytymi w szkole średniej – zwłaszcza podczas lekcji języka polskiego).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Podstawowa wiedza dotycząca teorii metafory pojęciowej i roli metafor w poznaniu i nauce oraz umiejętność rozpoznawania metafor pojęciowych w tekstach naukowych i prawnych.
- Treści kształcenia:
- Studenci dowiadują się o roli metafor w nauce i poznaniu, poznają teorię metafory pojęciowej, a następnie sami szukają metafor pojęciowych w tekstach związanych z kierunkiem studiów.
- Metody oceny:
- Efekty uczenia się będą na bieżąco weryfikowane podczas zajęć. Ocenie będą podlegały: przygotowywane wystąpienia, aktywność podczas dyskusji.
Końcowa weryfikacji efektów uczenia się będzie miała formę krótkiej (1-2 strony A4) pracy pisemnej przygotowanej samodzielnie przez studentów poza zajęciami (praca zaliczeniowa).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski, Warszawa 1988; 2. wyd. Warszawa 2010.
O. Jäkel, Metafory w abstrakcyjnych domenach dyskursu, przeł. M. Banaś, B. Drąg, Kraków 2003.
Morgan, G., Obrazy organizacji. Tłum. Wiankowska-Ładyka, Z., Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się