- Nazwa przedmiotu:
- Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marek Guzek, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS352
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: godziny wykładu 9 godz., godziny ćwiczeń audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 25 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: godziny wykładu 9 godz., godziny ćwiczeń audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Technika samochodowa. Technologia napraw pojazdów samochodowych.
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z metodami i narzędziami wyceny napraw pojazdów samochodowych oraz metodami wyceny pojazdów i ich pozostałości, stosowanymi przez rzeczoznawców techniki samochodowej, biegłych sądowych, pracowników firm ubezpieczeniowych i zakładów naprawczych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Charakterystyka parku samochodowego w Polsce i Europie. Podmioty zainteresowane kosztorysowaniem – zleceniodawcy, wykonawcy napraw, firmy ubezpieczeniowe, strony postępowań prawnych. Rodzaje kosztorysów i ich przeznaczenie.
Podstawowe pojęcia i definicje: wartości rynkowej, wartości bazowej, wartości pozostałości, rynkowego ubytku wartości. Metodyka określania wartości rynkowych pojazdów według instrukcji Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego. System wyceny Info-Ekspert. Zasady wyznaczania i stosowania korekt wartości wynikających z daty pierwszej rejestracji, wyposażenia dodatkowego, przebiegu, stanu pojazdu, szczególnego charakteru użytkowania, wcześniejszych napraw powypadkowych, liczby właścicieli i niewłaściwego serwisowania pojazdu. Zasady stosowania korekt z tytułu składania pojazdu w warunkach innych niż u producenta oraz korekt dotyczących napraw koniecznych. Metody określania wartości pojazdów uszkodzonych. Sposoby określania wartości pojazdów nietypowych.
Ogólne zagadnienia związane z zakresem kosztorysowania napraw pojazdów. Warunki i parametry niezbędne przy wykonywaniu kosztorysów. Informacja o organizacji systemu warsztatów naprawczych, stosowanych metodach naprawczych, wyposażeniu technologicznym i możliwościach wykonawczych. Narzędzia stosowane przy kosztorysowaniu napraw. Audatex jako podstawowe narzędzie rzeczoznawcze przy oględzinach pojazdów uszkodzonych i kosztorysowaniu napraw. Informacja o sposobie wykorzystania Audatex do poznania konstrukcji pojazdów, zastosowanych materiałach i metodach naprawczych. Audatex jako narzędzie umożliwiające jednoznaczne wyliczenie kosztów naprawy oraz weryfikujące wiedzę rzeczoznawczą w zakresie technologii napraw pojazdów. Możliwość weryfikacji kosztorysów wykonanych w systemie Audatex w obcych językach i porozumiewania się zainteresowanych o różnym poziomie dostępu do wiedzy rzeczoznawczej. Podstawowe informacje z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych i sposobów likwidacji szkód.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Praktyczne wykorzystanie komputerowego systemu Info-Ekspert w wycenie wartości pojazdów samochodowych z uwzględnieniem stanu technicznego oraz korekt wartości. Przykładowe określenie wartości pojazdów w stanie uszkodzonym.
Praktyczne wykorzystanie systemu Audatex do poznania konstrukcji pojazdów, zastosowanych materiałów i metod naprawczych. Przykłady wykorzystania składników Audatex. Wyliczenia kosztów naprawy oraz weryfikujące wiedzę rzeczoznawczą w zakresie technologii napraw pojazdów. Audatex jako narzędzie wymuszające poprawną identyfikację pojazdu i jego kompletację. Rodzaje operacji naprawczych i ich właściwości w Systemie Audatex. Rodzaje części zamiennych, i sposoby korygowania ich wartości. Rodzaje lakierowania, przykłady ich zastosowań i korygowania kosztorysów w tym zakresie. Funkcje systemu Audatex umożliwiające komunikację pomiędzy zainteresowanymi uczestnikami procesów napraw pojazdów. Sposoby weryfikacji kosztorysów.
- Metody oceny:
- Wykład - 2 sprawdziany pisemne, ćwiczenia - 2 sprawdziany pisemne.
Zaliczenie wykładu jest uwarunkowane uzyskaniem ocen pozytywnych z obu sprawdzianów w części dotyczącej wykładu. Ocena z zaliczenia ćwiczeń jest uwarunkowane uzyskaniem ocen pozytywnych z obu sprawdzianów w części dotyczącej ćwiczeń. Ocena z danego typu zajęć (wykład, ćwiczenia) jest średnią arytmetyczną ocen pozytywnych ze sprawdzianów w danej części. Zaliczenie przedmiotu jest uwarunkowane zaliczeniem wykładu i zaliczeniem ćwiczeń. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładu i z zaliczenia ćwiczeń.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Wskazane przez prowadzącego przedmiot numery periodyku SRTSiRD „Rzeczoznawca samochodowy”. ISSN 1425-4786.
2) Pojazdy samochodowe .Wartości rynkowe. Wydawnictwo INFO-EKSPERT.
3) Pojazdy samochodowe – Wkładka techniczna. Wydawnictwo INFO-EKSPERT.
4) SUPER Schwacke. Wydawnictwo Eurotax Schwacke.
5) Krajowe czasopisma motoryzacyjne: „Giełda Samochodowa”, „Auto Biznes Ogłoszenia”, „AUTO Bazar”, „TRUCK”, „Moto EXPRESS”, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy”.
6) Strona internetowa firmy INFO-EKSPERT – www.info-ekspert.pl
7) Literatura dostarczona przez prowadzącego przedmiot.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna strukturę parku samochodowego w Polsce i w Europie oraz strukturę systemu warsztatów naprawczych w Polsce
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 1; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna ogolne zagadnienie związane z kosztorysowaniem napraw pojazdów samochodowych (rodzaje, zainteresowane podmioty); zna definicje podstawowych pojęcia związane z kosztorysowaniem (wartość rynkowa, bazowa, itd.)
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 1; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna narzędzia stosowane do wyceny pojazdów i ich napraw (Audatex, Info-Ekspert)
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W04
- Zna podstawy w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych i sposobów likwidacji szkód
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność wykonania prostych wycen wartości samochodu i kosztorysów naprawy
Weryfikacja: Ćwiczenia - sprawdzian pisemny 1, warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest poprawne rozwiązanie co najmniej jednego z dwóch zadań na sprawdzianie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01, Tr2A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U02
- Posiada umijętność wykorzystania stosowanych narzędzi wspomagających kosztorysowanie (Audatex) w poznawwaniu i pogłębianiu wiedzy na temat budowy pojazdów
Weryfikacja: Ćwiczenia - sprawdzian pisemny 2, warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest poprawne rozwiązanie co najmniej jednego z dwóch zadań na sprawdzianie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w aspekcie kosztorysowania, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje techniczne
Weryfikacja: wykład - sprawdziany pisemne 1 i 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR