- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzialność korporacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. E. Sobczak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_SOK
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: ogółem 40h
Udział w ćwiczeniach 30h
Konsultacje 10h
Praca własna:35h
przygotowanie się do zajęć, 15h
w tym czytanie zalecanej literatury 20
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75, co daje 3 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elementarna wiedza z zakresu ekonomii behawioralnej, umiejętność krytycznego analizowania literatury, kompetencje poznawcze w zakresie polityki społecznej i gospodarczej
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom wiedzy o paradygmacie odpowiedzialności społecznej biznesu-inwestycji. Poznawanie i rozumienie problemów etycznych występujących w biznesie-ekonomii behawioralnej. Poznawanie relacji pomiędzy działalnością gospodarczą i środowiskiem naturalnym oraz oczekiwaniami społeczności, odbiorców produktu-konsumentów, pracowników, dostawców, NGO (interesariuszy).
- Treści kształcenia:
- 1.Podstawowe uniwersalne wartości etyczne stosowane w działalności gospodarczej
2.Rodzaje interesariuszy w rozwoju gospodarczym
3.Dostawcy jako kluczowi interesariusze i ich znaczenie
4.Pracownicy jako kluczowi interesariusze
5.Klienci-konsumenci jako interesariusze i ich rola w kształtowaniu etycznego podejścia do działalności gospodarczej
6.Środowisko naturalne jako rodzaj interesariusza
7.Cele przedsiębiorców (krótko i długoterminowe) i ich rola w kształtowaniu uniwersalnych wartości
8.Maksymalizacja zysku a cele społeczne (kształtowanie warunków życia mieszkańców)
9.Oddziaływanie przedsiębiorstw na środowisko naturalne
10.Zasady obowiązujące w społecznie odpowiedzialnym biznesie
11.Przykłady dobrych praktyk w społecznej odpowiedzialności biznesu
12.Sposoby rozpoznawania praktyk zgodnych z uniwersalnymi wartościami
13.Audit odpowiedzialności biznesu za środowisko naturalne
14.Siedem imperatywów społecznie odpowiedzialnego biznesu
15.Globalizacja a uniwersalne wartości
- Metody oceny:
- Rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji, zaliczenie pisemne ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- B. T. Sadowscy, Partnerstwa lokalne jako istotny element rozwoju przedsiębiorczości społecznej.
M. Bernat, Społecznie odpowiedzialny biznes. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW. Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca: Raporty wybranych korporacji uznawanych za odpowiedzialne społecznie
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Definiuje podstawowe pojęcia i kategorie etyczne (wartości) związane z odpowiedzialnością społeczną w gospodarce
Weryfikacja: Praca na zajęciach, zaliczenie pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W_02
- Zna cele i zasady kształtujące etyczne podejście do rozwoju gospodarczego –zgodnego z oczekiwaniem społeczeństwa
Weryfikacja: Praca na zajęciach, pisemne zaliczenie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W08, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.1, I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.2, II.X.P7S_WG.1.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Potrafi ocenić wpływ znaczenie etyki –społecznej odpowiedzialności korporacji na postęp społeczny i gospodarczy, rentowność przedsiębiorstw oraz środowisko naturalne (sustainable development)
Weryfikacja: Praca na zajęciach, zaliczenie pisemne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Rozumie potrzebę doskonalenia i wzbogacania swojej wiedzy w drodze ustawicznego kształcenia
Weryfikacja: Praca na ćwiczeniach, dyskusje.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK, I.P7S_KR