Nazwa przedmiotu:
Procesy ruchu drogowego II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Anna Górka, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMP231
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie do ćwiczeń 16 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia 11 godz., konsultacje 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 5 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (60 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie do ćwiczeń 16 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia 11 godz., konsultacje 5 godz.).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiedzy teoretycznej w zakresie inżynierii ruchu drogowego, drogowej sygnalizacji świetlnej oraz procesów zachodzących w ruchu drogowym.
Limit liczby studentów:
12 osób
Cel przedmiotu:
Praktyczne poznanie zasad modelowania ruchu drogowego i analizowanie procesów występujących w ruchu drogowym z wykorzystaniem aplikacji komputerowych
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Badanie modeli sieci drogowych - modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. Mikroskopowy model ruchu "MSRD" - analiza charakterystyk rozruchu kolumny pojazdów, wpływ czasu reakcji na stabilność charakterystyk rozruchu kolumny pojazdów. Analiza procesów kolejkowych na sterowanym skrzyżowaniu ulic z zastosowaniem programu TRF-1 - modelowanie wybranych układów geometrycznych skrzyżowań sterowanych, tworzenie struktur blokowych modeli skrzyżowań oraz interpretacji przebiegów zmiennych modelu.
Metody oceny:
Ocena formująca: ocena prawidłowości wykonania ćwiczenia, sprawozdania i odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Ocena podsumowująca: na podstawie ocen formujących.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011 2) „Podręcznik użytkownika Vissim”, PTV Planung Transport Verkehr AG 3) „Podręcznik użytkownika VisVAP”, PTV Planung Transport Verkehr AG 4) Obretenow A., Dimitrow B.: "Teoria masowej obsługi". PWN 1989 5) „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę dotyczącą programów komputerowych pozwalających na symulację procesów zachodzących w ruchu drogowym.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Zna metodę oceny zastosowanych rozwiązań organizacji ruchu drogowego z wykorzystaniem modelowania i symulacji ruchu drogowego.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
Zna metodę weryfikacji poprawności i oceny efektywności algorytmów sterowania drogową sygnalizacją świetlną z wykorzystaniem symulacji komputerowej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia analiz procesów kolejkowych na sterowanym skrzyżowaniu dróg
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia symulacji komputerowej pozwalającej na analizę procesów zachodzących w ruchu drogowym i ocenę jego jakości.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Posiada umiejętność wykorzystania aplikacji komputerowych do modelowania i symulacyjnej oceny efektywności procesu sterowania ruchem na skrzyżowaniach dróg. Potrafi określić wpływ wybranych parametrów modelu na przebieg modelowanych procesów w ruchu drogowym
Weryfikacja: Rozmowa podczas wykonywania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
Charakterystyka U03
Potrafi opisać wykonany przez siebie model i dyskutować na temat poprawności założeń i mechanizmów w nim zachodzących.
Weryfikacja: Rozmowa podczas wykonywania ćwiczenia, sprawozdanie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UK
Charakterystyka U04
Potrafi zaproponować modyfikację algorytmu sterowania i przeprowadzić symulacyjne jego testowanie
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.3.o