- Nazwa przedmiotu:
- Niekonwencjonalne napędy
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Oleszczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK327
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1.Liczba godzin kontaktowych - 34, w tym:
a) wykład - 30 godz.,
b) konsultacje z prowadzącym - godz.
2. Praca własna studenta - studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu - 16 godzin.
Razem - 50 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 34, w tym:
a) wykład - 30 godz.,
b) konsultacje z prowadzącym - godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Po zaliczeniu przedmiotu będzie istnieć możliwość doboru silnika do różnych rodzajów napędów lotniczych, oraz podjęcie pracy przy konstruowaniu nowoczesnych silników lotniczych.
- Treści kształcenia:
- Metody podnoszenia sprawności wewnętrznej, napędowej i ogólnej silników lotniczych, możliwości o ograniczenia. Paliwa ekologiczne i przyszłościowe (wodór, metan, alkohol etylowy); Eżektory: zasada działania, osiągi i zakresy stosowania; Propfany: zasada działania, charakterystyki i zakresy stosowania; Silniki strumieniowe – teoria i konstrukcje. Silniki strumieniowe z poddźwiękową i naddźwiękową komorą spalania: dyfuzory pod i naddźwiękowe komory spalania i stabilizacja płomienia, spalanie naddźwiękowe . Silniki o spalaniu detonacyjnym: pulsacyjne (PDE), z wirującą detonacją (RDE) oraz stacjonarną detonacją; Silniki zespolone przepływowo-rakietowe (turbinowo-rakietowe; strumieniowo-rakietowe; turbinowo-strumieniowo-rakietowe). Silniki elektryczne do napędów lotniczych, układy zasilania w energię elektryczną, osiągi i zakresy stosowania. Mili i mikro napędy lotnicze; osiągi. Aspekty ekologiczne. Napędy do celów specjalnych; silniki adaptacyjne (regulacje układów wlotowych i wylotowych, komór spalania), wektorowanie ciągu. Kierunki rozwoju: zintegrowane metody projektowania, chłodzenie międzystopniowe, rekuperacja ciepła, materiały. Silniki do samolotów hipersonicznych. Obliczenia termo gazodynamiczne niekonwencjonalnych napędów lotniczych.
- Metody oceny:
- Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. S. Wójcicki,: „Spalanie”, PWN, Warszawa.
2. S. Wójcicki,: „Silniki pulsacyjne, strumieniowe, rakietowe”, MON, Warszawa, 1962.
3. P. Wolański,: „Spalanie naddźwiękowe i jego zastosowanie w hipersonicznych silnikach strumieniowych” część I, Technika Lotnicza i Astronautyczna, 1966, 10-11.
4. P. Wolański,: „Spalanie naddźwiękowe i jego zastosowanie w hipersonicznych silnikach strumieniowych” część II, Technika Lotnicza i Astronautyczna, 1966, 12.
5. P. Wolański,: „Air-breathing Space Boosters”, Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska, Lublin, Vol. XLIII/XLIV, 32, 1988/1989, pp. 355-364.
6. P. Wolański,.: „Alternatywne paliwa lotnicze do silników turbinowych”, Technika Lotnicza i Astronautyczna, Nr 2, 1987, str. 6-8.
7. P. Wolański,: “Silniki turbinowe dla samolotów komunikacyjnych”, Seminarium “Eksploatacja Silników CF6-80C2 w PLL “LOT” S.A. lata 1989-1994, Referaty, Warszawa, 1994, str. 3-19.
8. Kopie prezentacji na stronie WWW Wydziału.
9. http://materialy.itc.pw.edu.pl/zsl/napedy_kosmiczne/.
10. http://www.isabe2009.com.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.itc.pw.edu.pl/Pracownicy/Naukowo-dydaktyczni/Oleszczak-Pawel/Niekonwencjonalne-napedy
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka ML.NK327_W1
- Student posiada wiedzę na temat tendencji rozwojowych w napędach lotniczych.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK327_W2
- Student posiada wiedzę o właściwościach, wadach i zaletach paliw alternatywnych, głównie w zastosowaniach lotniczych.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W14, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK327_W3
- Student posiada wiedzę na temat właściwości wodoru i możliwości jego wykorzystania w lotnictwie.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK327_W4
- Student posiada wiedzę dotyczącą wykorzystania napędu elektrycznego w lotnictwie.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W16, LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK327_W5
- Student posiada podstawową wiedzę o napędach lotniczych opartych na spalaniu detonacyjnym.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W08, LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK327_W6
- Student posiada wiedzę o nietypowych, rzadko stosowanych lub nowatorskich rozwiązaniach napędów lotniczych.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_W15, LiK2_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka ML.NK327_U1
- Student posiada umiejętność określenia wpływu wykorzystania paliw alternatywnych i wodoru na konstrukcję zespołu napędowego i statku powietrznego.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NK327_U2
- Student potrafi ocenić efektywność zastosowania danych rozwiązań konstrukcyjnych dla konkretnego napędu lotniczego.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
LiK2_U01, LiK2_U12, LiK2_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe: