Nazwa przedmiotu:
Laboratorium eksploatacji technicznej pojazdów samochodowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Zdanowicz, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIS638
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
160 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 60 godz., zapoznanie się z literaturą 25 godz., konsultacje 5 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 45 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 25 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,5 pkt ECTS (65 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 60 godz., konsultacje 5 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
6,0 pkt ECTS (160 godz., w tym: praca na zajęciach laboratoryjnych 60 godz., zapoznanie się z literaturą 25 godz., konsultacje 5 godz., wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 45 godz., przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych 25 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium60h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pojazdy samochodowe I.
Limit liczby studentów:
Maksimum 12 osób w zespole.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest praktyczne zapoznanie studenta z zasadami i metodami diagnozowania, weryfikowania i naprawiania pojazdów samochodowych, ich układów, zespołów i podzespołów.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Hamownia podwoziowa w badaniach silnika i układu napędowego samochodu 2. Badania silnika spalinowego z zapłonem iskrowym w stanie nieobciążonym 3. Badanie zasobnikowego układu wtryskowego typu „common rail” 4. Badanie diagnostyczne układu kierowniczego 5. Wyważanie kół jezdnych samochodu 6. Badania amortyzatorów wymontowanych z pojazdu 7. Badania amortyzatorów zamontowanych w pojeździe 8. Ocena stanu i skuteczności działania hamulców 9. Pomiar i ocena zużyć elementów układu korbowego silnika spalinowego 10. Pomiar i ocena zużyć elementów układu zaworowego silnika spalinowego 11. Badanie zużyć i naprawa skrzyni biegów 12. Badanie zużyć i naprawa mostu napędowego
Metody oceny:
Odbycie i zaliczenie ustne lub pisemne każdego ćwiczenia (udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 2 pytania do każdego tematu) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Bocheński C., Bogus St., Damm A., Lozia Z. Turek L.: Badania kontrolne samochodów. WKŁ. Warszawa 2000; 2) Günter H.: Diagnozowanie silników wysokoprężnych, WKŁ, Warszawa 2002; 3) Kasedorf J., Woisetschläger E.: Układy wtryskowe benzyny. Sprawdzanie i regulacja, WKŁ, Warszawa 2000; 4) Lozia Z. (red.): Diagnostyka samochodowa. Laboratorium. Ofic. Wydawn. Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2015; 5) Merkisz J., Mazurek St.: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, Warszawa 2002; 6) Niziński St. (red.): Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych. Dom Wydawniczy Bellona. Warszawa 1999; 7) Orzełowski S.: Naprawa i obsługa pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 2004; 8) Trzeciak K.: Diagnostyka samochodów osobowych. WKŁ. Warszawa 1996; 9) Uzdowski M., Abramek K., Garczyński K.: Eksploatacja techniczna i naprawa. WKŁ. Warszawa 2003. 10) Sitek K., Syta S.: Badania stanowiskowe i diagnostyka, WKŁ, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę o procesach fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów. Ma wiedzę teoretyczną z technologii wytwarzania i napraw układów, zespołów i podzespołów samochodu.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca procesów fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów oraz technologii wytwarzania i napraw układów, zespołów i podzespołów samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące procesów fizycznych towarzyszących pracy pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów oraz technologii wytwarzania i napraw układów, zespołów i podzespołów samochodu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna podstawowe pojęcia związane z diagnozowaniem i naprawą obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych. Ma szczegółową wiedzę o parametrach diagnostycznych dotyczących funkcjonowania pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca podstawowych pojęć związanych z diagnozowaniem i naprawą obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz parametrów diagnostycznych określających stan pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące podstawowych pojęć związanych z diagnozowaniem i naprawą obiektów technicznych, a w szczególności pojazdów samochodowych oraz parametrów diagnostycznych określających stan pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Zna kryteria i metody oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów (m.in. silnika, układu napędowego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jezdnego).
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca kryteriów i metod oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące kryteriów i metod oceny stanu technicznego pojazdu samochodowego jako całości, jego układów, zespołów i podzespołów, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W04
Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów. Zna budowę i zasadę działania urządzeń pomiarowych i naprawczych układów, zespołów i podzespołów pojazdu.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca budowy i zasady działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz budowy i zasady działania urządzeń pomiarowych i naprawczych układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące budowy i zasady działania stanowisk badawczych i urządzeń pomiarowych stosowanych przy diagnozowaniu pojazdów oraz budowy i zasady działania urządzeń pomiarowych i naprawczych układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące diagnozowania i technologii napraw pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca interpretacji danych literaturowych na temat diagnozowania i technologii napraw pojazdów samochodowych, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące interpretacji danych literaturowych na temat diagnozowania i technologii napraw pojazdów samochodowych, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U02
Potrafi przeprowadzać pomiary dotyczące diagnozowania samochodów, oceny zużycia części i realizacji napraw, a także interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca umiejętności przeprowadzania pomiarów podczas diagnozowania samochodów, oceny zużycia części i realizacji napraw, a także interpretowania uzyskanych wyników oraz wyciągania wniosków, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące umiejętności przeprowadzania pomiarów podczas diagnozowania samochodów, oceny zużycia części i realizacji napraw, a także interpretowania uzyskanych wyników oraz wyciągania wniosków, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
Charakterystyka U03
Potrafi wykorzystać poznane metody oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności oraz poznane metody oceny zużycia części do realizacji napraw układów, zespołów i podzespołów pojazdu.
Weryfikacja: Sprawdziany zaliczeniowe z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia jedno z dwóch pytań otwartych, albo jego część dotycząca umiejętności wykorzystywania poznanych metod oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności oraz poznanych metod oceny zużycia części do realizacji napraw układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów. Sprawozdania z poszczególnych tematów, w ramach każdego ćwiczenia fragmenty sprawozdania dotyczące umiejętności wykorzystywania poznanych metod oceny stanu technicznego pojazdu do lokalizowania jego niesprawności oraz poznanych metod oceny zużycia części do realizacji napraw układów, zespołów i podzespołów pojazdu, wymagane jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18, Tr1A_U09, Tr1A_U11, Tr1A_U17
Powiązane charakterystyki obszarowe: III.P6S_UW.3.o, I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.2.o