- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie strategiczne
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Małgorzata Duczkowska-Piasecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PK 8
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Student będzie pracował: 30 godzin na zajęciach w podziale na wykład i ćwiczenia 15/15; z punktu widzenia egzaminu końcowego przygotowanie do tegoż zajmie mu 25 godzin własnej pracy, do egzaminu ma możliwość skorzystać z konsultacji lub łączności z prowadzącym przez pocztę mailową, co zajmie 2 godz.; do ćwiczeń potrzebna literatura - 25 godzin, 10 godz. samodzielna praca w domu, 2 konsultacje; i wykłady i ćwiczenia w trybie zaliczenia lub poprawek zajmą po 3 godziny.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,32 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- makro i mikroekonomia, zarządzanie, podstawy nauki o przedsiębiorstwie
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15, ćwiczenia 24 - 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy, nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie:
a) budowy planu strategicznego (zasad, struktury),
b) analizy strategicznej (metod analizy przyszłego otoczenia, budowy wizji przyszłego przedsiębiorstwa , funkcjonowania przedsiębiorstwa na tle przyszłego otoczenia),
c) budowy strategii przedsiębiorstwa, sposobów jej wdrażania i kontroli łącznie z akcjami korekcyjnymi.
- Treści kształcenia:
- Podane niżej treści programowe nie pokrywają się z godzinami wykładów:
Wykłady:
1. Istota i instrumenty zarządzania strategicznego (definicja, pojęcie zarządzania dla przyszłości, narzędzia: misja, wizja, plan, strategia, - )
2. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa jako uwarunkowanie decyzji strategicznych (użytkownicy, metody, zakres analizy: analiza makro otoczenia, otoczenia konkurencyjnego, potencjału strategicznego, ocena strategicznej pozycji przedsiębiorstwa)
3. Strategia przedsiębiorstwa na tle jego misji i wizji (definicja, struktura strategii, rodzaje strategii)
4. Metody wdrażania strategii (strategia na poziomie strategicznych jednostek biznesu, na poziomie przedsiębiorstwa, na poziomie międzynarodowym – struktury organizacyjne, funkcjonalne, procesy w przedsiębiorstwie, programy i projekty)
5. Kontrola realizacji strategii (nadzór nad wdrażaniem strategii, zasady i rodzaje kontroli strategicznej, akcje korekcyjne).
6. Zarządzanie zmianą ( istota zmian strategicznych, role w zarządzaniu zmianami, style zarządzania zmianami, czynniki zarządzania zmianami strategicznymi).
Ćwiczenia:
1. Powtórzenie definicji przedsiębiorstwa - omówienie przykładów – wizji, misji przedsiębiorstwa;
2. Główne miary charakteryzujące otoczenie przedsiębiorstwa i strategicznej jego pozycji
3. Omówić rodzaje strategii – ich istotę, zakres, przykłady
4. Struktury organizacyjne (przykłady), procesy w przedsiębiorstwie (rodzaje), programy i projekty – idea, budowa;
5. Organizacja kontroli strategii w przedsiębiorstwie, mierniki, wskaźniki kontroli, postepowanie w przypadku akcji korekcyjnych
6. Rodzaje zmian strategicznych – związek ze zmiana strategii i zarządzaniem strategicznym - przykłady
- Metody oceny:
- W przypadku wykładów - egzamin testowy, zawierający pytania zamknięte i otwarte w taki sposób, że student nie może dostać pozytywnej oceny bez pozytywnej odpowiedzi na pytanie otwarte (przy założeniu, że na zamknięte odpowiedział poprawnie). W przypadku ćwiczeń - obecność, prace zlecone przez prowadzącego i pozytywnie zaliczone, aktywność na ćwiczeniach.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.red.B.Olszewska Zarządzanie strategiczne; przedsiębiorstwo na progu XXI wieku Wyd.UE Wrocław,2008; 2. T.Gołębiowski Zarządzanie strategiczne, planowanie i kontrola; Difin, Warszawa 2001, 3.G.Johnson, K.Scholes, R.Whittington Podstawy strategii, PWE Warszawa 2010; 4.G.Gierszewska, M.Romanowska Analiza strategicna przedsiębiorstwa, PWE 2009 Warszawa, 5. M.Ciszewska-Mlinovic, A.Wa, K.Obłój Strategie korporacji, 2015 Wolters-Kluwer warszawa,
Uzupełniająca :
1.J.Penc Strategiczny system zarzadzania , Wyd.Placet 2001 ;2. red.R.Krupiński Zarządzanie strategiczne-koncepcje, metody, AE Wrocław, 1998 3.A.Romanowska Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka W02
- Zarządzanie strategiczne pozwala studentowi opanować wiedzę z zakresu korporacji, dużych przedsiębiorstw krajowych i zagranicznych.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W06
- Zarządzanie strategiczne pozwoli studentowi zapoznać się z metodami i narzędziami służącymi do analizy przyszłości organizacji i jej miejsca oraz roli w przyszłym otoczeniu gospodarczym.
Weryfikacja: ćwiczenia - prace wykonywane na ćwiczeniach, podlegające zaliczeniu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W08
- Student nabędzie wiedzy o uwarunkowaniach decyzji o przyszłości przedsiębiorstwa, przesłankach zmian strategicznych dotyczących wnętrza organizacji oraz jej miejsca na rynku krajowym i zagranicznym.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W12
- Student opanuje metody i narzędzia analizy strategicznej i zrozumie ich zakres, warunki i ograniczenia stosowania, wady i zalety poszczególnych metod.
Weryfikacja: ćwiczenia - przykłady i praca w grupach na zaliczenie ćwiczenia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W13
- Student nauczy się narzędzi i sposobów tworzenia struktur organizacyjnych i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student nabędzie umiejętności analizowania otoczenia przedsiębiorstwa, tworzenia wizji jego przyszłości i miejsca w przyszłym otoczeniu w zależności od różnych uwarunkowań, wynikających z analiz.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U04
- Student nabędzie umiejętności budowy prognoz dla przedsiębiorstwa w oparciu o metody ekonometryczne stosowane w analizie strategicznej; posiądzie umiejętności dostrzegania skutków poszczególnych wyborów przy różnych scenariuszach.
Weryfikacja: ćwiczenia, zaliczenie zadania na ćwiczeniach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U06
- Student będzie umiał wykorzystać wiadomości i treści z innych przedmiotów ekonomicznych dla krytycznej oceny przydatności w praktyce proponowanych metod analizy i procedur w zarządzaniu strategicznym.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K02
- Będzie wiedział jak pracować w zespole, ponieważ ćwiczenia obejmą pracę zespołową.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K04
- Student będzie kompetentny w postrzeganiu zasadności i ograniczeń a także skutków różnych wyborów i różnych decyzji obejmujących zarzadzanie strategiczne.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K07
- Student posiądzie kompetencje do kreatywnego myślenia w dziedzinie proponowania nowatorskich rozwiązań dla przedsiębiorstwa, dających mu przewagę konkurencyjną w przyszłości.
Weryfikacja: egzamin pisemny - stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: