- Nazwa przedmiotu:
- Fizyka zderzeń ciężkich jonów
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Grebieszkow, profesor uczelni
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Fizyka Techniczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1050-FTFTJ-MSP-2FZJ
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 47 h; w tym
a) obecność na wykładach – 45 h
c) obecność na egzaminie – 2 h
2. praca własna studenta – 30 h; w tym
a) przygotowanie do egzaminu – 30 h
Razem w semestrze 77 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 45 h
2. obecność na egzaminie – 2 h
Razem w semestrze 47 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw: fizyki ogólnej, fizyki jądrowej oraz fizyki kwantowej.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Swobodne poruszanie się w dziedzinie zderzeń ciężkich jonów oraz znajomość aktualnych kierunków badań. Opanowanie podstaw fizyki wysokich energii. Wykład zawiera program niezbędny do napisania pracy inżynierskiej i magisterskiej z dziedziny zderzeń ciężkich jonów (brak jednego podręcznika który obejmowałby cały program wykładu). Wiadomości podawane na wykładzie są niezbędne aby uczestniczyć w największych eksperymentach przy akceleratorach RHIC (Relativistic Heavy Ion Collider), LHC (Large Hadron Collider), SPS (Super Proton Synchrotron) oraz żeby ze zrozumieniem uczestniczyć w jakiejkolwiek konferencji czy spotkaniu naukowym z tej dziedziny.
- Treści kształcenia:
- 1. Po co nam wysokie energie? Używane skale i jednostki. Cząstki elementarne, klasyfikacja cząstek.
2. Oddziaływania (wymiana wirtualnego nośnika), prawa zachowania, diagramy Feynmana. Głęboko-nieelastyczne rozpraszanie e+N, n+N, produkcja jetów hadronowych, funkcje struktury.
3. Model Standardowy i unifikacja oddziaływań. Interdyscyplinarność relatywistycznych zderzeń ciężkich jonów. Zmienne kinematyczne (pl, pT, y, h, mT, xF).
4. Akceleratory, detektory i układy detektorów w fizyce zderzeń ciężkich jonów, akceptancja detektora. Identyfikacja cząstek.
5. Produkcja cząstek w zderzeniach nukleon+nukleon (N+N), przekroje, krotności. Modele produkcji cząstek (kaskadowe, strunowe).
6. Zderzenia jądro+jądro (A+A), model Glaubera, parametr zderzenia, centralność, spektatorzy i partycypanci, model zranionych nukleonów. Charakterystyki globalne (rozkłady ET, krotności) oraz kinematyczne (pT, y) produkcji cząstek w zderzeniach A+A.
7. Podstawy chromodynamiki kwantowej, stała sprzężenia oddziaływań silnych, asymptotyczna swoboda. Plazma kwarkowo-gluonowa. Diagram czasowo-przestrzenny ewolucji zderzenia ciężko-jonowego (tzw. Model Małego Wybuchu). Model worka.
8. Model Wielkiego Wybuchu. Diagram fazowy silnie oddziałującej materii. Rachunki na sieciach na warunki przejścia fazowego, gęstość energii w funkcji temperatury. Rząd przejścia fazowego i punkt krytyczny na diagramie fazowym.
9. Model hydrodynamiczny Bjorkena i gęstość energii. Model Hagedorna i temperatura wymrożenia termicznego. Temperatura wymrożenia chemicznego i barionowy potencjał chemiczny z modelu gazu hadronowego.
10. Podstawowe sygnatury plazmy kwarkowo-gluonowej: 1. Produkcja fotonów bezpośrednich 2. Produkcja par leptonów (dileptonów) o małych masach 3. Tłumienie powabu (ekranowanie Debye'a) 4. Wzmocnienie produkcji dziwności 5. Produkcja cząstek w Modelu Statystycznym Wczesnej Fazy (SMES).
11. Efekty kolektywne - przepływ (skierowany, eliptyczny). Femtoskopia hadronów i rozmiary źródeł.
12. Fluktuacje dynamiczne i korelacje (krotność cząstek, stosunki cząstek, ładunek, pęd poprzeczny).
13. Produkcja jetów w zderzeniach jądrowych: 1. Czynnik modyfikacji jądrowej. 2. Korelacje dwu-cząstkowe w kącie azymutalnym.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny w formie testu (poprawkowy w formie odpowiedzi ustnej na 3 wylosowane pytania); dodatkowe bonusy: a) ½ oceny w górę za 14-15 obecności, ¼ za 13 obecności b) pięć kartkówek w trakcie semestru, zaliczenie ich na 50% punktów to ½ oceny w górę.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. D. H. Perkins “Wstęp do fizyki Wysokich Energii” PWN 2004
2. E. Skrzypczak, Z. Szefliński “Wstęp do Fizyki Jądrowej i Cząstek Elementarnych”
3. J. Bartke “Introduction to Relativistic Heavy Ion Physics” World Scientific 2009
4. Krótkie, przeglądowe publikacje z dziedziny ciężkich jonów – stale uzupełniana lista dostępna jest na stronie przedmiotu (http://www.if.pw.edu.pl/~kperl/HIP/hip.html)
Literatura popularno-naukowa:
1. F. Close “Kosmiczna Cebula”
2. http://particleadventure.org/
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.if.pw.edu.pl/~kperl/HIP/hip.html
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FZCJ_W01
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie fizyki zderzeń ciężkich relatywistycznych jonów.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_W03
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W03, X2A_W04, X2A_W05, T2A_W03, T2A_W04, InzA_W02, InzA_W05
- Efekt FZCJ_W02
- Ma opanowane podstawy fizyki wysokich energii oraz cząstek elementarnych.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_W03
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W03, X2A_W04, X2A_W05, T2A_W03, T2A_W04, InzA_W02, InzA_W05
- Efekt FZCJ_W03
- Ma wiedzę o tendencjach rozwojowych i najistotniejszych osiągnięciach z zakresu fizyki zderzeń ciężkich relatywistycznych jonów.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_W04
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W06, T2A_W05, T2A_W07
- Efekt FZCJ_W04
- Ma wiedzę pozwalającą na efektywniejsze uczestniczenie w eksperymentach przy akceleratorach SPS, RHIC, LHC, etc. oraz na uczestniczenie w konferencjach i spotkaniach naukowych dotyczących fizyki zderzeń relatywistycznych jonów.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_W04
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_W06, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FZCJ_U01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_U01
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U03, T2A_U01
- Efekt FZCJ_U02
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_U07, T2A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FZCJ_K01
- Potrafi myśleć w sposób kreatywny; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi.
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FT2_K01, FT2_K02
Powiązane efekty obszarowe:
X2A_K07, T2A_K06, X2A_K05, T2A_K01