- Nazwa przedmiotu:
- System sali sądowej. Kulisy sprawiedliwości
- Koordynator przedmiotu:
- dr Adrianna Bartnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_SSSKS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 godzin pracy na zajęciach
5 godzin konsultacje
40 godzin pracy własnej
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4p ects co odpowiada 35 godzinom
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,4 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie O podstawach prawnych funkcjonowania sądownictwa w Rzeczpospolitej Polskiej oraz jego praktycznym funkcjonowaniu na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów jednym z filarów nowoczesnego państwa i jego administracji. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne praktycznego funkcjonowania sądownictwa powszechnego w Polsce, poznają zarówno wybrane zagadnienia z procedury cywilnej jak i karnej, dowiedzą się o zadaniach przypisanych poszczególnym uczestnikom postepowań sądowych oraz o pracy urzędników zatrudnianych w sadach. Nadto będą uczestniczyli w największym na świecie projekcie badawczym realizowanym przez Fundację Court Watch Polska. Szczególny nacisk położony został na wzrost świadomości prawnej z omawianego zakresu.
- Treści kształcenia:
- 1 model polskiego sądownictwa a sądownictwo common low
2. wyrokowanie a rozprawa, zadania stron, ławników i innych aktorów procesu
2 Perspektywa Goffmanowska
4 Najważniejsze badania nad sądami w Polsce i na świecie.
Paradoks zgodności z prawem
5 Podstawy prawne funkcjonowania adwokatury, prokuratury, sądownictwa w tym Trybunału Konstytucyjnego, Kolejność drogi sądowej spraw. Organizacja administracyjna analizowanych instytucji
6. Przygotowanie do udziału w rozprawie
7. Udział w rozprawie
8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów.
Prace:
• Analiza wybieranych przez studenta orzeczeń SN – 60
• Analiza tekstów 20
• Prace domowe 20 (min. pozew, odpowiedź na pozew)
• Referaty – praca dodatkowa, dla chętnych 20
• Udział w badaniu CourtWatchPolska – dla chętnych 20
Zaliczenie na podstawie teczki, którą studenci oddają prowadzącej
Ogółem można uzyskać 100 pkt (bez prac dodatkowych)
Pytania ECTS/ KRK
Analiza wyroków i orzeczeń – K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 K_W01 K_W04 S2A_W08 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K04 S2A_K03
1. Na jakim stanie prawnym został wydany wyrok?
2. Dlaczego sprawa była rozpatrywana przez Sąd Najwyższy?
3. Czego sprawa dotyczyła?
4. Co wynika z uzasadnienia?
5. Czy zgadza się Pani/Pan z uzasadnieniem SN – dlaczego?
6. Jakie uchybienia natury procesowej zostały omówione w uzasadnieniu?
7. Czy media pisały o tej lub podobnych sprawach? Jeśli tak to jakie widzi Pan/Pani różnice w zakresie rzetelności przekazu, nabywania wiedzy z mediów bez zapoznawania się z wyrokami i uzasadnieniami?
Analiza tekstów K_U08 K_U09 K_U05 S2A_U02 S2A_U03 K_K07 S2A_K02
S2A_K06 K_K04 S2A_K03
1. Kim jest ławnik?
2. Jak wygląda procedura wydawania wyroku?
3. Najczęstsze błędy w procesie wyrokowania?
4. Porównać badania Bartnik i zespołu PAN
5. Rola protokolanta w sądzie?
Prace domowe K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03
1. Jakie ustawy regulują system Sali sadowej?
2. Jakie obowiązki i jakie uprawnienia ma ławnik?
3. Jak powinna wyglądać praca sądu?
4. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce?
Referaty K_K04 S2A_K03 K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03
1. Rola i zadania najważniejszych instytucji związanych z wymiarem sprawiedliwości?
2. Jak powinna wyglądać praca sądu?
3. Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce?
Court Watch Polska K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02
S2A_K06
1. Analiza wyników obserwacji badanego sądu i sprawy sądowej.
2. Studenci biorący udział w badaniu dostają tez zaświadczenie od Fundacji CourtWatchPolska.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Raporty Fundacji Court Watch Polska
• Kpk, kpc, ustawa usp, Konstytucja, zbiory zasad etyki wykonywania poszczególnych zawodów prawniczych
Książki:
Sędzia czy kibic. Rola ławnika w wymiarze sprawiedliwości III RP , Trio, Warszawa 2009 Bartnik Adriana Sylwia
Udział ławników ludowych w postępowaniu karnym, Warszawa 1970, Zawadzki S., Kubicki L. i inni,
Siemiaszko A., (praca zbiorowa), Ławnicy – rezultaty badań empirycznych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994
Artykuły
• The Role of Lay Judges in the Process of Adjudication Adriana Bartnik , Katarzyna Julia Kowalska artykuł dostepny pod adresem https://wuw.pl/data/include/cms/Studia_Iuridica_71_2017.pdf
E. Zubilewicz Protokoły sądowe jako konstrukcja kulturowa – artykuł dostępny pod adresem: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5378/1/13_Emil_Zubelewicz_Protoko%C5%82y%20s%C4%85dowe%20jako%20konstrukcja%20kulturowa_183-195.pdf
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- Przedmiot realizowany również za pomocą programu Moodle
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student wie: jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy sądu, rozumie i rozróżnia proces cywilny od karnego, jak powstaje wyrok, na jakich przepisach prawnych wydawane są wyroki i z czego skonstruowane jest uzasadnienie oraz jak wygląda proces apelacji i kasacji w procesie karnym i cywilnym, zna system sądownictwa polskiego, potrafi porównać system sądów powszechnych z sądownictwem administracyjnym.
Weryfikacja: odpowiedź ustna na podstawie analizy wyroków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, II.S.P7S_WG.3
- Charakterystyka W_02
- Student zna najnowsze badania poświęcone sądownictwu, potrafi analizować funkcjonowanie sądownictwa w ujęciu socjologicznym, w perspektywie Goffmanowskiej oraz uwzględniając paradox zgodności z prawem, wie jak wygląda rozprawa, umie ocenić profesjonalizm, kulturę w trakcie rozprawy, potrafi porównać obserwowane analizowane sprawy z tzw. medialnymi opisami spraw.
Weryfikacja: wizyta w sądzie, obserwacja rozprawy, notatka lub kwestionariusz obserwacji zgodny z kwestionariuszem Fundacji Court Watch Polska
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- student potrafi analizować badania poświęcone sądownictwu, potrafi analizować funkcjonowanie sądownictwa w ujęciu socjologicznym, w perspektywie Goffmanowskiej oraz uwzględniając paradox zgodności z prawem analiza literatury w powiązaniu z przepisami zawartymi w polecanych aktów prawnych.
Weryfikacja: Porównywanie przepisów z praktyką, orzecznictwem, wynikami badań socjologicznych (ujęcie Podgóreckiego) i konfrontowanie wiedzy z wiadomościami z codziennych doniesień medialnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- student sprawnie "porusza się po sądzie" tj. zna zasady funkcjonowania sądów w Polsce oraz potrafi je zastosować w praktyce, zna pracę, główne zadania, obowiązki i kulisy pracy pracowników administracyjnych sądu.
Weryfikacja: wizyta w sądzie, obserwacja rozprawy/rozpraw, analiza wyroków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K03, K_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO
- Charakterystyka K_02
- student sprawnie porównuje doniesienia medialne, debatę społęczną w zakresie funkcjonowania sądownictwa z przepisami i wynikami badań naukowych. Potrafi samodzielnie, profesjonalnie ocenić model i pracę polskich sądów.
Weryfikacja: analiza artykułów prasowych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK