Nazwa przedmiotu:
Systemy transportowe II
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Jolanta Żak, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.NIK507
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., zapoznanie się z literaturą przedmiotu 14 godz., przygotowanie się do kolokwiów 16 godz., konsultacje 2 godz., samodzielne wykonanie prac domowych 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (20 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i podstawowe umiejętności dotyczące funkcjonowania systemów transportowych i badań operacyjnych
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności problemów decyzyjnych z obszaru systemów transportowych, w tym wiedzy i umiejętności o zasadach formułowania zadań optymalizacyjnych obsługi transportowej wybranego obszaru, rejonu, miasta, przedsiębiorstwa uwzględniając: właściwości systemu transportowego, infrastrukturę gałęzi transportu, rozwój systemu transportowego, jakość usług transportowych itp.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podstawowe pojęcia – system, właściwości systemu, rodzaje systemów. Struktura i konfiguracja systemu. System transportowy, jego właściwości oraz struktura. Elementy systemu transportowego – relacje między elementami. Zapis formalny systemu transportowego. Pojęcie modelu. Klasyfikacja modeli. Cele i etapy konstruowania modeli. Elementy zadania optymalizacyjnego. Zadania optymalizacyjne obsługi transportowej rejonu, miasta, przedsiębiorstwa – rozwiązanie dopuszczalne, optymalne. Przykłady formułowania zadań optymalizacyjnych przy uwzględnieniu różnych warunków brzegowych. Ogólny model systemu transportowego w ujęciu statycznym i jego właściwości, Odwzorowanie struktury ST w jego modelu – graf struktury systemu transportowego. Drogi przewozu i ich charakterystyki, przepustowość drogi. Droga o minimalnym koszcie. Dekompozycja i agregacja w systemie transportowym. Wielokryterialna ocena systemów transportowych. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Przykłady zapisu systemu - zadania. Elementy systemu transportowego - powiązania (relacje) między elementami - przykłady. Etapy konstruowania modelu na przykładzie wybranego obszaru sieci transportowej. Przykłady formułowania zadań optymalizacyjnych obsługi transportowej dla wybranych obszarów sieci transportowej. Formułowanie zadań transportowych, zbilansowanych, z przewagą podaży, wieloetapowych i innych Opracowanie modelu systemu transportowego uwzględniając jego strukturę oraz odpowiednie własności. Przykłady wyznaczania dróg dla danej struktury. Wyznaczanie kosztu drogi, przepustowości dróg. Przykłady wyznaczania dróg o minimalnym koszcie. Przykłady doboru środków transportowych do zadań.
Metody oceny:
Wykład - 1 kolokwium zawierające pytania otwarte oraz zadania, kolokwium poprawkowe ćwiczenia - 1 kolokwium zawierające zadania, kolokwium poprawkowe. Student aby zdać musi zdobyć z każdego z kolokwiów co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podręczniki: 1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 2. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987 Literatura uzupełniająca: 3. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978 5. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną o systemie, własnościach systemu, rodzajach systemów, strukturze i konfiguracji systemu. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu modeli, klasyfikacji modeli, celu konstruowania modeli, rozumie idee konstruowania modelu systemu transportowego.
Weryfikacja: Wykład - pytania otwarte na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna zależności matematyczne opisujące zadanie optymalizacyjne z obszaru systemów transportowych – zapis formalny zmiennych decyzyjnych, ograniczeń, funkcji kryterium – rozwiązanie dopuszczalne, optymalne, posiada wiedze teoretyczną z formalizacji zapisu drogi przewozu, relacji przewozu i zapotrzebowania na przewóz, wyznaczania przepustowości drogi, kosztu i czasu przewozu, posiada wiedzę teoretyczną i zna zależności formalne wyznaczania drogi o minimalnym koszcie.
Weryfikacja: Wykład - pytania otwarte na kolokwiach, ćwiczenia - zadania rachunkowe na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi sformułować w postaci ogólnej i w aplikacji do przykładu zadanie optymalizacyjne z problematyki transportowej - zadania transportowe zbilansowane, niezbilansowane, z blokadą tras, wieloetapowe.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania rachunkowe na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
Charakterystyka U02
Potrafi zapisać formalnie graf struktury systemu transportowego, charakterystyki elementów struktury, tym drogę przewozu, relację przewozu. Potrafi wyznaczyć przepustowość, koszt i czas drogi, drogę o minimalnym koszcie - zadanie sieciowe.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania rachunkowe na kolokwiach. . Student aby zdać musi zdobyć z każdego z kolokwiów co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
Charakterystyka U03
Potrafi zastosowań metodę wielokryterialną punktową do sytuacji decyzyjnej.
Weryfikacja: Wykład - zadanie rachunkowe na kolokwium. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o