- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzilność biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Krzętowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- FiRPS11/2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30
Udział w ćwiczeniach
Praca własna: przegląd literatury-10, przygotowanie do zhaliczenia 10 h,
20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Liczba punktów ECTS według planu studiów ( wykłady + ćwiczenia) 0,6
Inne formy kontaktu bezpośredniego ( egzaminy, konsultacje oraz zaliczenia i egzaminy w dodatkowych terminach) 0,4
Łącznie 1,0
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania, Marketing, Podstawy Socjologii,
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zapoznanie studentów z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), przedstawienie zbioru norm (także etycznych), które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej (zarówno tym najbliższym np. pracownikami, jak i dalszym np. kontrahentami czy lokalną społecznością).
- Treści kształcenia:
- Geneza, definicja i zakres społecznej odpowiedzialności biznesu. Instrumenty i prawodawstwo międzynarodowe. Zachowania nieetyczne w kontekście zarządzania. Patologie życia gospodarczego m.in.: nepotyzm, mobbing, korupcja, niegospodarność i inne. Promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy CSR w Polsce i na świecie - firmy społecznie odpowiedzialne i obszar ich społecznej aktywności (krajowe i zagraniczne). Wpływ społecznej odpowiedzialności firmy na jej konkurencyjną pozycję na rynku Dobre praktyki CSR – analiza przypadków.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne.
Prezentacja na wybrany temat.
Aktywność studenta w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009
2. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. „Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania”; Poltext; 2010
3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca:
4. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999
5. Najder-Stefaniak K., Wstęp do etyki biznesu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_WO2
- Ma podstawową wiedzę o strukturach i instytucjach społeczno–ekonomicznych, funkcjonujących na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO2
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W02
- Efekt K_WO3
- Ma podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami struktury społeczno- ekonomicznej, o celach funkcjonowania tych struktur i prawidłowościach kształtujących te relacje i cele.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO3
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W03, S1P_W05
- Efekt K_WO4
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach relacji społeczno – ekonomicznych i rządzących nimi prawidłowościach.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO4
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W04
- Efekt K_WO7
- Ma wiedzę o normach i regulacjach prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych kształtujących struktury i instytucje społeczno – ekonomiczne.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO7
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W04, S1P_W07
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U12
- Analizuje zachowanie różnych podmiotów funkcjonujących na rynku oraz ich wpływ na decyzje menedżerskie.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U08
- Efekt K_U05
- Potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnych problemów społeczno - gospodarczych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U05
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_KO4
- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu ekonomisty oraz z przestrzeganiem zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO4
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K04
- Efekt K_KO5
- Umie współdziałać w przygotowaniu projektów gospodarczych, uwzględniając wpływ czynników ekonomicznych, prawnych i politycznych
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K05