- Nazwa przedmiotu:
- Mobbing. Przeciwdziałanie i redukcja szkód
- Koordynator przedmiotu:
- dr Adriana Bartnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_MPRS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15h Udział w ćwiczeniach
60h praca własna studenta (czytanie literatury 30, przygotowanie do zaliczenia 30)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentek i studentów z zagadnieniem mobbingu. Proces mobbingu zostanie omówiony w kontekście prawnym i socjologicznym. Studenci i studentki zostaną zapoznani z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi kwestie tych patologicznych zachowań w środowisku pracy. Zjawisko mobbingu zostanie najszerzej przedstawione w sektorze administracji publicznej.
Studenci/studentki podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania przeciwdziałania mobbingowi oraz sposoby redukcji szkód, które mobbing wywołuje.
- Treści kształcenia:
- 1 definiowanie mobbingu 3
2. mobbing a inne patologie występujące w środowisku pracy 6
2 Prawne obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i redukcji szkód 1
4 Badania nad mobbingiem 2
5 analiza spraw dotyczących mobbingu 1
8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia 2
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach oraz pracy semestralnej. Ogółem można uzyskać 100 punktów.
Prace:
Zaliczenie przedmiotu kończy się zaliczeniem poprzez oddanie i ocenę z pracy semestralnej. Zaliczenie ma dwa etapy: zaliczenie praca przez cały semestr i praca końcowa. Ogółem w trakcie realizacji przedmiotu student/studentka może uzyskać 100 punktów.
Oceny końcowe z przedmiotu to:
0-50 – 2.0
51-60 - 3.0
61-70 - 3.5
71-80 – 4.0
81-90 – 4.5
91-100 - 5.0
Zaliczenie przedmiotu:
Efekty uczenia się z zajęć sprawdzane są podczas całego semestru i w ramach pracy semestralnej. Tematyka pracy i dokładna jej forma ustalane są ze studentami na pierwszym spotkaniu. Jako przykładowe prace proponowane jest:
• stworzenie regulaminu przeciwdziałania mobbingowi w instytucji publicznej
• stworzenie procedury rozwiązującej mobbing w instytucji publicznej
• zaprojektowanie planu naprawczego po wystąpieniu mobbingu w instytucji publicznej
z pracy semestralnej student może otrzymać 50 pkt
nadto w trakcie zajęć studenci mogą otrzymać pkt za:
• Analiza wybieranych przez studenta orzeczeń sądowych poświęconych mobbingowi
• Analiza tekstów
• Prace domowe
Zaliczenie na podstawie teczki, którą studenci oddają prowadzącej
Ogółem można uzyskać 100 pkt (bez prac dodatkowych)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Kodeks pracy – art. 94/3
2. Chomczyński P. (2008) Mobbing w pracy z perspektywy interakcyjnej. Proces stawania się ofiarą, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. s.89.
3. Bartnik, Prywatne interesy czy brak procedur? Czynniki sprzyjające rozwojowi mobbingu w administracji publicznej w Polsce. [w:] Jaka administracja? Rozważania nad teorią i praktyką administracji polskiej po 1989r., Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP w Olsztynie, Olsztyn 2016.
4. Bartnik, O. Czeranowska, Rekrutacja pracownicza - wolność wyboru, wolny rynek czy wolna amerykanka? Doświadczenia w administracji publicznej vs doświadczenia korporacyjne. [w:] Jaka administracja? Rozważania nad teorią i praktyką administracji polskiej po 1989r., Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP w Olsztynie, Olsztyn 2016.
5. Wybrane orzeczenia sądów powszechnych poświęcone mobbingowi (student/studentka samodzielnie wyszukują wyroki i uzasadnienia do spraw z portalu orzeczeń sądów powszechnych lub za pomocą lexa/legalisa)
6. Wybrane procedury przeciwdziałania mobbingowi (student/studentka samodzielnie wyszukują dostępnych polityk antymobbingowych obowiązujących w instytucjach publicznych).
7. Wybrane procedury związane z redukcją szkód powstałych w wyniku mobbingu (student/studentka samodzielnie wyszukują dostępnych polityk antymobbingowych obowiązujących w instytucjach publicznych).
Uzupełniająca:
1. Bartnik, Definiowanie i postrzeganie mobbingu przez różnych aktorów, [w:] M. Plucińska (red.), Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w wymiarze jednostkowym i społecznym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, Poznań 2014.
2. Bartnik, Mobbing – stary problem nowa instytucja, w: O prawie, społeczeństwie i obyczajach. Księga jubileuszowa dla Jacka Kurczewskiego, Słowo obraz terytoria 2013;
3. Bartnik, Jeszcze konflikt czy już mobbing? Refleksje o patologiach w miejscu pracy, [w:] Adam Sosnowski (red.), Podziały w życiu społecznym. Konflikty społeczne i ekonomiczne w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, wydawnictwo WSIiE TWP, Olsztyn 2015;
4. Bartnik Adriana: Elastyczność pracy a mobbing w środowisku pracowników wiedzy, w: Elastyczne formy zatrudnienia we włoskim i polskim prawie pracy. Szanse i zagrożenia / Riccardi Angelica, Rycak Magdalena ( red. ), 2019, ISBN 978-83-64054-51-8, ss. 146-167
5. Bartnik Adriana: Mobbing a inne zjawiska patologiczne w służbach mundurowych - wyniki badań własnych przeprowaqdzonych w latach 2010-2017, w: Kobiety w Polskich służbach mundurowych. Role, zadania i wyzwania / Waśko-Owsiejczuk Ewelina ( red. ), 2018, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, ISBN 978-83-7545-818-3, ss. 189-204
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student wie jakie czynniki wpływają na mobbing i jakie są przyczyny u skutki mobbingu.
Weryfikacja: Wiedzę z tego zakresu sprawdzają zajęcia konwersatoryjne, na których studenci otrzymują punkty za aktywność.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
- Charakterystyka W_02
- Student wie jak powinna wyglądać realizacja obowiązku pracodawcy wynikająca z art. 94/3 paragraf 1 kodeksu pracy
Weryfikacja: Wiedzę z tego zakresu sprawdzają zajęcia konwersatoryjne, na których studenci otrzymują punkty za aktywność.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Umie ocenić analizowane procedury przeciwdziałania mobbingowi i zaproponować procedury przeciwdziałania mobbingowi
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Przygotowania polityki przeciwdziałania mobbingowi oraz polityki naprawczej
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK
- Charakterystyka K_02
- Diagnoza mobbingu
Weryfikacja: Praca zaliczeniowa, ćwiczenia i warsztaty.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KK