- Nazwa przedmiotu:
- Projekt osadnictwa wiesjkiego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. arch. Anna Grabowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architecture
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowy
- Kod przedmiotu:
- B-04PW
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- konieczność zaliczenia przedmiotów należących do bloków projektowych na semestrach: 1, 2, 3, 4, 5 w szczególności projektów architektonicznych 03PA, 04PA i urbanistycznych 03PU, 05PU oraz przedmiotów z zakresu kontekstu projektowania 01KH-Hm, 02KH-Hm, 03KH-Hp, 03AH-Ak, 04KH-Hp, a także 04PR-I. 04PR-U
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom wiedzy na temat historii, współczesnych uwarunkowań, potrzeb i zasad zagospodarowania obszarów wiejskich z poszanowaniem ich walorów kulturowych i przyrodniczo – krajobrazowych, zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ładu przestrzennego.
- Treści kształcenia:
- Tematyka zajęć projektowych obejmuje problematykę, którą można zgrupować w trzech głównych grupach tematycznych:
ETAP I – faza uwarunkowań (praca zespołowa)
- studia terenowe ( wyjazd jednodniowy ) do wybranej miejscowości,
- zebrania materiałów wyjściowych, wykonanie dokumentacji fotograficznej i rysunkowej, opracowanie dokumentacji fotograficznej i rysunkowej, rozmowy ze społecznością lokalną i przedstawicielami samorządu gminnego.
Etap II – faza analiz uwarunkowań (praca zespołowa)
- na podstawie studiów w terenie ( rysunków, notatek, fotografii), wykonanej inwentaryzacji urbanistycznej (1:2000) oraz innych źródeł, studenci opracowują schematy i rysunki przedstawiające analizę miejscowości pod względem charakteru rozplanowania i zabudowy oraz cech krajobrazowych (tzw. wyróżników krajobrazu i architektury wsi), które określają elementy charakterystyczne i wyróżniające wieś spośród innych wsi. Będzie to analiza urbanistyczno-architektoniczna (1:2000), panorama miejscowości, rozwinięcie wybranego fragmentu ulicy wiejskiej (1:200), przykłady architektury i krajobrazu przyrodniczego. Na podstawie oceny struktury funkcjonalno-przestrzennej i walorów przyrodniczo - krajobrazowych oraz kulturowych – studenci przedstawiają koncepcję rozwoju miejscowości w przyszłości oraz dokonują wyboru terenów nadających się pod projektowaną nową zabudowę zagrody wiejskiej,
- Zajęcia projektowe tego etapu uzupełniają warsztaty projektowe prowadzone wraz ze specjalistami z różnych dziedzin / historii budowy miast i wsi, architektury polskiej, architektury krajobrazu/
Etap III - faza koncepcji architektonicznej ( praca indywidualna)
- projekt zagospodarowania fragmentu wsi, na który składa się projekt zagrody rolnika (o wybranej przez studenta technologii produkcji rolnej) z funkcją usługową, która jest związana z produkcją rolną w gospodarstwie,
- na projekt architektoniczny składa się: projekt zagospodarowania terenu zagrody- 1:500, działka zagrodowa z rzutami parterów budynków- 1:200, rozwinięcia krajobrazowe projektowanego zespołu budynków (w kontekście istniejącej zabudowy sąsiedzkiej) - 1:200, przekroje i elewacje zespołu budynków-1:100, wizualizacje zespołu budynków w krajobrazie i wnętrz zagrody
- Metody oceny:
- projekt
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Alexander Ch. and others, A Pattern Language, 1977, Oxford University Press, New York,
- Ali Khaksari R., A Guidebook on Urban and Regional Planing, 2011, LAP LAMBERT Academic Publishing, Philadelfia - Eco-Architecture: 1000 Ideas by 100 Architects, 2009, Firefly Books, London
- Glassie H., Vernacular Architecture, Bloomington, 2000, Indiana University Press
- Krier L., The Architecture of Community, 2009, Island Press, Washington,
- Oliver P., Dwellings, The Vernacular Mouse Word Wide, 2003, Phaidon Press Limited
- Olivier P., Built to Meet Needs. Cultural Issues In Vernacular Architecture, 2006, Architectural Press, London - Wood Houses 2, 2013, Könemann, Oxford
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się