- Nazwa przedmiotu:
- Ruch drogowy i miejski II
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Mirosław Czerliński, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP722
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 19 godz., przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych 18 godz., konsultacje 4 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 pkt ECTS (13 godz., w tym praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 4 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy inżynierii ruchu, Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Ruch drogowy i miejski I
- Limit liczby studentów:
- 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy o metodach i narzędziach umożliwiających analizę przepustowości układu transportowego: modelach teoretycznych i praktycznych metodach i narzędziach wyznaczania przepustowości dróg.
- Treści kształcenia:
- Repetytorium wiedzy w zakresie przepustowości dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Normy i wytyczne stosowane przy wyznaczaniu przepustowości. Praktyczne metody i rachunkowe zadania dla wyznaczania przepustowości i określania warunków ruchu dla: dróg dwupasowych dwukierunkowych, wielopasowych, odcinków przeplatania, dróg łącznikowych. Przepustowość skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań typu rondo i skrzyżowań sterowanych sygnalizacją. Przepustowość ciągów pieszych i dróg dla rowerów. Przepustowość korytarzy transportu publicznego.
- Metody oceny:
- 3 kolokwia ze znajomości metod wyznaczania przepustowości: zadania rachunkowe w formie pisemnej, każde z oceną liczbową. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny co najmniej 3,0 z każdego kolokwium. Ocena końcowa wyznaczana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wszystkich kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2011.
2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004
3. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej – GDDKiA, Warszawa, 2004
4. Metoda obliczania przepustowości rond – GDDKiA, Warszawa, 2004
5. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej (autostrady i drogi ekspresowe) – GDDP, Warszawa, 1995.
6. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992.
7. Highway Capacity Manual 2016, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego uwzględniająca współczynniki korygujące wartość przepustowości podstawowej, wymagane jest poprawne dobranie wartości przynajmniej połowy współczynników.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego wymagająca zastosowania odpowiedniej metody i rozwiązania zadania, wymagane jest przedstawienie odpowiedniej metody i poprawne rozwiązanie przynajmniej połowy zadania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy w celu analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego uwzględniająca różne parametry rozpatrywanych obiektów oraz ruchu drogowego, wymagana jest poprawna identyfikacja przynajmniej połowy danych w zadaniu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
- Charakterystyka U02
- Posiada bieglość metodyczną i rachunkowa w wyznaczaniu przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, zadanie rachunkowe do rozwiązania w określonym czasie, wymagane jest przedstawienie rozwiązania do oceny w określonym czasie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi stosować metody rachunku przepustowości dla wyznaczania warunków ruchu i parametrów geometryczno – ruchowych dróg i skrzyżowań.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego polegająca na wyznaczeniu warunków ruchowych lub parametrów geometryczno-ruchowych obiektu, wymagana jest poprawna identyfikacja warunków ruchowych lub określenie parametrów geometryczno-ruchowych obiektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o