Nazwa przedmiotu:
Podstawy elektroniki
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż Michał Urbański, profesor uczelni, murba@if.pw.edu.pl
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Fotonika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1050-FO000-ISP-3PEL
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 85 h; w tym a) obecność na wykładach – 30 h b) obecność na laboratoriach – 30 h c) obecność na ćwiczeniach – 15 h d) uczestniczenie w konsultacjach – 10 h 2. praca własna studenta – 40 h; w tym a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 15 h b) zapoznanie się z literaturą – 10 h c) pisanie sprawozdań do laboratorium – 15 h Razem w semestrze 125 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na ćwiczeniach – 15 h 3. obecność na laboratoriach – 30 h 4. uczestniczenie w konsulatacjach – 10 h Razem w semestrze 85 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. zajęcia laboratoryjne – 30 h 2. opracowanie sprawozdań z laboratorium – 15 h Razem w semestrze 45 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy Fizyki, Matematyka 1, Matematyka 2
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Podstawowa wiedza na temat parametrów sygnałów. Umiejętność stosowania praw Kirchhoffa do wyznaczania prądów i napięć w obwodach prądu stałego i zmiennego oraz wyznaczania parametrów źródeł zastępczych. Rozumienie zasad działania prostych układów elektronicznych z tranzystorami, diodami i wzmacniaczami operacyjnymi.
Treści kształcenia:
1. Sygnały: klasyfikacja, parametry sygnałów, modele matematyczne. 2. źródła napięciowe i prądowe, 3. Obwody liniowe: prawa Kirchoffa, metody rozwiązywania układów liniowych. 4. Elementy teorii obwodów: dwójniki i czwórniki. 5. Układy równoważne, twierdzenia o źródłach zastępczych. 6. Sieci zawierające źródła niezależne i zależne, zasada superpozycji, wyznaczanie parametrów układów równoważnych 7. Opis i analiza obwodów prądu zmiennego. Rachunek symboliczny, wskazy. 8. Dwójniki i czwórniki przy pobudzeniach harmonicznych. 9. Zależności energetyczne w obwodach prądu zmiennego, dopasowanie. 10. Elementy półprzewodnikowe. Diody i tranzystory charakterystyki, schematy zastępcze, 11. Tranzystory bipolarne i tranzystory polowe: zasady działania, charakterystyki. Parametry małosygnałowe tranzystorów bipolarnych i polowych przy małych i wielkich częstotliwościach, 12. Wyznaczanie parametrów wzmacniaczy tranzystorowych. 13. Wzmacniacze operacyjne, podstawowe własności i układy, wyznaczanie parametrów układów ze wzmacniaczem operacyjnym.
Metody oceny:
Cztery kolokwia po 12p, 10 laboratoriów po 5p. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie kolokwiów (minimum trzy kolokwia po 7p i suma od 25p) i laboratoriów (maksimum dwa ćwiczenia niezaliczone). Końcowa ocena wg skali: od 51% -3.0, od 60% - 3,5, od 70% - 4.0, od 80% 4,5, od 90% - 5.0.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. J. Osiowski, J. Szabatin, Podstawy teorii obwodów, WNT, Warszawa 2000 2. P. Horovitz, W. Hill, Sztuka Elektroniki, T.I, T II, WKiŁ, Warszawa 2001 3. W.Tłaczała, L.Tykarski - Elektronika w eksperymencie fizycznym, Oficyna Wyd. P.W., 1998 4. L. Tykarski, L. Widomski, W. Tłaczała, Ćwiczenia laboratoryjne z elektroniki, OWPW 1992 5. R. Śledziewski - Elektronika dla studentów fizyki, PWN, Warszawa, 1985
Witryna www przedmiotu:
http://fizyka.if.pw.edu.pl/~labe/ http://www.if.pw.edu.pl/~murba/dyd.html
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PEL_W01
Ma uporządkowaną wiedzę z teorii obwodów i stosowania praw Kirchhoffa
Weryfikacja: kolokwium, laboratoria
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_W16
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W04, T1A_W02, InzA_W05
Efekt PEL_W02
Zna podstawowe charakterystyki diod, tranzystorów, wzmacniaczy operacyjnych
Weryfikacja: kolokwium, laboratoria
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_W16
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W04, T1A_W02, InzA_W05
Efekt PEL_W03
Ma wiedzę podbudowaną teoretycznie dotycząca projektowania układów z wykorzystaniem tranzystorów i wzmacniaczy operacyjnych
Weryfikacja: kolokwium, laboratoria
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_W16
Powiązane efekty obszarowe: X1A_W04, T1A_W02, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PEL_U01
Potrafi wyliczyć prądu i napięcia w liniowych obwodach prądu zmiennego i stałego
Weryfikacja: kolokwium, laboratoria
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_U04, FOT_U07
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, X1A_U01, T1A_U07, T1A_U09
Efekt PEL_U02
Umie zaprojektować prosty układ wzmacniacza z wykorzystaniem tranzystora i wzmacniacza operacyjnego
Weryfikacja: kolokwium, laboratoria
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_U04, FOT_U07
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, X1A_U01, T1A_U07, T1A_U09
Efekt PEL_U03
Umie obliczyć charakterystyki układów ze wzmacniaczem operacyjnym lub tranzystorem bipolarnym lub unipolarnym
Weryfikacja: kolokwium, laboratoria
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_U07
Powiązane efekty obszarowe: X1A_U01, T1A_U07, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PEL_K01
Ma świadomość wpływu elektroniki na systemy społeczne
Weryfikacja: dyskusja na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_K02
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K06, T1A_K02
Efekt PEL_K02
Rozumie praktyczne aspekty zastosowania elektroniki w życiu społecznym
Weryfikacja: dyskusja na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: FOT_K04
Powiązane efekty obszarowe: X1A_K02, T1A_K03, T1A_K04