- Nazwa przedmiotu:
- Sustainable development on regional and local level
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. Eugeniusz Sobczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A22_SDRLL
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem 40
w tym:
ćwiczenia 30
udział w konsultacjach 8
uczestnictwo w zaliczeniu z oceną 2
Godziny nie kontaktowe 35
w tym:
studiowanie wskazanej literatury 10
przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) 10
przygotowanie do zaliczenia z oceną 15
SUMA 75
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,8 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- 1.elementarna wiedza z zakresu ekonomii rozwoju i polityki spójności UE
2.umiejętność krytycznego analizowania literatury oraz zjawisk gospodarczych (analiza porównawcza)
3.kompetencje poznawcze w zakresie w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom wiedzy o rozwoju gospodarczym i społecznym
Poznawanie i rozumienie problemów ekonomicznych i społecznych na poziomie lokalnym i regionalnym
Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności z zakresu analizy porównawczej (bench marking).
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie do zagadnień ekonomii rozwoju na poziomie lokalnym i regionalnym
Wprowadzenie do pomiaru rozwoju (diagnozowania)-metody pomiaru rozwoju zrównoważonego
Analiza porównawcza rozwoju województw-15 zmiennych
Analiza porównawcza dwu wybranych centrów regionalnych oraz dwu centrów metropolitalnych
Analiza porównawcza dwu wybranych subregionalnych centrów (miast) z regionu mazowieckiego i wielkopolskiego
Analiza porównawcza miast jako lokalnych centrów rozwoju (2 miasta z regionu wielkopolskiego i 2 miasta z regionu śląskiego)
Analiza porównawcza dwu wybranych miast turystycznych z regionu pomorskiego oraz dwu z regionu małopolskiego
Analiza porównawcza gmin wiejskich (dwu gmin turystycznych oraz dwu z przemysłem wydobywczym)
- Metody oceny:
- ndst: Student nie umie definiować podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z rozwojem zrównoważ. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z rozwojem, wyjaśnia samodzielnie jego istotę i potrafi analizować problemy z tym związane.
Student nie zna podstaw prawnych oraz celów i zasad polityki rozwoju.
dst : Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć i wie o pierwotnych przyczynach rozwoju Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem i potrafi identyfikować stymulanty i de stymulanty rozwoju. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z rozwojem lokalnym i regionalnym oraz w drodze analizy porównawczej wyjaśnia samodzielnie ich istotę. Ponadto student potrafi przewidywać ryzyko związane z realizacją przyjętych celów.Student nie potrafi ocenić wpływu polityki rozwoju na rozwój lokalny i regionalny. Student wymienia tylko niektóre czynniki wpływające na rozwój lokalny i regionalny.
db: Student potrafi identyfikować związki przyczynowo-skutkowe w procesie rozw. społ.-gospodarczego. Student używa poprawnych pojęć związanych z tematem, wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować problemy związane z polityką regionalną i jej wpływem na rozwój regionów.
bdb : Student nie ma potrzeby doskonalenia i wzbogacania swojej wiedzy. Student wzbogaca tylko tę wiedzę, którą musi zdobyć. Student potrafi prowadzić analizę porównawczą i na jej podstawie formułować cele rozwojowe. Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia się i wszechstronnego wzbogacania wiedzy.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Redakcja naukowa Zb. Strzelecki – Gospodarka regionalna i lokalna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 r
J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki-Region i jego rozwój w warunkach globalizacji. Wydawnictwo Fachowe CeDeWu,2011.
A. Zalewski, Nowe Zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym; praca zbiorowa, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
1.Zrozumieć politykę Unii Europejskiej- Polityka regionalna. Wyd. Urząd Publikacji UE,2014
2.Publikacje o rozwoju i polityce regionalnej i inne dokumenty dostarczane przez prowadzącego zajęcia
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student ma wiedzę nt. znaczenia wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych w zakresie rozwoju gmin i województw.
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów
Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT
Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_02
- Student ma wiedzę nt. uwarunkowań prawnych w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego gmin i województw
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów
Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT
Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student potrafi dokonać analizy porównawczej rozwoju gmin i województw oraz potrafi wykorzystać rezultaty tej analizy do formułowania celów strategicznych i operacyjnych
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów
Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT
Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi ocenić wpływ prowadzonej polityki gospodarczej przez administrację publiczną na rozwój społeczno-gospodarczy gminy oraz województwa.
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów
Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT
Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student potrafi ocenić wpływ prowadzonej polityki gospodarczej przez administrację publiczną na rozwój społeczno-gospodarczy gminy oraz województwa.
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów
Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT
Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK