- Nazwa przedmiotu:
- Materiały eksploatacyjne I
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SMS110
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 28 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 5 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 7 godz., konsultacje 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (16 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., konsultacje 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z materiałami stosowanymi w eksploatacji pojazdów samochodowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Charakterystyka materiałów eksploatacyjnych i ich rola w eksploatacji technicznych środków transportu. Podział materiałów eksploatacyjnych ze względu na przeznaczenie i własności. Metody otrzymywania paliw, olejów i smarów. Wymagania stawiane paliwom do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Wpływ własności paliw na przebieg procesu spalania. Zanieczyszczenia, filtracja paliwa. Sposoby podwyższania własności paliw. Trujące własności paliw i gazów spalinowych - sposoby obniżania toksyczności. Paliwa alternatywne. Ogólne wymagania stawiane olejom silnikowym. Własności olejów silnikowych (lepkość, smarność) i ich zależność od temperatury i ciśnienia. Zmiany własności olejów w czasie eksploatacji (zanieczyszczenia, nagary, laki, szlamy), filtracja oleju. Metody oceny własności olejów i zasady doboru oleju zastępczego. Oleje przekładniowe - warunki pracy i stawiane wymagania. Smary stałe. Rodzaje smarów i ich podział ze względu na własności i zakres stosowania. Płyny hamulcowe, płyny do amortyzatorów. Materiały służące do ochrony przed korozją i do konserwacji. Ciecze do układów chłodzenia. Materiały filtracyjne. Środki do mycia i pielęgnacji pojazdów. Utylizacja materiałów eksploatacyjnych.
- Metody oceny:
- Organizowane są 2 kolokwia. Każde z nich ma formę pisemną stanowiącą albo test składający się z kilkunastu pytań zamkniętych, albo sprawdzian obejmujący kilka pytań otwartych (zwykle 2-3). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie, co najmniej 51%. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdego z obu kolokwiów. Wówczas ocena końcowa jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. K. Baczewski, T. Kałdoński: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ, Warszawa 2005;
2. K. Baczewski, T. Kałdoński: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. WKŁ, Warszawa 2008;
3. A. Podniało: Paliwa, oleje i smary w eksploatacji, WNT, Warszawa 2002;
4. Z. Szlachta: Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi, WKŁ, Warszawa 2002;
5. W. Zwierzycki: Płyny eksploatacyjne do środków transportu drogowego. Charakterystyka funkcjonalna i ekologiczna, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę teoretyczną o materiałach stosowanych w pojazdach samochodowych oraz o możliwości stosowania zamienników różnych materiałów.
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W08, Tr2A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W02
- Ma wiedzę o procesach zachodzących w paliwach, olejach, smarach
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, III.P7S_WG.o
- Charakterystyka W03
- Zna trendy rozwojowe materiałów eksploatacyjnych
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, I.P7S_WG
- Charakterystyka W04
- Zna możliwości utylizacji materiałów eksploatacyjnych
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06, Tr2A_W09, Tr2A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, III.P7S_WG.o, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętności doboru odpowiedniego materiału eksploatacyjnego
Weryfikacja: 2 kolokwia w formie testu (kilkanaście pytań zamkniętych), albo sprawdzianu (2-3 pytania otwarte). Wymagane jest udzielenie odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01, Tr2A_U10, Tr2A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o, III.P7S_UW.4.o