- Nazwa przedmiotu:
- Analiza matematyczna 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marian Majchrowski; starszy wykładowca; marian.majchrowski@mini.pw.edu.pl
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Fizyka Techniczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1050-FO000-ISP- 2AM2
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- obecność na wykładach – 45,
obecność na ćwiczeniach – 60,
przygotowanie do ćwiczeń – 60,
przygotowanie do kolokwiów – 30,
udział w konsultacjach – 15,
zapoznanie się z literaturą – 15,
przygotowanie do egzaminu – 25.
Razem 250 godzin, co odpowiada 9 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach – 45,
obecność na ćwiczeniach – 60,
udział w konsultacjach – 15.
Łącznie 120 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia60h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Materiał szkoły średniej, Analiza matematyczna 1
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi typami równań różniczkowych zwyczajnych i przekazanie umiejętności ich rozwiązywania. Zapoznanie studentów z całkami wielokrotnymi, krzywoliniowymi i powierzchniowymi, umiejętność ich obliczania i stosowania w fizyce.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1. Funkcje wielu zmiennych rzeczywistych, pochodne cząstkowe, różniczkowalność, pochodna kierunkowa.
2. Twierdzenie o lokalnej odwracalności odwzorowań w Rn, twierdzenie o różniczkowaniu funkcji złożonej, jakobian.
3. Różniczka, wzór Taylora dla funkcji wielu zmiennych, ekstrema lokalne funkcji wielu zmiennych, warunek konieczny i warunek dostateczny istnienia ekstremum, twierdzenie Sylvestera.
4. Twierdzenie o funkcji uwikłanej.
5. Równania różniczkowe zwyczajne – pojęcia podstawowe, zagadnienia początkowe, równania o zmiennych rozdzielonych, równania sprowadzalne do równań o zmiennych rozdzielonych: liniowe – metoda uzmiennienia stałej, jednorodne, Bernoulli’ego.
6. Twierdzenie Cauchy-Picarda o lokalnym istnieniu i jednoznaczności rozwiązania zagadnienia początkowego, metoda kolejnych przybliżeń.
7. Równania wyższych rzędów, układ fundamentalny rozwiązań, metoda uzmienniania stałych, metoda przewidywania dla równań liniowych, równania Eulera.
8. Układy równań liniowych rzędu I o stałych współczynnikach – metoda eliminacji i metoda macierzowa, układy jednorodne i niejednorodne – metoda uzmienniania stałych dla układu.
9. Całki wielokrotne – definicja, całki iterowane, obszary normalne w R2 i R3, zastosowania - pola i objętości brył, zastosowania fizyczne.
10. Elementy teorii pola – gradient, rotacja, dywergencja. Potencjał pola wektorowego.
11. Całki krzywoliniowe zorientowane i niezorientowane – przykłady geometryczne i fizyczne, wzór Greena na płaszczyźnie, zależność i niezależność całki od drogi całkowania.
12. Całki powierzchniowe zorientowane i niezorientowane, związek z całkami wielokrotnymi i krzywoliniowymi, przykłady. Twierdzenie Gaussa-Greena-Ostrogradskiego, twierdzenie Stokesa i ich zastosowania.
Ćwiczenia:
1. Obliczanie pochodnych cząstkowych.
2. Przybliżanie wartości funkcji za pomocą wzoru Taylora.
3. Rozwiązywanie podstawowych typów równań różniczkowych zwyczajnych i ich układów.
4. Obliczanie pól, objętości i mas brył za pomocą całek wielokrotnych.
5. Zastosowania całek krzywoliniowych i powierzchniowych – obliczanie pracy, strumienia pola itp.
- Metody oceny:
- W semestrze na ćwiczeniach można uzyskać z kolokwiów i za aktywność 0-40 pkt., za egzamin 0-60 pkt, Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 51pkt. łącznie.
Skala ocen: suma punktów < 50: 2.0, 51-60: 3.0, 61-70: 3.5, 71-80: 4.0, 81-90: 4.5, 91-100: 5.0
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Krysicki W, Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II. Warszawa PWN;
2) Leitner R., Zarys matematyki wyższej, część I i II, Warszawa WNT;
3) Leitner R, Matuszewski W, Rojek Z., Zadania z matematyki wyższej, część I i II, Warszawa WNT;
4) Stankiewicz W., Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część I, Warszawa PWN;
5) Gewert M., Skoczylas Z., Analiza Matematyczna 1, cz. I, II i III, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt AM2_W01
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wybranych zagadnień rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt AM2_W02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstawowych typów równań różniczkowych zwyczajnych.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt AM2_W03
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wybranych zastosowań rachunku całkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych w tym całek wielokrotnych, krzywoliniowych i powierzchniowych.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt AM2_U01
- Potrafi badać różniczkowalność, wyznaczać ekstrema i przybliżać za pomocą wzoru Taylora typowe funkcje wielu zmiennych rzeczywistych.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt AM2_U02
- Potrafi rozwiązywać podstawowe typy równań różniczkowych zwyczajnych i ich układy.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
- Efekt AM2_U03
- Potrafi stosować rachunek całkowy funkcji wielu zmiennych rzeczywistych w celu wyznaczania pól, objętości, mas, momentów, strumieni pola itp. wielkości geometrycznych i fizycznych.
Weryfikacja: egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_U03, FT1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, X1A_U02, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02, InzA_U07, X1A_U01, X1A_U04, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt AM2_K01
- Rozumie konieczność samokształcenia.
Weryfikacja: egzamin pisemny/dyskusja na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
FT1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01, X1A_K05, T1A_K01