- Nazwa przedmiotu:
- Biznesplan
- Koordynator przedmiotu:
- dr Irena Bielecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PK18
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 15h
Praca własna: przegląd literatury-5h, przygotowanie do ćwiczeń-10h, przygotowanie do egzaminu-10h, opracowanie projektu przedsięwzięcia biznesowego – 20h.
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,04
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy nauki o przedsiębiorstwie; Podstawy
zarządzania; Analiza ekonomiczna
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką układania skutecznego i efektywnego biznesplanu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa. Student poznaje istotę i znaczenie narzędzi wykorzystywanych w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Nabywa umiejętność właściwego układania i zastosowania biznesplanu i wniosku inwestycyjnego przedsiębiorstwa.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
1. Wybrane pojęcia i procedury tworzenia biznesplanów.
2. Istota i cele biznesplanu.
3. Funkcje biznesplanu.
4. Rodzaje biznesplanów
5. Szczegółowa struktura biznesplanu.
6. Zasady metodyczne opracowywania i konstrukcji biznesplanu.
7. Analiza rynku, sektora i przedsiębiorstwa.
8. Plan marketingowy.
9. Zasoby ludzkie w biznesplanie.
10. Analiza ekonomiczno-finansowa.
11. Weryfikacja biznesplanu i wdrażanie biznesplanu.
12. Ocena biznes planu
13. Analiza przypadków
14. Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznesplanu.
15. Cykl przedsięwzięcia biznesowego.
Ćwiczenia (tematy)
1. Określenie teoretycznych założeń do opracowania projektu biznesplanu.
2. Szukanie pomysłów na prowadzenie własnego biznesu.
3. Analiza makrootoczenia podmiotów gospodarczych.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego podmiotów gospodarczych - część 1.
5. Analiza otoczenia konkurencyjnego podmiotów gospodarczych - część 2.
6. Analiza wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa - część 1.
7. Analiza wewnętrznych zasobów przedsiębiorstwa – część 2.
8. Analiza i badanie rynku
9. Plan marketingowy - część 1.
10. Plan marketingowy -część 2.
11. Zasoby ludzkie w biznesplanie
12. Analiza ekonomiczno-finansowa przedsięwzięcia.
13. Ocena planu finansowego.
14. Harmonogram realizacji biznes planu.
15. Kanwa modelu biznesowego - model Osterwaldera.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1. Test opanowania materiału.
2. Test będzie uznawany za zaliczony pod warunkiem uzyskania co najmniej 51% z możliwych do zdobycia punktów.
3. Projekty biznesplanów opracowane zgodnie z wytycznymi podanymi na ćwiczeniach.
Ocena łączna stanowi średnią arytmetyczną punktów uzyskanych z projektu i egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Filar E.,Skrzypek J.,(2006), Biznes plan, Poltext,Warszawa.
2. Marecki K., Wieloch M., (red.) (2008), Biznesplan. Elementy planowania działalności rozwojowej. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
3. Pawlak Z., (2005), Biznesplan -zastosowania i przykłady, Poltext, Warszawa
4. Skrzypek J., (2009), Biznes Plan Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
1. Blackwell E., (2005), Biznesplan od podstaw, Gliwice, Helion
2. Czepurko A., Łukaszewicz J., (2006), Biznesplan w praktyce zarządzania firmą: czyli po co i jak opracowywać skuteczny biznesplan?, Warszawa, WSHiP
3. Fiore F.F., (2006), Jak szybko przygotować dobry biznesplan, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W11
- Posiada wiedzę dotyczącą zasad planowania i tworzenia przedsięwzięć biznesowych i oceny efektywności podejmowanych działałań.
Weryfikacja: Egzamin, opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W11
- Efekt K_W14
- Posiada wiedzę dotyczącą analizy finansowo-ekonomicznej, użytecznej przy tworzeniu biznesplanów.
Weryfikacja: Egzamin, opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
S2P_W06, S2P_W07
- Efekt K_W16
-
Rozumie rolę jaką pełni biznesplan w tworzeniu, funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Egzamin, opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W06, S1P_W11
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Potrafi pozyskać i wykorzystać wiedzę teoretyczną do tworzenia projektów przedsięwzięć biznesowych.
Weryfikacja: Opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U08
- Efekt K_U07
- Potrafi zdiagnozować zagrożenia i słabe strony przedsiębiorstwa i zaproponować odpowiednie rozstrzygnięcia pojawiających się problemów. Umie dokonać analizy rynku, sektora i przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U03, S1P_U07
- Efekt K_U15
- Potrafi dokonać oceny sytuacji ekonomiczno-finansowej w tworzonym biznesplanie i wskazać na możliwe źródła finansowania przedsięwzięcia gospodarczego.
Weryfikacja: Opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U04
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_KO5
- Potrafi współdziałać w zespole przy opracowywaniu biznesplanu małego przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: Opracowanie projektu biznesplanu małego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K05