Nazwa przedmiotu:
Sustainable development on regional and local level
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Eugeniusz Sobczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_SDRLL
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Godziny kontaktowe z nauczycielem 40 w tym: ćwiczenia 30 udział w konsultacjach 8 uczestnictwo w zaliczeniu z oceną 2 Godziny nie kontaktowe 35 w tym: studiowanie wskazanej literatury 10 przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) 10 przygotowanie do zaliczenia z oceną 15 SUMA 75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,8
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,8 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1.elementarna wiedza z zakresu ekonomii rozwoju i polityki spójności UE 2.umiejętność krytycznego analizowania literatury oraz zjawisk gospodarczych (analiza porównawcza) 3.kompetencje poznawcze w zakresie w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom wiedzy o rozwoju gospodarczym i społecznym Poznawanie i rozumienie problemów ekonomicznych i społecznych na poziomie lokalnym i regionalnym Przekazanie studentom wiedzy i umiejętności z zakresu analizy porównawczej (bench marking).
Treści kształcenia:
Wprowadzenie do zagadnień ekonomii rozwoju na poziomie lokalnym i regionalnym Wprowadzenie do pomiaru rozwoju (diagnozowania)-metody pomiaru rozwoju zrównoważonego Analiza porównawcza rozwoju województw-15 zmiennych Analiza porównawcza dwu wybranych centrów regionalnych oraz dwu centrów metropolitalnych Analiza porównawcza dwu wybranych subregionalnych centrów (miast) z regionu mazowieckiego i wielkopolskiego Analiza porównawcza miast jako lokalnych centrów rozwoju (2 miasta z regionu wielkopolskiego i 2 miasta z regionu śląskiego) Analiza porównawcza dwu wybranych miast turystycznych z regionu pomorskiego oraz dwu z regionu małopolskiego Analiza porównawcza gmin wiejskich (dwu gmin turystycznych oraz dwu z przemysłem wydobywczym)
Metody oceny:
ndst: Student nie umie definiować podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z rozwojem zrównoważ. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z rozwojem, wyjaśnia samodzielnie jego istotę i potrafi analizować problemy z tym związane. Student nie zna podstaw prawnych oraz celów i zasad polityki rozwoju. dst : Student poprawnie definiuje zaledwie kilka podstawowych pojęć i wie o pierwotnych przyczynach rozwoju Student poprawnie definiuje pojęcia związane z tematem i potrafi identyfikować stymulanty i de stymulanty rozwoju. Student poprawnie definiuje pojęcia związane z rozwojem lokalnym i regionalnym oraz w drodze analizy porównawczej wyjaśnia samodzielnie ich istotę. Ponadto student potrafi przewidywać ryzyko związane z realizacją przyjętych celów.Student nie potrafi ocenić wpływu polityki rozwoju na rozwój lokalny i regionalny. Student wymienia tylko niektóre czynniki wpływające na rozwój lokalny i regionalny. db: Student potrafi identyfikować związki przyczynowo-skutkowe w procesie rozw. społ.-gospodarczego. Student używa poprawnych pojęć związanych z tematem, wyjaśnia samodzielnie ich istotę, potrafi analizować problemy związane z polityką regionalną i jej wpływem na rozwój regionów. bdb : Student nie ma potrzeby doskonalenia i wzbogacania swojej wiedzy. Student wzbogaca tylko tę wiedzę, którą musi zdobyć. Student potrafi prowadzić analizę porównawczą i na jej podstawie formułować cele rozwojowe. Student rozumie potrzebę stałego doskonalenia się i wszechstronnego wzbogacania wiedzy.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Redakcja naukowa Zb. Strzelecki – Gospodarka regionalna i lokalna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 r J. Chądzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki-Region i jego rozwój w warunkach globalizacji. Wydawnictwo Fachowe CeDeWu,2011. A. Zalewski, Nowe Zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym; praca zbiorowa, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1.Zrozumieć politykę Unii Europejskiej- Polityka regionalna. Wyd. Urząd Publikacji UE,2014 2.Publikacje o rozwoju i polityce regionalnej i inne dokumenty dostarczane przez prowadzącego zajęcia
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student ma wiedzę nt. znaczenia wykorzystywania narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych w zakresie rozwoju gmin i województw.
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2
Charakterystyka W_02
Student ma wiedzę nt. uwarunkowań prawnych w zakresie rozwoju społeczno-gospodarczego gmin i województw
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi dokonać analizy porównawczej rozwoju gmin i województw oraz potrafi wykorzystać rezultaty tej analizy do formułowania celów strategicznych i operacyjnych
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o
Charakterystyka U_02
Student potrafi ocenić wpływ prowadzonej polityki gospodarczej przez administrację publiczną na rozwój społeczno-gospodarczy gminy oraz województwa.
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student potrafi ocenić wpływ prowadzonej polityki gospodarczej przez administrację publiczną na rozwój społeczno-gospodarczy gminy oraz województwa.
Weryfikacja: Metody interaktywne – dyskusja –analiza porównawcza przygotowana przez studentów Metody problemowe – metoda studium przypadków, analiza SWOT Metody praktyczne – metody ćwiczeniowe w oparciu o dane z GUS
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KK