Nazwa przedmiotu:
Projekt osadnictwa wiesjkiego
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Anna Grabowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architecture
Grupa przedmiotów:
obowiązkowy
Kod przedmiotu:
B-04PW
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
30
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
konieczność zaliczenia przedmiotów należących do bloków projektowych na semestrach: 1, 2, 3, 4, 5 w szczególności projektów architektonicznych 03PA, 04PA i urbanistycznych 03PU, 05PU oraz przedmiotów z zakresu kontekstu projektowania 01KH-Hm, 02KH-Hm, 03KH-Hp, 03AH-Ak, 04KH-Hp, a także 04PR-I. 04PR-U
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy na temat historii, współczesnych uwarunkowań, potrzeb i zasad zagospodarowania obszarów wiejskich z poszanowaniem ich walorów kulturowych i przyrodniczo – krajobrazowych, zgodnie z kryteriami zrównoważonego rozwoju i ładu przestrzennego.
Treści kształcenia:
Tematyka zajęć projektowych obejmuje problematykę, którą można zgrupować w trzech głównych grupach tematycznych: ETAP I – faza uwarunkowań (praca zespołowa) - studia terenowe ( wyjazd jednodniowy ) do wybranej miejscowości, - zebrania materiałów wyjściowych, wykonanie dokumentacji fotograficznej i rysunkowej, opracowanie dokumentacji fotograficznej i rysunkowej, rozmowy ze społecznością lokalną i przedstawicielami samorządu gminnego. Etap II – faza analiz uwarunkowań (praca zespołowa) - na podstawie studiów w terenie ( rysunków, notatek, fotografii), wykonanej inwentaryzacji urbanistycznej (1:2000) oraz innych źródeł, studenci opracowują schematy i rysunki przedstawiające analizę miejscowości pod względem charakteru rozplanowania i zabudowy oraz cech krajobrazowych (tzw. wyróżników krajobrazu i architektury wsi), które określają elementy charakterystyczne i wyróżniające wieś spośród innych wsi. Będzie to analiza urbanistyczno-architektoniczna (1:2000), panorama miejscowości, rozwinięcie wybranego fragmentu ulicy wiejskiej (1:200), przykłady architektury i krajobrazu przyrodniczego. Na podstawie oceny struktury funkcjonalno-przestrzennej i walorów przyrodniczo - krajobrazowych oraz kulturowych – studenci przedstawiają koncepcję rozwoju miejscowości w przyszłości oraz dokonują wyboru terenów nadających się pod projektowaną nową zabudowę zagrody wiejskiej, - Zajęcia projektowe tego etapu uzupełniają warsztaty projektowe prowadzone wraz ze specjalistami z różnych dziedzin / historii budowy miast i wsi, architektury polskiej, architektury krajobrazu/ Etap III - faza koncepcji architektonicznej ( praca indywidualna) - projekt zagospodarowania fragmentu wsi, na który składa się projekt zagrody rolnika (o wybranej przez studenta technologii produkcji rolnej) z funkcją usługową, która jest związana z produkcją rolną w gospodarstwie, - na projekt architektoniczny składa się: projekt zagospodarowania terenu zagrody- 1:500, działka zagrodowa z rzutami parterów budynków- 1:200, rozwinięcia krajobrazowe projektowanego zespołu budynków (w kontekście istniejącej zabudowy sąsiedzkiej) - 1:200, przekroje i elewacje zespołu budynków-1:100, wizualizacje zespołu budynków w krajobrazie i wnętrz zagrody
Metody oceny:
projekt
Egzamin:
nie
Literatura:
Alexander Ch. and others, A Pattern Language, 1977, Oxford University Press, New York, - Ali Khaksari R., A Guidebook on Urban and Regional Planing, 2011, LAP LAMBERT Academic Publishing, Philadelfia - Eco-Architecture: 1000 Ideas by 100 Architects, 2009, Firefly Books, London - Glassie H., Vernacular Architecture, Bloomington, 2000, Indiana University Press - Krier L., The Architecture of Community, 2009, Island Press, Washington, - Oliver P., Dwellings, The Vernacular Mouse Word Wide, 2003, Phaidon Press Limited - Olivier P., Built to Meet Needs. Cultural Issues In Vernacular Architecture, 2006, Architectural Press, London - Wood Houses 2, 2013, Könemann, Oxford
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się