- Nazwa przedmiotu:
- Systemy transportowe APM ATS (Automated People Movers - Automated Transportation System)
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 55 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do zaliczeń cząstkowych 10 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu automatyki, systemów pomiarowych, teorii optymalizacji, telematyki.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z najnowszymi systemami transportowymi określanymi w literaturze anglosaskiej terminem Automated Transit Systems and Automated People Movers. Pod pojęciem tym rozumiemy systemy, na które składają się pojazdy całkowicie zdalnie poruszające się (bez motorniczego), wybierające w sposób "inteligentny" optymalną drogę podróży, optymalizujące parametry podróży.
- Treści kształcenia:
- Wyjaśnienie pojęć: APM (Automated People Movers), ATS (Automated Transit Systems), oraz pojęć skorelowanych AGT (Automated Guided Transit), PRT (Personal Rapid Transit). Technologie telematyczne stosowane w tego typu systemach transportowych. Hierarchiczne systemy sterowania i zarządzania ruchem. Struktura mechaniczna systemów: pojazdy, infrastruktura torowa, infrastruktura przystankowa. Niezawodność i bezpieczeństwo. Modelowanie i symulacja ruchu, wybrane techniki modelowania z wykorzystaniem teorii automatów komórkowych. Modelowanie i symulacja właściwości dynamicznych. Systemy PodCar: integracja technologii PRT i samochodu autonomicznego. Sformułowanie zadania optymalizacji dla sieci PRT. Rozwiązanie zadania optymalizacji.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: dwa sprawdziany pisemne. Każdy zawiera 6 pytań otwartych - należy odpowiedzieć na 4 z nich.
Ocena podsumowująca: egzamin - 6 pytań otwartych. Należy odpowiedzieć na 4 pytania oraz zaliczyć poprzednio wspomniane dwa sprawdziany pisemne, aby zaliczyć przedmiot.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Vukan R.Vuchic "Urban Transit Systems and Technology" John Wiley and Sons, INC 2007;
[2] Markus Theodor Szillat "A low level PRT Microsimulation", University of Bristol Press 2001.
[3] Eco-Mobilność tom 1 monografia pod redakcją W. Choromańskiego, WKŁ 2016
[4] Choromański W., Grabarek et al. „Pojazdy autonomiczne i systemy transportu autonomicznego” PWN 2020
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2019/20.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę z zakresu podstaw projektowania systemów APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Ma wiedzę z zakresu infrastruktury informatycznej systemów APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W03
- Ma wiedzę z zakresu formułowania zadań optymalizacji dla transportu APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi przeprowadzić syntezę sieci APM & ATS
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U19, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi sformułować zadanie optymalizacji dla sieci PRT
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18, Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o, III.P6S_UW.2.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: ocena formująca - sprawdzian pisemny; ocena podsumowująca - egzamin pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK