Nazwa przedmiotu:
Wizualizacja danych technicznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Małgorzata Petzel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
CS1A_01
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 15, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10, razem - 25; Razem - 25
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 15 h; Razem - 15 h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie przekazywania informacji w formie wizualnej, omówienie elementów składowych języka informacji wizualnej, zdobycie umiejętności publicznego prezentowania treści związanych z wykonywaniem zawodu inżyniera.
Treści kształcenia:
W1 – Komunikacja i percepcja. Dane, informacja, wiedza. Jak działa mózg. Organizacja spostrzegania. Podstawy teorii komunikowania się i teorii postrzegania zmysłowego. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Prawa Gestalt. W2 – Barwa. Percepcja barwy. Czynniki wpływające na postrzeganie barw. Atrybuty barwy. Rodzaje barw. Kontrast i harmonia. Oddziaływanie barw. Schematy barw – wybór odpowiednich i efektywnych połączeń. Narzędzia do komponowania barw. Kolor w liternictwie. Zaburzenia widzenia barw. W3 – Wyróżnienia i elementy przyciągające uwagę. Wyróżnienia. Kontrast. Typy kontrastów. Elementy graficzne przyciągające uwagę. Kierowanie wzroku odbiorcy. W4 – Typografia. Czytelność wizualizacji i jej elementów. Składniowa i semantyczna czytelność tekstu. Typograficzna czytelność tekstu. Podstawowe definicje: czcionka, font, krój pisma. Obiektywne i subiektywne cechy kroju pisma. Typografia komputerowa. W5 – Tabele. Zasady przygotowania tabel. Elementy anatomii tabel. Główka. Boczek. Rubryki. Tytuł. Elementy graficzne tabel. W6 – Wykresy. Skale pomiarowe. Zasady doboru typu wykresów. Zasady przygotowania wykresów różnych typów. Błędy na wykresach. W7 – Prezentacje komputerowe. Korzyści z prezentacji. Zasady planowania prezentacji publicznej. Podział i rola prezentacji multimedialnych. Cechy skutecznej prezentacji. Struktura i kompozycja prezentacji. Szczegółowe zasady przygotowania prezentacji. Aspekty werbalne slajdu. Aspekty graficzne slajdu.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie aktywności w trakcie zajęć wykładowych i przygotowania zadania końcowego. Brak obecności (powyżej 3 h w trakcie semestru) na zajęciach wykładowych skutkuje koniecznością potwierdzenia efektów kształcenia na kolokwium zaliczeniowym. Drugim elementem zaliczenia jest przygotowanie zadania końcowego polegającego na przygotowaniu prezentacji zgodnie z zasadami omówionymi w czasie wykładów. Ocena końcowa obliczana jest jako średnia ważona: oceny z aktywności podczas zajęć lub kolokwium zaliczeniowego z wagą 0,4 i oceny zadania końcowego z wagą 0,6. Wynik przeliczany jest na wartość procentową s – liczba możliwych punktów do uzyskania. Oceny: dla s ≥ 91% ocena 5.0, dla 81% ≤ s < 90% ocena 4.5, dla 71% ≤ s < 80% ocena 4.0, dla 61% ≤ s < 70% ocena 3.5, dla 51% ≤ s < 60%, ocena 3.0, dla s < 51% ocena 2.0. W semestrze, w którym nie ma zajęć, zaliczanie przedmiotu nie jest możliwe.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Biecek P., Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych, Fundacja Naukowa Smarter, Warszawa 2016. 2. Wolański A., Edycja tekstów, Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 3.Strange N., Zasłona dymna. Jak naginać fakty i liczby do swoich potrzeb, Onepress, Warszawa 2008. 4.Jarzina J., Tajniki typografii dla każdego, Mikom, Warszawa, 2003 5.Niedzicki W., Sekrety prezentacji nauki, Ambernet, Warszawa 2004.
Witryna www przedmiotu:
portaliusz.pw.plock.pl
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 8 Programu NERW. Zajęcia z przedmiotu będą realizowane przy użyciu nowych technik multimedialnych, takich jak platforma Moodle.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W16
Ma podstawową wiedzę dotyczącą komunikacji, percepcji i postrzegania zmysłowego. Ma podstawową wiedzę dotyczącą wizualizacji i grafiki informacyjnej. Rozumie rolę informacji wizualnej w procesie komunikacji. Ma wiedzę na temat ergonomii przekazu wizualnego w tym czytelności, odróżnialności i usability. Rozumie znaczenie typografii jako narzędzia w przegotowaniu informacji wizualnej. Ma wiedzę dotyczącą barw w tym percepcji barwy, oddziaływania barw, komponowania barw. Zna zasady doboru wykresów i tabel. Ma wiedzę dotyczącą przygotowania, zbierania materiałów, wykonania i przedstawienia prezentacji.
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć, prezentacja, recenzja prezentacji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_W16
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K05
Rozumie znaczenie rzetelności i wiarygodności w przekazywaniu informacji.
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć, prezentacja, recenzja prezentacji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: P6U_K
Charakterystyka K08
Rozumie istotę przekazu informacji - zrozumienie i zapamiętanie. Rozumie konieczność i potrafi scharkteryzować grupę docelową (ang. target group). Zna i potrafi zastosować kryteria społeczno-demograficzne (liczność, wiek, płeć, wykształcenie, posiadana wiedza, miejsce zamieszkania, zatrudnienie) i psychofizyczne potrzebne do zdefiniowania grupy odbiorców. Potrafi przygotować wykresy, tabele, prezentacje oraz potrafi ocenić grafikę informacyjną, strony www, plakaty, informatory, materiały promocyjne, reklamy, banery biorąc po uwagę charakterystykę grupy odbiorców, do której skierowany jest przekazywany komunikat (informacja).
Weryfikacja: Obserwacja podczas zajęć, prezentacja, recenzja prezentacji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: C1A_K08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO