- Nazwa przedmiotu:
- Drogi i ulice I
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż. Jacek Kukulski, prof. uczelni; dr inż. Tomasz Krukowicz, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP522
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz., w tym: praca na wykładach 45 godz., studiowanie literatury przedmiotu 18 godz., przygotowanie do egzaminu 8 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 45 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Drogowe układy komunikacyjne I, Infrastruktura transportu I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy z zakresu planowania przestrzennego, programowania sieci drogowej, planowania dróg, projektowania geometrycznego dróg i ulic. Uzyskanie wiedzy i umiejętności stosowania rożnych metod i środków organizacji ruchu w tym oznakowania pionowego, poziomego, urządzeń sterowana i bezpieczeństwa ruchu.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Rodzaje planowania przestrzennego. Obsługa transportowa w zależności użytkowania terenu. Klasyfikacje dróg i ulic: ze względu na dostępność i obsługę terenu, klasyfikacja funkcjonalno-administracyjna, klasyfikacja techniczna. Badania i ocena sieci drogowej: gęstość, spójność, dostępność węzłów, ocena techniczno eksploatacyjna wartości dróg. Proces programowania, planowania, i projektowania modernizacji i rozwoju dróg. Ogólne warunki projektowania dróg: techniczno-ruchowe, ekonomiczno-finansowe, środowiskowe, estetyki, utrzymania, wynikające z porozumień międzynarodowych. Teoretyczne podstawy projektowania geometrycznego dróg i ulic: Projektowanie geometryczne drogi w planie i w przekroju podłużnym: tyczenie niwelety, bilans prac ziemnych. Koordynacja elementów geometrycznych drogi. Projektowanie przekroju poprzecznego drogi. Nawierzchnie drogowe. Uzbrojenie inżynieryjne ulicy. Rodzaje odwodnienia drogi. Węzły, skrzyżowania: podstawowe rodzaje, warunki stosowania i projektowania. Widoczność na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych. Ochrona pieszych uczestników ruchu drogowego. Środki uspokojenia ruchu. Urządzenia dla ruchu pieszego, transportu publicznego, ruchu rowerowego. Organizacja i zabezpieczanie ruchu: cele, zasady, metody i środki, systemy informacyjne, Ekologiczne aspekty projektowania dróg i ulic.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny - 5 pytań otwartych, każde oceniane w zakresie 0-1. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i
praktyka", WKiŁ 2008.
2. Krystek R.: „Węzły drogowe i autostradowe”, WKiŁ 1998 r.
3. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na
drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
4. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J. Infrastruktura transportu samochodowego –
OWPW, Warszawa, 2006.
5. Wytyczne projektowania dróg – GDDP, Warszawa, 1995.
6. Wytyczne projektowania ulic – GDDP, Warszawa 1992 Wytyczne projektowania
skrzyżowań drogowych – GDDP, Warszawa, 2001.
7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 29.01.2016 r. (poz.
124) zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie
szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz
urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na
drogach (Dz. U. 220 poz. 2181 z 2003 r.) – z późn. zm.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do opisu procesów kształtowania sieci drogowej dla różnych form użytkowania terenów; ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na organizację ruchu w obszarach zurbanizowanych.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna - 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna zasady i kryteria geometrycznego projektowania dróg i ulic, zna zasady organizacji ruchu, stosowania oznakowania poziomego, pionowego i lokalizacji sygnalizatorów; .zna cechy i wskaźniki charakteryzujące gęstość i topologie sieci drogowej. Zna proces programowania, planowania i projektowania modernizacji i rozwoju dróg.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna - 5 pytań, każde oceniane w zakresie 0-1. Treści w zakresie efektu umieszczane w pytaniach. Ocena z egzaminu stanowi sumę punktów za poszczególne pytania. Ocena w zakresie 2,5-2,9 uprawnia do odbycia rozmowy, po której może być wystawiona max. ocena 3,0.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: wykład - egz. – część ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK