- Nazwa przedmiotu:
- Źródła napędu maszyn i pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. / Henryk Rode / adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MN2A_05
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 20 h = 0,8 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy z zakresu rozwiazań konstrukcyjnych i funkcjonalnych źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych, zasad doboru ich podstawowych parametrów oraz kierunków rozwoju; nabycie umiejętności dokonywania krytycznej analizy i oceny (pod względem technicznym i jakościowym) sposobu ich funkcjonowania.
- Treści kształcenia:
- W1 - Podstawowe pojęcia: żródło napędu, silnik, maszyna, pojazd mechaniczny, podział źródeł napedu; rys historyczny źródeł napędu, podstawy teoretyczne funkcjonowania silników spalinowych; W2 - Teoretyczne i rzeczywiste obiegi cieplne, systemy spalania w sinikach spalinowych, bilans cieplny silnika spalinowego, podstawowe charakterystyki silników spalinowych; W3 - Analiza konstrukcji współczesnych silników spalinowych; W4 - Emisja spalin silników spalinowych, metody redukcji toksycznych składników spalin; W5 - Tendencje rozwojowe konwencjonalnych silników spalinowych; W6 - Zasada funkcjonowania silnika Wankla i Stirlinga, podstawy teoretyczne funkcjonowania silników przepływowych; W7 - Podstawy teoretyczne funkcjonowania silników elektrycznych: W8 - Silniki elektryczne prądu stałego i prądu zmiennego; W9 - Serwonapędy prądu stałego i zmiennego; W!10 - Napędy hybrydowe, tendencje rozwojowe napędów maszyn i pojazdów.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium obejmującego sprawdzenie wiedzy z zakresu zagadnień omawianych podczas wykładów, w tym również wiedzy nabytej samodzielnie przez studenta ze wskazanej przez prowadzącego literatury i innych źródeł. Zaliczenie odbywa się nie później niż na ostatnich zajęciach wykładowych w semestrze. Szczegółowe zasady organizacji dla kolokwium zaliczeniowego i poprawkowego, zasady korzystania z materiałów pomocniczych oraz zasady oceny podawane są na początku zajęć dydaktycznych. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie przedmiotu, zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy Regulaminu Studiów w Politechnice Warszawskiej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- "1. Bernhart M: Silniki samochodowe, WKiŁ, Warszawa 1997
2. Dowkontt J.: Teoria silników cieplnych,WKiŁ, Warszawa 1973
3. Kuczewski Z.: Napęd elektryczny, Wydawnictwo NT, Warszawa 1972
4. Luft S.: Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa 2006
5. Łaskowiecki J.: Napędy elektryczne w automatyce i robotyce, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2011
6. Mitew E.: Maszyny elektryczne - tom 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2005
7. Rychter T., Teodorczuk A.: Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa 2006 8. Wajand J.: Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa 1998"
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W03_04
- Potrafi rozróżnić rodzje źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych, zna ich przeznaczenie, podstawy teoretyczne budowy oraz konstrukcję podstawowych zespołów i zasady ich funkcjonowania.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W1÷W10)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2A_W03_04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W05_01
- Zna kierunki rozwoju źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych z szczególnym uwzględnieniem niekonwencjonalnych źródeł napędu.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W5, W10)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2A_W05_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W07_02
- Potrafi zastosować podstawowe zasady diagnostyki serwisoweji i pokładowej źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W4)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2A_W07_02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U09_01
- Potrafi wykorzystać metody analityczne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu budowy i funkcjonownia silników maszyn i pojazdów mechanicznych.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W2÷W3)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2A_U09_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U15_01
- Potrafi dokonać technicznej i jakościwej analizy konstrukcji i funkcjonowania podstawowych zespołów źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych. Potrafi zidentyfikować czynniki mające wpływ na ich parametry funkcjonale.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W3; W5÷W6; W8÷W9)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2A_U15_01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K07_01
- Rozumie potrzebę przekazywania rzetelnych informacji z zakresu wpływu funkcjonowania źródeł napędów maszyn i pojazdów mechanicznych na środowisko naturalne i środowisko pracy człowieka.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie (W4÷W5, W10)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2A_K07_01
Powiązane charakterystyki obszarowe: