- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Krzętowska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZFiRPS11/2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 h w tym 16 h - wykład, 34h - inne
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania, Marketing, Podstawy Socjologii,
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zapoznanie studentów z koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), przedstawienie zbioru norm (także etycznych), które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej (zarówno tym najbliższym np. pracownikami, jak i dalszym np. kontrahentami czy lokalną społecznością).
- Treści kształcenia:
- międzynarodowe. Zachowania nieetyczne w kontekście zarządzania. Patologie życia gospodarczego m.in.: nepotyzm, mobbing, korupcja, niegospodarność i inne. Promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy CSR w Polsce i na świecie - firmy społecznie odpowiedzialne i obszar ich społecznej aktywności (krajowe i zagraniczne). Wpływ społecznej odpowiedzialności firmy na jej konkurencyjną pozycję na rynku Dobre praktyki CSR – analiza przypadków.
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne.
Prezentacja na wybrany temat.
Aktywność studenta w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009
2. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. „Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania”; Poltext; 2010
3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca:
4. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999
5. Najder-Stefaniak K., Wstęp do etyki biznesu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka K_WO2
- Ma podstawową wiedzę o strukturach i instytucjach społeczno–ekonomicznych, funkcjonujących na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO2
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_WO3
- Ma podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami struktury społeczno- ekonomicznej, o celach funkcjonowania tych struktur i prawidłowościach kształtujących te relacje i cele.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO3
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_WO4
- Ma podstawową wiedzę o rodzajach relacji społeczno – ekonomicznych i rządzących nimi prawidłowościach.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO4
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_WO7
- Ma wiedzę o normach i regulacjach prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych kształtujących struktury i instytucje społeczno – ekonomiczne.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_WO7
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka K_U05
- Potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnych problemów społeczno - gospodarczych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_U12
- Analizuje zachowanie różnych podmiotów funkcjonujących na rynku oraz ich wpływ na decyzje menedżerskie
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_KO4
- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu ekonomisty oraz z przestrzeganiem zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO4
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_KO5
- Umie współdziałać w przygotowaniu projektów gospodarczych, uwzględniając wpływ czynników ekonomicznych, prawnych i politycznych
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_KO5
Powiązane charakterystyki obszarowe: