Nazwa przedmiotu:
Badania pojazdów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Michał Makowski, mgr inż. Janusz Pokorski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika Pojazdów i Maszyn Roboczych
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1150-MBNPO-ISP-0322
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 50, w tym: a) wykład - 30 godz.; b) laboratorium - 15 godz.; c) konsultacje – 5 godz.,; 2) Praca własna studenta – 50 godz., w tym: a) 15 godz. – studia literaturowe, b) 10 godz. – przygotowywanie się do 1 kolokwium z wykładów i przygotowanie 1 prezentacji, c) 15 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych, d) 10 godz. – opracowanie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych, 3) RAZEM – 100 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS – liczba godzin kontaktowych - 50, w tym: a) wykład - 30 godz.; b) laboratorium -15 godz.; c) konsultacje 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS - 50 godz., w tym: 1) 15 godz. - ćwiczenia laboratoryjne 2) 15 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych 3) 10 godz. – opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań 4) 10 godz. – przygotowanie do sprawdzianu i prezentacji;
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika, Teoria Drgań, Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki, Pojazdy.
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie specyfiki badań pojazdów z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń pomiarowych. Zdobycie wiedzy o współczesnych metodach i urządzeniach do badań pojazdów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej. Umiejętność prowadzenia badań wybranych elementów pojazdu oraz umiejętność zaplanowania procesu badawczego z wykorzystaniem współczesnych urządzeń pomiarowych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wiadomości wstępne z uwzględnieniem zasad prowadzenia badań pojazdów. 2. Omówienie i klasyfikacja sygnałów pomiarowych stosowanych w badaniach pojazdów. 3. Układy pomiarowo-sterujące do badań trakcyjnych zainstalowanych w pojazdach. 4. Podstawy układów mikroprocesorowych systemów pomiarowych spełniających wymogi badań trakcyjnych. 5. Typowe czujniki pomiarowe przystosowane do specyfiki badań pojazdów. 6. Przegląd współczesnych systemów kontrolno-pomiarowych stosowanych w seryjnych pojazdach samochodowych. 7. Stanowiska badawcze do wyznaczania sztywności giętnej i skrętnej nadwozia pojazdu samochodowego. 8. Omówienie podstawowych elementów struktury nośnej pojazdu. 9. Przedstawienie podstawowych badań zderzeniowych oraz omówienie specyfiki badań z zakresu zderzeń pojazdów. 10. Wiadomości wstępne z zakresu badań drgań i hałasu nadwozi pojazdów. 11. Praca kontrolna. 12. Prezentacje studenckie. Laboratorium: 1. Geometria płyty podłogowej pojazdu samochodowego. 2. Badanie sztywności skrętnej nadwozia pojazdu samochodowego. 3. Badanie hałasu wewnątrz pojazdu podczas jazdy. 4. Charakterystyka statyczna zawieszenia. 5. Badania dynamiczne sił działających w zawieszeniu pojazdu.
Metody oceny:
Wykład - 1 kolokwium (sprawdzian pisemny), 1 prezentacja studencka z zakresu tematyki wykładu. Laboratorium: zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sprawozdania i sprawdzianu pisemnego/ustnego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Badania samochodów - Ćwiczenia laboratoryjne. Praca zbiorowa pod redakcją S. Orzełowskiego, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 1989. 2. Orzełowski S. Eksperymentalne badania samochodów i ich zespołów, WKiŁ Warszawa 1995 3. Osiecki J., Gromadowski T., Stępiński B.: Badania pojazdów samochodowych i ich zespołów na symulacyjnych stanowiskach badawczych, WITE, Radom 2006, 4. Kamiński E., Pokorski J.: Dynamika zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa 1983. 5. Lesiak P., Świsulski D.: Komputerowa technika Pomiarowa. AWP, Warszawa 2002. 6. Gajek A., Juda Z.: Mechatronika Samochodowa – Czujniki. WKŁ, Warszawa 2008. 7. Lozia Z.: Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa 2008.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0322_W01
Ma podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą badań pojazdów. Zna podstawowe etapy i techniki badań pojazdów
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0322_W02
Posiada wiedzę o współczesnych metodach i urządzeniach do badań pojazdów wykorzystywanych w praktyce inżynierskiej
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W20
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0322_U01
Potrafi prowadzić badania wybranych elementów pojazdu. Potrafi zaplanować proces badawczy z wykorzystaniem współczesnych urządzeń pomiarowych, ocenić przydatność i zinterpretować uzyskane wyniki badań
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny. Sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka 1150-MBNPO-ISP-0322_K01
Ma świadomość wagi dokładności przeprowadzonych badań i uzyskanych wyników
Weryfikacja: Sprawozdania z przeprowadzonych ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: KMiBM_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: