- Nazwa przedmiotu:
- Systemy, pojazdy i infrastruktura transportu zautomatyzowanego
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów 7 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.), wykonanie sprawozdań 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (27 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy automatyki, matematyka (optymalizacja dynamiczna), podstawy telekomunikacji, systemy pomiarowe.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak; laboratorium: 15 osób
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do analiz zautomatyzowanych systemów i środków transportu ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów APM (Automatem People Mover) w tym samochodów automatycznych na poziomach L2, L3, L4 i pojazdów autonomicznych.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Źródła wiedzy z zakresu przedmiotu. Klasyfikacja pojazdów samochodowych ze względu na ich zdolność do realizacji zadań w trybie autonomicznym. HMI (Human Machine Interface): interfejs człowiek - maszyna w inteligentnych środkach transportu. Rodzaje sygnałów biologicznych (akwizycja prowadzana na człowieku/operatorze) oraz niebiologicznych wykorzystywanych w pojazdach inteligentnych do monitorowania i sterowania. Przetwarzanie sygnałów na potrzeby pojazdów i urządzeń inteligentnych: a) Podstawowe zagadnienia z dziedziny sieci neuronowych; b) Podstawowe zagadnienia z dziedziny logiki rozmytej; c) Podstawowe informacje dotyczące uczenia maszynowego. PRT (Personal Rapid Transit) jako przykład zautomatyzowanego, inteligentnego systemu transportowego. Samochody autonomiczne, sieci ATN, PodCar, APM, pojazdy specjalne oraz standardy dla sieci APM ATS.
Laboratorium: Analiza i projektowanie podsystemów dla pojazdu autonomicznego, Analiza systemów dla sieci PRT, Symulacja komputerowa sieci PRT (PodCar).
- Metody oceny:
- Wykład: 2 kolokwia pisemne zawierające po 5 pytań otwartych. Zaliczenie wykładu wymaga uzyskania minimum 60 % poprawnych odpowiedzi z każdego z kolokwiów.
Laboratorium: 3 kolokwia pisemne zawierające po 2 pytania otwarte oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Minimalne wymagania na zaliczenie to: zaliczenie wszystkich sprawozdań i co najmniej na 60% każdego kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1) Richard Bishop – „Intelligent Vehicle Technology and Trends” Springer Velag,2001,
2) Danuta Rutkowska, Maciej Piliński, Leszek Rutkowski, - „Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte”, PWN, 1999,
3) Gang T, Petar V.Koktovic, - „Adaptive Control of Systems with Actuator and Sensor Nonlinearities”, John Wiley & Sons, 1996,
4) L.Vlacic, - „Intelligent Vehicle Technologies Teory and Applications”, Butterworth – Heinemann, 2001,
5) P.Cichocki, P.Jabłkowski, M.Kaczmarek,-"Inteligentne systemy sterowania ruchem", Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009,
6) Q.R.Riley, -"Alternnative Cars in the 21st Centaury", S&A Inc.400, USA,
7) C.Szczepaniak, -"Samochody XXI wieku", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zna i rozumie definicje i zasady działania transportu zautomatyzowanego oraz pojazdów inteligentnych.
Weryfikacja: 50% pytań otwartych podczas kolokwiów z części wykładowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Absolwent zna i rozumie trendy rozwojowe transportu zautomatyzowanego w tym szczególnie pojazdów inteligentnych: systemów APM, pojazdów automatycznych L2,L3,L4, oraz pojazdów autonomicznych.
Weryfikacja: 50% pytań otwartych podczas kolokwiów z części wykładowej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Absolwent potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Weryfikacja: Zaliczenia realizowane w części laboratoryjnej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student rozumie konieczność krytycznej oceny odbieranych treści oraz własnej wiedzy.
Weryfikacja: pisemny sprawdzian
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK