- Nazwa przedmiotu:
- Kolejowe układy transportowe II
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jacek Kukulski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP615
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie wykładu 12 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie ćwiczeń 10 godz., wykonanie obliczeń symulacyjnych i przygotowanie dokumentacji poza godzinami zajęć 31 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 14 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 2 godz., konsultacje 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt. ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz. (wykonanie obliczeń na ćwiczeniach), konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń 2 godz.))
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (54 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 9 godz. (wykonanie dokumentacji z obliczeń), studiowanie literatury przedmiotu w zakresie ćwiczeń 10 godz., wykonanie obliczeń symulacyjnych i przygotowanie dokumentacji poza godzinami zajęć 31 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń 2 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza dotycząca kolejowych układów transportowych
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie się z zasadami technicznego i funkcjonalnego projektowania układów torowych stacji oraz infrastrukturą kolejowych punktów eksploatacyjnych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podziały kolejowych punktów eksploatacyjnych. Infrastruktura stacji i punktów ekspedycyjnych - układy torowe, obiekty do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. Elementy technicznego projektowania układów torowych stacji - długości, pochylenia, rozstawy torów, konstruowanie dróg zwrotnicowych. Komputerowe wspomaganie projektowania układów torowych stacji. Funkcjonalne wymiarowanie układów torowych. Stacje węzłowe. Duże stacje pasażerskie. Terminale transportu intermodalnego. Węzły kolejowe i węzły komunikacyjne - aspekty planowania przestrzennego i ochrony środowiska.
Treść ćwiczeń :
Ćwiczenia obejmują wykorzystanie programu DIMO (Diagnostyka Przedmodernizacyjna) do celów projektowania, modernizacji układów torowych, linii kolejowych. Zakres ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji DIMO obejmuje:
- analizę parametrów kinematycznych;
- optymalizację przechyłki;
- projektowanie poszerzeń międzytorzy;
- połączenie torów ukośnych rozjazdami;
- optymalizacja promienia łuku za torem zwrotnym.
- Metody oceny:
- wykład - zaliczenie część pisemna (4-do 5 pytań otwartych) - zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi;
ćwiczenia - wykonanie dokumentacji w formie obliczeń i rysunków - zalicza poprawnie wykonane obliczenia symulacyjne i sporządzona dokumentacja oraz poprawna odpowiedź ustna na co najmniej 3 z 5 pytań.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M. Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej, Warszawa 1997.
2. Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej, Warszawa 2015.
3. Towpik K. Infrastruktura transportu szynowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki
Warszawskiej, Warszawa 2017.
4. Bałuch H., Bałuch M. Układy geometryczne toru i ich deformacje. Kolejowa Oficyna
Wydawnicza. Warszawa 2010r.
5. Massel A. Projektowanie linii i stacji kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza 2010.
6. Id-1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych - PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2005 (ze zmianami z dnia 30.04.2015).
7. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for
Interoperability TSI) ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1300/2014 z dnia 18
listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących
się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób ograniczonej
możliwości poruszania się.
8. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for
Interoperability TSI): Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18
listopada 2014 r., dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu
„Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej.
9. Węgierski J. Układy torowe stacji. WKiŁ, Warszawa 1974.
10. Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A. Projektowanie stacji kolejowych. Wydawnictwa
Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987.
11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju poz. 867 z dnia 30.06.2014
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.
12. Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi szynowe. Wydawnictwo
Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą stacji kolejowych, stacji węzłowych; posiada wiedzę dotyczącą infrastruktury stacji i punktów ekspedycyjnych - układy torowe, obiekty do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna - dwa pytania (pytanie oceniane w skali od 2-5, zalicza ocena 3)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę dotyczącą projektowania układów torowych stacji; zna zasady konstruowania dróg zwrotnicowych; zna zasady funkcjonalno-użytecznego projektowania układów torowych stacji, urządzeń do obsługi pasażerów i ładunków.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna - trzy pytania (pytanie oceniane w skali od 2-5, zalicza ocena 3)
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi zastosować aplikacje komputerowe wspomagające projektowanie i modernizację układów torowych stacji
Weryfikacja: Ćwiczenia – wykonanie obliczeń z wykorzystaniem programu DIMO, przygotowanie poprawne dokumentacji i zaliczenie ustne ( poprawna odpowiedź ustna na co najmniej 3 z 5 pytań).
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.2.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa ustna podczas zaliczenia ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK