Nazwa przedmiotu:
Krótki kurs historii matematyki
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. Wojciech Domitrz, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Matematyka i Analiza Danych
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
1120-MA000-LSP-0245
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
.
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią rozwoju nauk matematycznych i ich wpływu na cywilizację człowieka.
Treści kształcenia:
- Starożytna matematyka egipska, babilońska, chińska, indyjska - początki matematyki greckiej – pitagorejczycy, czy wszystko jest liczbą? - Euklides i jego Elementy, Archimedes w kąpieli? - Stożkowe Apoloniusza, skomplikowany system Ptolemeusza, Diofantos i jego równania - Al-dżabar czyli algebra, pojedynki matematyczne: Targalia, Cardano, Ferrari. - mniej skomplikowany system Kopernika, prawa Keplera, Galileusz „Eppur si muove” - Kartezjusz i jego układ, Newton i jego Principia, a Leibniz i jego reguła - Mafia matematyczna Beroullich, 886 prac Eulera - Książe matematyki i rozwój algebry, V postulat Euklidesa i co wynika z jego odrzucenia - Różne nieskończoności Cantora, na czym się opieramy? - Program erlangeński Kleina, Hilbert i jego problemy - Polska szkoła matematyczna - Fermat i Wiles, problemy milenijne, Poincare i Perelman
Metody oceny:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie krótkiego opracowania wykonanego w kilkuosobowych grupach wybranego przez studentów fragmentu historii matematyki (postać wybranego matematyka, rozwój wybranej dziedziny itp.)
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Marek Kordos „Wykłady z historii matematyki” SCRIPT, Warszawa 2005 2. Ian Stewart „Oswajanie nieskończoności. Historia matematyki” Prószyński i S-ka, Warszawa 2010 Literatura pomocnicza: 1. Nicolas Bourbaki „Elementy historii matematyki” PWN, Warszawa 1980 2. Philip J. Davis, Reuben Hersch „Świat matematyki” PWN, Warszawa 1994 3. Witold Więsław „Matematyka i jej historia” NOWIK, Opole 1997 4. Michał Szurek „Matematyka dla humanistów” Wyd. RTW, Warszawa 2000
Witryna www przedmiotu:
.
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma podstawową wiedzę z historii rozwoju nauk matematycznych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł; Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K02
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka K03
Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Prezentacja
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: