- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr Ewa Lewińska, starszy wykładowca, e.lewinska@mini.pw.edu.pl
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Fotonika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1050-FO000-ISP-2MA2
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 7
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład – 45 godz., ćwiczenia – 45, przygotowanie do wykładu – 30, przygotowanie do ćwiczeń- 45, przygotowanie do kolokwiów – 16, przygotowanie do egzaminu – 14, udział w konsultacjach – 15. Razem
Razem 210 godz.= 7 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład – 45 godz., ćwiczenia – 45, udział w konsultacjach – 15.
Razem 105= 4 ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia45h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- matematyka 1
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z metodami rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych. Zapoznanie studentów z różnymi typami całek i ich zastosowaniami. Zarysowanie specyfiki sum nieskończonych (szeregów) w odróżnieniu od sum skończonych.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
1) Równania różniczkowe zwyczajne- pojęcia podstawowe. Twierdzenie Picarda o jednoznaczności rozwiązania zagadnienia początkowego. Równania o zmiennych rozdzielonych i równania do nich sprowadzalne. Metoda uzmienniania stałej dla r-nia liniowego rzędu 1. Równania wyższych rzędów i obniżanie rzędu równania.
2) Równania liniowe rzędu n . Definicja układu fundamentalnego (podstawowego). Metoda uzmienniania stałej. Równania o stałych współczynnikach i metoda przewidywań. Równanie Eulera. Układy równań liniowych rzędu 1 o stałych współczynnikach. Metoda eliminacji. Metoda macierzowa dla układów jednorodnych i metoda uzmienniania stałych dla układów niejednorodnych.
3) Całki podwójne i potrójne – definicje, zastosowania geometryczne i fizyczne, obliczanie przez zamianę na całki iterowane. Zamiana zmiennych w całkach wielokrotnych: współrzędne biegunowe w całkach podwójnych i współrzędne sferyczne w całkach potrójnych.
4) Podstawowe pojęcia analizy wektorowej: gradient, rotacja, dywergencja, potencjał pola wektorowego. Całki krzywoliniowe niezorientowane i zorientowane wraz z zastosowaniami. Wzór Greena. Niezależność od drogi całkowania.
5) Powierzchnie stopnia drugiego (kwadryki) i ich klasyfikacja. Całki powierzchniowe zorientowane i niezorientowane wraz z zastosowaniami. Twierdzenia GGO i Stokesa.
6) Szeregi liczbowe rzeczywiste i zespolone: definicja zbieżności, warunek Cauchy’ego, podstawowe twierdzenia. Kryteria zbieżności dla szeregów rzeczywistych o wyrazach nieujemnych. Szeregi rzeczywiste dowolne. Szeregi liczbowe zespolone.
7) Szeregi funkcyjne. Szeregi potęgowe rzeczywiste: promień i przedział zbieżności, twierdzenia o różniczkowaniu i całkowaniu wyraz po wyrazie. Szeregi potęgowe zespolone. Szereg Taylora. Rozwijanie funkcji w szereg Taylora.
8) Szeregi trygonometryczne Fouriera. Warunki dostateczne zbieżności.
Na ćwiczeniach ilustrujemy i uzupełniamy materiał z wykładów dokładnie według tematów 1)-9).
- Metody oceny:
- 2 kolokwia po 25% punktów, 40% na egzaminie z pozostałej części materiału, 10% za aktywność na zajęciach i kartkówki; jeżeli student nie zaliczy kolokwiów to może uzyskać 90% punktów na egzaminie pisemnym z całości.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Gewert M., Skoczylas Z. – Analiza matematyczna 2. Podtytuł: Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.
2) Zbiór zadań do pozycji 1) z podtytułem: Przykłady i zadania.
3) Gewert M., Skoczylas Z. – Analiza wektorowa. Teoria, przykłady, zadania. Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.
4) Żakowski W. – Matematyka cz. II i IV, WNT , Warszawa.
5) Leitner R. – Zarys matematyki wyższej cz.I i cz.II, WNT, Warszawa.
6) Zbiór zadań do pozycji 5) dwuczęściowy.
7) Krysicki W., Włodarski L. – Analiza matematyczna w zadaniach, cz.I i cz.II, PWN, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- w przygotowaniu
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FM2_W1
- Student zna elementy teorii równań różniczkowych zwyczajnych.
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W07
- Efekt FM2_W2
- Posiada uporządkowaną wiedzę o całkach wielokrotnych, krzywoliniowych i powierzchniowych. Zna związki między tymi całkami.
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W07
- Efekt FM2_W3
- Posiada uporządkowaną wiedzę odnośnie szeregów liczbowych, potęgowych i Fouriera.
Weryfikacja: kartkówki, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FM2_U1
- Potrafi rozwiązywać podstawowe równania różniczkowe rzędu pierwszego. Umie znaleźć całkę ogólną równania liniowego rzędu n o stałych współczynnikach, Jest w stanie rozwiązać układ równań różniczkowych liniowych rzędu pierwszego o stałych współczynnikach i metodą eliminacji i metodą macierzową.
Weryfikacja: kartkówki, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U01, X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02
- Efekt FM2_U2
- Potrafi obliczać całki wielokrotne, krzywoliniowe oraz powierzchniowe.
Weryfikacja: kartkówki, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U01, X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02
- Efekt FM2_U3
- Potrafi badać zbieżność szeregów liczbowych rzeczywistych i zespolonych. Potrafi rozwijać wybrane funkcje elementarne w szereg Taylora.
Potrafi rozwijać funkcje w szereg Fouriera.
Weryfikacja: kartkówki, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U03, FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U01, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U01, X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FM2_K1
- Potrafi pracować samodzielnie.
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_K01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01, T1A_K01
- Efekt FM2_K2
- Ma świadomość konieczności ciągłego pogłębiania swojej wiedzy i doskonalenia swych umiejętności.
Weryfikacja: kolokwia, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_K01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01, T1A_K01