- Nazwa przedmiotu:
- Internacjonalizacja przedsiębiorstwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr Barbara Felic
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- EMPS6
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 15h
Udział w ćwiczeniach 15h
Praca własna: - 10h-przegląd literatury, 12,5h –przygotowanie do egzaminu, 12,5 h – przygotowanie do ćwiczeń, 10 h – przygotowanie do kolokwium, łącznie 45h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,92
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Mikroekonomia, makroekonomia , międzynarodowe stosunki gospodarcze
- Limit liczby studentów:
- min. 24
- Cel przedmiotu:
- 1. Zapoznanie studentów z różnymi aspektami internacjonalizacji przedsiębiorstw (uwarunkowania, przyczyny, przebieg, konsekwencje). 2. Prezentacja różnych modeli, strategii internacjonalizacji, - ujęcie teoretyczne i empiryczne.3. Poruszenie problematyki internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (tematy)
1.Istota internacjonalizacji i globalizacji
2.Internacjonalizacja przedsiębiorstwa-pojęcie i istota
3.Wskaźniki i profil umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
4. Modelowe ujęcie procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw
- model sekwencyjny
-model oparty na innowacjach
- podejście sieciowe do procesu internacjonalizacji
5.Przegląd wybranych teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw
- makroekonomiczne podstawy umiędzynarodowienia
- mikroekonomiczne teorie inwestycji zagranicznych
6.. Formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, podział , charakterystyka.
- eksport, kooperacja niekapitałowa.
- alianse strategiczne, bezpośrednie inwestycje zagraniczne.
7. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw
Ćwiczenia (tematy)
Liczba godzin
1. Pojęcie i elementy strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
2. Determinanty wyboru strategii umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
3. Strategie konkurencji, strategie funkcjonalne
4. Wpływ umiędzynarodowienia na strukturę organizacyjną przedsiębiorstw
5. Organizacja przedsiębiorstw międzynarodowych
6. Procesy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń oraz zdanie egzaminu. Zaliczenie otrzymuje się na podstawie kolokwium( pytania opisowe, zadania). Egzamin ma formę pisemną. Składa się z testu, pytań otwartych. Warunkiem uzyskania oceny zaliczającej z kolokwium lub egzaminu jest otrzymanie minimum 50% punktów .Skala ocen : 50%-60%-3,0 ; 61%-70%-3,5 ;71%-80%- 4,0 ; 81%-90%- 4,5, 91%-100%-5,0. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i ćwiczeń. Miejsca po przecinku 0,1-0,49, zaokrąglają do 0,5 ocenę końcową, 0,51-0,99 zaokrąglają do następnej oceny końcowej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Obłój K. , Wąsowska A. , Zarządzanie międzynarodowe. Teoria i praktyka, PWE 2014
2. Glinkowska B., Kaczmarek B., Zarządzanie międzynarodowe, internacjonalizacja przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UŁ 2016
3. Komor. M. , Internacjonalizacja przedsiębiorstw na rynku Unii Europejskiej- ujęcie marketingowe, Wydawnictwo C.H. Beck 2017
Literatura uzupełniająca:
1. Barłożewski K. , Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw, Wydawnictwo C. H. Beck 2017
2. Dworzeck Z.i, M.Romanowska (red.), Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, SGH, Warszawa 2008;
3. Zorska A., Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa 2007;
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W02
- Student powinien rozumieć rolę uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych przebiegu procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Pisemny egzamin testowy i opisowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO2
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W02
- Efekt K_W13
- Student powinien znać koncepcje teoretyczne dotyczące przebiegu internacjonalizacji przedsiębiorstw w warunkach zmiennego otoczenia.
Weryfikacja: Pisemny egzamin testowy i opisowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W03
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Student potrafi określić i objaśnić podstawowe problemy przedsiębiorstwa związane z ekspansją międzynarodową.
Weryfikacja: Kolokwium ( pytania opisowe, zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U08
- Efekt K_U07
- Student potrafi wskazać różne ścieżki procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw
Weryfikacja: Kolokwium ( pytania opisowe, zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U03, S1P_U07
- Efekt K_U13
- Student umie wskazać słabości i zalety różnych form ekspansji międzynarodowej.
Weryfikacja: Kolokwium ( pytania opisowe, zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U03, S1P_U04
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K08
- Jest zdolny i chętny do dyskusji na forum grupy o zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwach w ramach procesów umiędzynarodowienia
Weryfikacja: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO8
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K04, S1P_K07