Nazwa przedmiotu:
Techniki instrumentalne w medycznej diagnostyce laboratoryjnej
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Katarzyna Pawlak
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 15h, w tym: a) obecność na zajęciach – 15h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 10h 3. przygotowanie streszczenia i wygłoszenie referatu seminaryjnego – 5h Razem nakład pracy studenta: 15h, co odpowiada 1 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na zajęciach seminaryjnych – 15h co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Planowane zajęcia mają charakter praktyczny jedynie związany z przygotowaniem i wygłoszeniem referatu (1 punkt ECTS).
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z nowoczesnymi technikami analitycznymi stosowanymi w diagnostyce medycznej oraz do ich opracowania. W ramach wykładu studenci zapoznają się z głównymi wymaganiami, które stawiane są metodom diagnostycznym zarówno z punktu widzenia analitycznego jak i ekonomicznego. Omówione zostaną najbardziej popularne metody immunochemiczne i przyczyny ich popularności. Przedstawione zostaną wady tych metod i kierunki ich dalszego rozwoju pozwalające na poprawę ich dokładności i odporności. Studenci zostaną zapoznani z głównymi trendami rozwoju współczesnej diagnostyki medycznej (teranostyki) w oparciu o zastosowanie nowoczesnych technik instrumentalnych do rozdzielania składników mieszanin (ekstrakcja do fazy stałej, chromatografia cieczowa, elektroforeza kapilarna) i ich detekcji (izotopowa i cząsteczkowa spektrometria mas). Omówione zostaną zasady działania tych metod i typowe mechanizmy prowadzące do rozdzielania składników mieszanin oraz ich detekcji. Przedstawione zostaną przyczyny stosowania drogich metod instrumentalnych w celu: opracowania nowych metod immunochemicznych, poszukiwania markerów współczesnych chorób cywilizacyjnych, realizacji testów laboratoryjnych i klinicznych nowych leków oraz w pediatrii.
Treści kształcenia:
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: 1) Podział nowoczesnych metod diagnostyki laboratoryjnej z podziałem na genotypowe i fenotypowe (1h) 2) Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR), rodzaje stosowanych metod z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego (2h) 3) Cytometria przepływowa i możliwości jej rozwoju w diagnostyce medycznej (1h) 4) Pozytonowa emisyjna tomografia komputerowa wykrywanie i leczenie chorób nowotworowych (1h) 5) Metody immunochemiczne ich zalety, powszechność stosowania i elastyczność (1h) 6) Zasady działania wybranych spektrometrów mas oraz łączenia z technikami rozdzielania (1h) 7) Poszukiwanie śladów i badania strukturalne – rola spektrometrów mas w diagnostyce laboratoryjnej i w opracowaniu nowych metod (2h) 8) Jak oznaczyć białko i peptyd za pomocą spektrometru mas? – nowe strategie w proteomice ilościowej (1h) 9) Diagnostyka, prognostyka, teranostyka, badanie pokrewieństwa i badanie śladów biologicznych – dobór metody do zadanego celu (1h) 10) Błędy w diagnostyce laboratoryjnej, ich źródła na różnych etapach postępowania analitycznego – aspekty etyczne i ekonomiczne (1h) 11) Podstawowe wymagania co do jakości opracowywanych metod analitycznych i ich walidacji - podstawowe parametry opisujące jakość metody (1h) 12) Kontrola jakości w diagnostyce laboratoryjnej – rola materiałów odniesienia, metod porównawczych i porównań międzylaboratoryjnych (1h) 13) Opis statystyczny metod analitycznych oraz jego rola w kontroli jakości (1h)
Metody oceny:
Ocena zostanie wystawiona na podstawie sumy punktów uzyskanych za: 1. kolokwium dotyczące materiału omawianego podczas wykładów 2. Przygotowanie w grupach trzech krótkich projektów mających na celu zaproponowanie odpowiedniej metody diagnostycznej 3. Aktywność podczas dyskusji dotyczącej projektów
Egzamin:
nie
Literatura:
1.K. Sztefko, Wykłady monograficzne z diagnostyki laboratoryjnej, Cz. I (2002) i Cz. II (2007) Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2.M. Jarosz, Nowoczesne techniki analityczne (2006) Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się