- Nazwa przedmiotu:
- Sztuczna inteligencja w zastosowaniach
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Stacewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_SIZ
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 15h udział w zajęciach, 60h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,5 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość wybranych pojęć z zakresu logiki (jak dedukcja czy niezawodna metoda wnioskowania) oraz informatyki (jak struktura danych, algorytm czy język programowania).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z wybranymi metodami i narzędziami sztucznej inteligencji. Prezentacja wybranych zastosowań, powiązanych głównie z administracja i obronnością. Dyskusja zalet i wad omawianych zastosowań.
- Treści kształcenia:
- 1. Ogólna charakterystyka badań nad sztuczną inteligencją. Główne obszary badawcze i zagadnienia.
2. Różne metody reprezentacji wiedzy w systemach SI. Reprezentacje symboliczne i subsymboliczne. Rola rachunków logicznych.
3. Systemy eksperckie -- omówienie ogólne.
4. Systemy eksperckie -- wybrane zastosowania, głównie w administracji.
5. Sztuczne sieci neuronowe -- omówienie ogólne.
6. Sztuczne sieci neuronowe -- wybrane zastosowania, głównie w administracji.
7. Techniki ewolucyjne (w tym: algorytmy genetyczne) i ich zastosowania.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia i ostatecznej oceny są:
a) aktywność dyskusyjna (na zajęciach, a dodatkowo w blogu Cafe Aleph),
b) prezentacja wybranego tematu.
c) pisemne opracowanie innego tematu niż w punkcie b.
Ocena ostateczna jest średnią arytmetyczną oceny z prezentacji (pkt b) i pracy pisemnej (pkt c). Aktywność dyskusyjna na zajęciach (pkt aj) może skutkować podwyższeniem oceny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Flasiński M., Wstęp do sztucznej inteligencji, PWN 2011.
2. Marciszewski W., Stacewicz P., Umysł – Komputer – Świat. O zagadce umysłu z informatycznego punktu widzenia, AOW EXIT, Warszawa 2011.
3. Warwick K., Artificial Intelligence: The Basics, Routledge 2011.
4. Cafe Aleph (http://blog.marciszewski.eu) – akademicki blog dyskusyjny i sprzężone z nim lektorium, pod redakcją W. Marciszewskiego i P. Stacewicza (lektorium obejmuje wiele artykułów nt. SI).
5. Samodzielnie wyszukiwane materiały internetowe dotyczące konkretnych zastosowań.
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- ---
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Zna i rozumie terminologię informatyczną związaną z systemami sztucznej inteligencji.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o
- Charakterystyka W_02
- Ma podstawową wiedzę na temat takich rozwiązań w zakresie sztucznej inteligencji, jak systemy eksperckie, sztuczne sieci neuronowe i algorytmy genetyczne.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.T.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi rozróżniać między logicystycznymi i naturalistycznymi metodami sztucznej inteligencji.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U08, K_U09, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, I.P7S_UU, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2
- Charakterystyka U_02
- Potrafi dobrać metodę sztucznej inteligencji do typu zastosowania.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04, K_U06, K_U08, K_U12, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, I.P7S_UU, II.T.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Jest gotów kompetentnie dyskutować o wadach i zaletach różnych zastosowań metod sztucznej inteligencji.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR, I.P7S_KO, I.P7S_KK