Nazwa przedmiotu:
Mobbing. Przeciwdziałanie i redukcja szkód
Koordynator przedmiotu:
dr Adriana Bartnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_MPRS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15h Udział w ćwiczeniach 60h praca własna studenta (czytanie literatury 30, przygotowanie do zaliczenia 30)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów z zagadnieniem mobbingu. Proces mobbingu zostanie omówiony w kontekście prawnym i socjologicznym. Studenci i studentki zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi kwestie tych patologicznych zachowań w środowisku pracy. Zjawisko mobbingu zostanie najszerzej przedstawione w sektorze administracji publicznej. Studenci/studentki podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania przeciwdziałania mobbingowi oraz sposoby redukcji szkód, które mobbing wywołuje.
Treści kształcenia:
1 definiowanie mobbingu 3 2. mobbing a inne patologie występujące w środowisku pracy 6 2 Prawne obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i redukcji szkód 1 4 Badania nad mobbingiem 2 5 analiza spraw dotyczących mobbingu 1 8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia 2
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach oraz pracy semestralnej. Ogółem można uzyskać 100 punktów. Prace: Zaliczenie przedmiotu kończy się zaliczeniem poprzez oddanie i ocenę z pracy semestralnej. Zaliczenie ma dwa etapy: zaliczenie praca przez cały semestr i praca końcowa. Ogółem w trakcie realizacji przedmiotu student/studentka może uzyskać 100 punktów. Oceny końcowe z przedmiotu to: 0-50 – 2.0 51-60 - 3.0 61-70 - 3.5 71-80 – 4.0 81-90 – 4.5 91-100 - 5.0 Zaliczenie przedmiotu: Efekty uczenia się z zajęć sprawdzane są podczas całego semestru i w ramach pracy semestralnej. Tematyka pracy i dokładna jej forma ustalane są ze studentami na pierwszym spotkaniu. Jako przykładowe prace proponowane jest: • stworzenie regulaminu przeciwdziałania mobbingowi w instytucji publicznej • stworzenie procedury rozwiązującej mobbing w instytucji publicznej • zaprojektowanie planu naprawczego po wystąpieniu mobbingu w instytucji publicznej z pracy semestralnej student może otrzymać 50 pkt nadto w trakcie zajęć studenci mogą otrzymać pkt za: • Analiza wybieranych przez studenta orzeczeń sądowych poświęconych mobbingowi • Analiza tekstów • Prace domowe Zaliczenie na podstawie teczki, którą studenci oddają prowadzącej Ogółem można uzyskać 100 pkt (bez prac dodatkowych)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Kodeks pracy – art. 94/3 2. Chomczyński P. (2008) Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. s.89. 3. Bartnik, Prywatne interesy czy brak procedur? Czynniki sprzyjające rozwojowi mobbingu w administracji publicznej w Polsce. [w:] Jaka administracja? Rozważania nad teorią i praktyką administracji polskiej po 1989r., Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP w Olsztynie, Olsztyn 2016. 4. Bartnik, O. Czeranowska, Rekrutacja pracownicza - wolność wyboru, wolny rynek czy wolna amerykanka? Doświadczenia w administracji publicznej vs doświadczenia korporacyjne. [w:] Jaka administracja? Rozważania nad teorią i praktyką administracji polskiej po 1989r., Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP w Olsztynie, Olsztyn 2016. 5. Wybrane orzeczenia sądów powszechnych poświęcone mobbingowi (student/studentka samodzielnie wyszukują wyroki i uzasadnienia do spraw z portalu orzeczeń sądów powszechnych lub za pomocą lexa/legalisa) 6. Wybrane procedury przeciwdziałania mobbingowi (student/studentka samodzielnie wyszukują dostępnych polityk antymobbingowych obowiązujących w instytucjach publicznych). 7. Wybrane procedury związane z redukcją szkód powstałych w wyniku mobbingu (student/studentka samodzielnie wyszukują dostępnych polityk antymobbingowych obowiązujących w instytucjach publicznych). Uzupełniająca: 1. Bartnik, Definiowanie i postrzeganie mobbingu przez różnych aktorów, [w:] M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2014. 2. Bartnik, Mobbing – stary problem nowa instytucja, w: O prawie, społeczeństwie i obyczajach. Księga jubileuszowa dla Jacka Kurczewskiego, Słowo obraz terytoria 2013; 3. Bartnik, Jeszcze konflikt czy już mobbing? Refleksje o patologiach w miejscu pracy, [w:] Adam Sosnowski (red.), Podziały w życiu społecznym. Konflikty społeczne i ekonomiczne w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, wydawnictwo WSIiE TWP, Olsztyn 2015; 4. Bartnik Adriana: Elastyczność pracy a mobbing w środowisku pracowników wiedzy, w: Elastyczne formy zatrudnienia we włoskim i polskim prawie pracy. Szanse i zagrożenia / Riccardi Angelica, Rycak Magdalena ( red. ), 2019, ISBN 978-83-64054-51-8, ss. 146-167 5. Bartnik Adriana: Mobbing a inne zjawiska patologiczne w służbach mundurowych - wyniki badań własnych przeprowaqdzonych w latach 2010-2017, w: Kobiety w Polskich służbach mundurowych. Role, zadania i wyzwania / Waśko-Owsiejczuk Ewelina ( red. ), 2018, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, ISBN 978-83-7545-818-3, ss. 189-204
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student wie jakie czynniki wpływają na mobbing i jakie są przyczyny u skutki mobbingu.
Weryfikacja: Wiedzę z tego zakresu sprawdzają zajęcia konwersatoryjne, na których studenci otrzymują punkty za aktywność.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W01, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
Charakterystyka W_02
Student wie jak powinna wyglądać realizacja obowiązku pracodawcy wynikająca z art. 94/3 paragraf 1 kodeksu pracy
Weryfikacja: Wiedzę z tego zakresu sprawdzają zajęcia konwersatoryjne, na których studenci otrzymują punkty za aktywność.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Umie ocenić analizowane procedury przeciwdziałania mobbingowi i zaproponować procedury przeciwdziałania mobbingowi
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Przygotowania polityki przeciwdziałania mobbingowi oraz polityki naprawczej
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK
Charakterystyka K_02
Diagnoza mobbingu
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO, I.P7S_KK