- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie strategiczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr Alicja Krajenta-Kopeć
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZPK 8
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 8 godz. - wykłady, 16 godz. - ćwiczenia, 20 godz. - przygotowanie do egzaminu, 4 godz. - konsultacje z wykładowcą, 3 godz. egzamin i poprawka; 20 godz. na zebranie literatury i materiałów do ćwiczeń, 12 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 14 godz.- zadane prace do domu na ćwiczenia, 6 godz. konsultacje, 5 godz. - zaliczenia i poprawki.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,08 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,4 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia16h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15, ćwiczenia 24 - 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest opanowanie wiedzy, nabycie umiejętności i kompetencji w zakresie: a) istoty podejmowania decyzji strategicznych, uwarunkowań tych decyzji i ich możliwych dla przedsiębiorstwa skutków b)procedur obejmujących proces zarządzania strategicznego c) posługiwania się metodami analitycznymi, matematycznymi i ekonometrycznymi przy zarządzaniu strategicznym.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: Podane niżej treści programowe nie pokrywają się z godzinami wykładów:
1. Istota i instrumenty zarządzania strategicznego (definicja, pojęcie zarządzania dla przyszłości, narzędzia: misja, wizja, plan, strategia, - )
2. Analiza strategiczna jako narzędzie przygotowujące do budowy strategii przedsiębiorstwa (pojęcie analizy strategicznej, użytkownicy, metody analizy, cel analizy strategicznej)
3. Strategia przedsiębiorstwa na tle jego misji i wizji (definicja, struktura strategii, rodzaje strategii)
4. Podstawy budowy i wdrażania strategii: struktura strategii, odpowiadający za wdrażanie strategii w przedsiębiorstwie, organizacja procesu wdrażania strategii na poziomie przedsiębiorstwa
5. Nadzór i kontrola nad wdrażaniem strategii – mierniki i wskaźniki kontroli, organizacja akcji korekcyjnych
6. Strategiczne zmiany w przedsiębiorstwie – ich istota, związek ze zmianą strategii i z zarzadzaniem strategicznym.
Ćwiczenia:
1. Powtórzenie definicji przedsiębiorstwa - omówienie przykładów – wizji, misji przedsiębiorstwa;
2. Główne miary charakteryzujące otoczenie przedsiębiorstwa i strategicznej jego pozycji
3. Omówić rodzaje strategii – ich istotę, zakres, przykłady
4. Struktury organizacyjne (przykłady), procesy w przedsiębiorstwie (rodzaje), programy i projekty – idea, budowa;
5. Organizacja kontroli strategii w przedsiębiorstwie, mierniki, wskaźniki kontroli, postepowanie w przypadku akcji korekcyjnych
6. Rodzaje zmian strategicznych – związek ze zmiana strategii i zarządzaniem strategicznym - przykłady.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny testowy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi; test jest tak pomyślany, iżby nawet poprawne odpowiedzi na pytania zamknięte nie dawały możliwości zaliczenia egzaminu; student musi poprawnie rozpocząć pytania otwarte na minimalna ocenę.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowa:1.T.Gołębiowski Zarządzanie strategiczne-planowanie i kontrola, Difin 2001; 2.G.Gierszewska, M.Romanowska Analiza staretgiczna przedsiębiorstwa PWE 2009, 3.M.Ciszewska-Mlinowic, A.Wasowska, K.Obłój Strategie korporacji, Wolters Kluwer 2015; Uzupełniająca: 1. red.B.Olszewska Zarządzanie strategiczne - przedsiębiorstwo na progu XXI wieku; Wyd.UE Wrocław 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Charakterystyka W02
- Student opanuje wiedzę o dużych przedsiębiorstwach i korporacjach transnarodowych w zakresie prowadzenia procesu zarządzania strategicznego w tych organizacjach.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W06
- Treści z zakresu analizy strategicznej umożliwią przyswojenie wiedzy o metodach, narzędziach używanych w zarządzaniu strategicznym, analizie zjawisk i ich relacjach przyczynowo - skutkowych.
Weryfikacja: ćwiczenia, prace do sprawdzenia i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W08
- Student nabędzie wiedzę o przesłankach podejmowania i zmian decyzji w odniesieniu do procedur zarządzania strategicznego, o konsekwencjach podejmowania określonych decyzji.
Weryfikacja: egzamin - stosowne pytania i ćwiczenia-prace na stopień i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - umiejętności
- Charakterystyka egzamin-stosowne pytania
- Student posiądzie umiejętności analizowania otoczenia jako przesłanek i uwarunkowań decyzji strategicznych w zarzadzaniu; będzie umiał ocenić wartość tych przesłanek dla jakości decyzji i stopnia ryzyka.
Weryfikacja: U01
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Student nabędzie umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej do praktycznego zastosowania w analizie konkretnych przypadków przedsiębiorstw, do zastosowania w gromadzeniu i przetwarzaniu informacji.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U06
- Student będzie umiał krytycznie podejść do praktycznego zastosowania teoretycznych możliwości stosowania różnych procedur w zarządzaniu strategicznym, ponieważ wykorzysta wiadomości nabyte z innych przedmiotów.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U08
- Student nabędzie umiejętności do analizowania związków przyczynowo skutkowych i ich oceny dla podejmowania decyzji w zarządzaniu strategicznym.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K02
- Student nabędzie kompetencji do pracy w zespole poprzez pracę merytoryczna i organizacyjną na ćwiczeniach.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K04
- Student będzie kompetentny w ocenie konsekwencji ekonomicznych i społecznych podejmowanych w przedsiębiorstwie decyzji tyczących strategii.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K07
- Student posiądzie kompetencje kreatywnego myślenia dla nowatorskich rozwiązań w przedsiębiorstwie, które mogą tworzyć przewagę konkurencyjną.
Weryfikacja: egzamin-stosowne pytania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: