- Nazwa przedmiotu:
- Alternatywne napędy pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Jerzy R. Bogdański
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2020/2021
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury 8 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie projektu 10 godz., przygotowanie do egzaminu 8 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- .brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu napędów alternatywnych pojazdów stosowanych w różnych środkach transportu indywidualnego i masowego.
Celami uzupełniającymi są: przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw budowy i kon- struowania układów, doboru parametrów układów i ich wpływu na własności eksplo- atacyjne i użytkowe środka transportowego, w których są stosowane; przekazanie wiedzy związanej z potrzebą uwzględniania wielu aspektów stosowania takiego rodzaju napędu w środkach transportu.
Przekazana wiedza może okazać się niezbędna dla współczesnego inżyniera, wiedza taka może okazać się szczególnie przydatnej osobom zatrudnionym w szeroko rozumianym technicznym zapleczu transportu, przyszłym pracownikom zajmującym się bezpośrednio badaniami, organizujących przewozy ludzi lub towarów oraz zarządzającym flotami pojazdów w przedsiębiorstwach, transportowych.
- Treści kształcenia:
- Pojęcie napędu alternatywnego. Podstawowe zagadnienia związane z rodzajami napędów określanych jako napędy alternatywne w odniesieniu do napędów uznawanych za napędy klasyczne, wykorzystujące tradycyjne źródła i rodzaje paliwa.
Napędy alternatywne jako odpowiedź współczesnej techniki na zapotrzebowanie rynku.
Przedstawienie podstawowej terminologii odnoszącej się do przedmiotu zagadnienia, klasyfikacji i systematyki układów stosowanych we współczesnych środkach transportu.
Omówienie zasad budowy, cech konstrukcyjnych i podstawowych parametrów eksploatacyjnych zasadniczych rodzajów napędów określanych jako alternatywne. Prezentacja konstrukcji wybranych rodzajów układów, możliwości zastosowania w środkach transportu w zależności od przeznaczenia i realizacji określonych zadań przewozowych. Porównanie własności eksploatacyjnych i użytkowych środków transportu w zależności od rodzaju stosowanego napędu. Rozwój napędów alternatywnych – tendencje, aspekty ekonomiczne i ekologiczne
- Metody oceny:
- Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (lub testowych; jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru), w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne.
Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(dobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
Dopuszczalna forma zaliczenia zdalnego w formie elektronicznego formularz lub w innej formie zdalnej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. wykład,
Literatura uzupełniająca:
- Transitions to alternative vehicles and fuels, praca zbiorowa, wydawnictwo
Division on Engineering and Physical Sciences, THE NATIONAL ACADEMIES PRESS, New York 2014,
- Electric Powertrain, Energy Systems, Power Electronics and Drives for Hybrid,
Electric and Fuel Cell Vehicles, John G. Hayes, Abas Goodarzi, wydawnictwo Wiley, 2016,
- Hybrid vehicles and hybrid electric vehicles, praca zbiorowa, Nova Science Publishers, Inc. 2015,
- Modern electric, hybrid electric and fuel cell vehicles, Ymin Gao, Ali Emadi, wydawnictwo CRC Press, 2016,
- Electric Vehicle Technology Explained, James Larminie, John Lowry, Oxford Brookes University, Oxford, Acenti Designs Ltd., 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych na rok akademicki 2020/2021.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się