- Nazwa przedmiotu:
- Naprawa mechatronicznych systemów pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż Krzysztof Szczurowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika Pojazdów i Maszyn Roboczych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MT000-ISP-0340
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych – 16, w tym:
a) wykład -15 godz.;
b) konsultacje - 1 godz.;
2) Praca własna studenta – 9 godzin, w tym:
a) 4 godz. –bieżące przygotowywanie się studenta do zajęć, studia literaturowe,
b) 5 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwium.
3) RAZEM – suma godzin pracy własnej i godzin kontaktowych: 25 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 punktów ECTS – liczba godzin kontaktowych - 16, w tym:
a) wykład -15 godz.;
b) konsultacje - 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza podstawowa z budowy układów pojazdów, układów sterowania, układów sensorycznych itp.
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Nabycie przez studentów umiejętności analizy sposobów funkcjonowanie układów mechatronicznych pojazdów oraz na tej podstawie określenia przyczyn niesprawności oraz metod ich usunięcia.
- Treści kształcenia:
- Zasady weryfikacji i oceny stanu mechatronicznych elementów układów: sterowania, dolotu powietrza i wylotu spalin nowoczesnych silnikach spalinowych. Przedstawienie układów recyrkulacji spalin i mechatronicznych system oczyszczania spalin.
Przedstawione zostaną metody oceny stanu układów mechatronicznych układów bezpieczeństwa pojazdów. Analiza zależności pomiędzy sygnałami z czujników a zjawiskami fizycznymi oddziaływującymi na pojazd, podejmowanie decyzji oddziaływania i sposoby jej prawidłowej realizacji.
Omówione zostanie również wpływ niesprawności na otoczenie ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i wpływu na środowisko.
- Metody oceny:
- Kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. A. Gajek, Z. Juda: Czujniki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008. http://WWW.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=771.
2. D. Schmidt (edytor): Mechatronika. REA, Warszawa, 2002.
3. M. Olszewski: Podstawy Mechatroniki. REA, Warszawa, 2008.
4. C. White, M. Randall: Kody Usterek. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008.
5. J. Reimpell, J. Betzler: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa, 2008.
6. J. Merkisz, S. Mazurek: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych OBD. WKŁ 2006.
7. Serie:
• Informatory techniczne Bosch WKŁ (np: Czujniki w pojazdach samochodowych; Mikroelektronika w pojazdach; itp.).
• Poradnik Serwisowy - e-czasopismo.pl - https://WWW.e-czasopismo.pl/poradnik-serwisowy,23.html.
- Witryna www przedmiotu:
- http://Www.mechatronika.simr.pw.edu.pl. Materiały dostępne w intranecie po zalogowaniu. Login i hasło studenci otrzymają na pierwszych zajęciach.
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MT000-ISP-0340_W1
- Student potrafi wnioskować o procesach zachodzących w pojeździe na podstawie dostępnych sygnałów informatycznych.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_W10, KMchtr_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, InzA_W04, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W05, InzA_W02
- Efekt 1150-MT000-ISP-0340_W2
- Student potrafi opisać wpływ parametrów sterowania na zachowanie układów pojazdu.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_W10, KMchtr_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, InzA_W04, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W05, InzA_W02
- Efekt 1150-MT000-ISP-0340_W3
- Student potrafi scharakteryzować zadania poszczególnych układów i ich wpływ na pojazd
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMChtr_W10, KMchtr_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09, InzA_W04, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W05, InzA_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MT000-ISP-0340_U1
- Student umie przeprowadzić analizę sposobów funkcjonowanie układów mechatronicznych pojazdów oraz na tej podstawie określić przyczynę niesprawności oraz metodę ich usunięcia
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_U15, KMChtr_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt 1150-MT000-ISP-0340_K1
- Student potrafi scharakteryzować wpływ niesprawności poszczególnych układów na otoczenie w tym na bezpieczeństwo uczestników ruch oraz środowisko
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
KMchtr_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, InzA_K01