Nazwa przedmiotu:
Antropologia kultury
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Grzegorz Rytel
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architecture
Grupa przedmiotów:
Kod przedmiotu:
B-06KH-At
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
8
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Historia architektury i urbanistyki (sem. 1 - 4)
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami i metodami antropologii kultury i ukazanie w tej perspektywie architektury jako zjawiska kultury, będącego odpowiedzią na biologiczne, psychiczne i społeczne potrzeby człowieka.
Treści kształcenia:
Antropologia kultury bada człowieka w najistotniejszym aspekcie jego człowieczeństwa - w aspekcie kultury i, co szczególnie istotne, ujmuje ją w połączeniu z człowiekiem jako jej wytwórcą w konkretnym miejscu i czasie. Jednym ze sposobów realizacji relacji człowieka ze światem w przestrzeni kultury jest materialne zaangażowanie w tworzenie przestrzeni zamieszkanej. Relacja ta ma charakter dwukierunkowy, kultura wpływa na kształt wytworów człowieka, a jednocześnie podlega przemianom pod wpływem ludzkich działań. W szczególny sposób można zaobserwować tę relację w obszarze działań architektów i urbanistów, których decyzje są silnie uzależnione od obecnych w danej społeczności uwarunkowań, ale którzy jednocześnie próbują poprzez swoją twórczość poprawiać jakość i organizować życie społeczne użytkowników. Początek zainteresowania antropologów architekturą i architektów antropologią, czyli „wytwarzaniem” i posługiwaniem się przez człowieka przestrzenią datuje się na koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, interdyscyplinarne badania prowadzone w tych dziedzinach zaowocowały szeregiem istotnych koncepcji, pozwalających w pogłębiony sposób uwzględnić perspektywę psychofizycznych uwarunkowań człowieka w procesie projektowania architektonicznego i urbanistycznego.
Metody oceny:
sprawdzian pisemny
Egzamin:
nie
Literatura:
Augé M., Non-places, London, New York 2008 Bell P.A. et al., Environmental psychology, many editions Benedict R., Pattterns of culture, many editions Hall E.T., The hidden dimension, New York 1969 Gehl J., Cities for pe ople, Washington 2010 Ingold T., The perception of environment: essays on livelihood, dwelling and skills, London, New York 2010 Harvey D., Rebel cities, London, New York 2012 Sennett R., The psychologu of socjety, New York 1977 Yi-Fu Tuan, Space and place, many editions
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się