- Nazwa przedmiotu:
  - Krótki kurs historii matematyki
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - Dr hab. Wojciech Domitrz, prof. PW
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Matematyka i Analiza Danych
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Wspólne
 
    - Kod przedmiotu:
  - 1120-MA000-LSP-0245
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2021/2022
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - .
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - .
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - .
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład0h
 
                - Ćwiczenia30h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - brak
 
    - Limit liczby studentów:
  - .
 
    - Cel przedmiotu:
  - Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią rozwoju nauk matematycznych i ich wpływu na cywilizację człowieka.
 
    - Treści kształcenia:
  - -    Starożytna matematyka egipska, babilońska, chińska, indyjska
-    początki matematyki greckiej – pitagorejczycy, czy wszystko jest liczbą?
-    Euklides i jego Elementy, Archimedes w kąpieli?
-    Stożkowe Apoloniusza, skomplikowany system Ptolemeusza, Diofantos i jego równania
-    Al-dżabar czyli algebra, pojedynki matematyczne: Targalia, Cardano, Ferrari.
-    mniej skomplikowany system Kopernika, prawa Keplera, Galileusz „Eppur si muove”
-    Kartezjusz i jego układ, Newton i jego Principia, a Leibniz i jego reguła
-    Mafia matematyczna Beroullich, 886 prac Eulera
-    Książe matematyki i rozwój algebry, V postulat Euklidesa i co wynika z jego odrzucenia
-    Różne nieskończoności Cantora, na czym się opieramy?
-    Program erlangeński Kleina, Hilbert i jego problemy
-    Polska szkoła matematyczna
-    Fermat i Wiles, problemy milenijne, Poincare i Perelman
 
    - Metody oceny:
  - Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie krótkiego opracowania wykonanego w kilkuosobowych grupach wybranego przez studentów fragmentu historii matematyki (postać wybranego matematyka, rozwój wybranej dziedziny itp.)
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Literatura podstawowa:
1.    Marek Kordos „Wykłady z historii matematyki” SCRIPT, Warszawa 2005
2.    Ian Stewart „Oswajanie nieskończoności. Historia matematyki” Prószyński i S-ka, Warszawa 2010
Literatura pomocnicza:
1.    Nicolas Bourbaki „Elementy historii matematyki” PWN, Warszawa 1980
2.    Philip J. Davis, Reuben Hersch „Świat matematyki” PWN, Warszawa 1994
3.    Witold Więsław „Matematyka i jej historia” NOWIK, Opole 1997
4.    Michał Szurek „Matematyka dla humanistów” Wyd. RTW, Warszawa 2000
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - .
 
    - Uwagi:
  - .
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01
 
                    - Ma podstawową wiedzę z historii rozwoju nauk matematycznych
                        Weryfikacja: Prezentacja
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U01
 
                    - Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
                        Weryfikacja: Prezentacja
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01
 
                    - Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
                        Weryfikacja: Prezentacja
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka K02
 
                    - Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
                        Weryfikacja: Prezentacja
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                                             
                                    - Charakterystyka K03
 
                    - Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
                        Weryfikacja: Prezentacja
                        Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        
                        Powiązane charakterystyki obszarowe: