Nazwa przedmiotu:
Alternatywne napędy w środkach transportu
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykładowca, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2021/2022
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury 14 godz., konsultacje 4 godz., przygotowanie projektu 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (24 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 4 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
.brak
Limit liczby studentów:
Wykład: 100 osób.
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu napędów alternatywnych pojazdów stosowanych w różnych środkach transportu indywidualnego i masowego. Celami uzupełniającymi są: przekazanie wiedzy dotyczącej podstaw budowy i konstruowania układów, doboru parametrów układów i ich wpływu na własności eksploatacyjne i użytkowe środka transportowego, w których są stosowane; przekazanie wiedzy związanej z potrzebą uwzględniania wielu aspektów stosowania takiego rodzaju napędu w środkach transportu. Przekazana wiedza może okazać się niezbędna dla współczesnego inżyniera, wiedza taka może okazać się szczególnie przydatnej osobom zatrudnionym w szeroko rozumianym technicznym zapleczu transportu, przyszłym pracownikom zajmującym się bezpośrednio badaniami, organizujących przewozy ludzi lub towarów oraz zarządzającym flotami pojazdów w przedsiębiorstwach, transportowych
Treści kształcenia:
Wykład: Pojęcie napędu alternatywnego. Podstawowe zagadnienia związane z rodzajami napędów określanych jako napędy alternatywne w odniesieniu do napędów uznawanych za napędy klasyczne, wykorzystujące tradycyjne źródła i rodzaje paliwa. Napędy alternatywne jako odpowiedź współczesnej techniki na zapotrzebowanie rynku. Przedstawienie podstawowej terminologii odnoszącej się do przedmiotu zagadnienia, klasyfikacji i systematyki układów stosowanych we współczesnych środkach transportu. Omówienie zasad budowy, cech konstrukcyjnych i podstawowych parametrów eksploatacyjnych zasadniczych rodzajów napędów określanych jako alternatywne. Prezentacja konstrukcji wybranych rodzajów układów, możliwości zastosowania w środkach transportu w zależności od przeznaczenia i realizacji określonych zadań przewozowych. Porównanie własności eksploatacyjnych i użytkowych środków transportu w zależności od rodzaju stosowanego napędu. Rozwój napędów alternatywnych – tendencje, aspekty ekonomiczne i ekologiczne
Metody oceny:
Wykład: Pojęcie napędu alternatywnego. Podstawowe zagadnienia związane z rodzajami napędów określanych jako napędy alternatywne w odniesieniu do napędów uznawanych za napędy klasyczne, wykorzystujące tradycyjne źródła i rodzaje paliwa. Napędy alternatywne jako odpowiedź współczesnej techniki na zapotrzebowanie rynku. Przedstawienie podstawowej terminologii odnoszącej się do przedmiotu zagadnienia, klasyfikacji i systematyki układów stosowanych we współczesnych środkach transportu. Omówienie zasad budowy, cech konstrukcyjnych i podstawowych parametrów eksploatacyjnych zasadniczych rodzajów napędów określanych jako alternatywne. Prezentacja konstrukcji wybranych rodzajów układów, możliwości zastosowania w środkach transportu w zależności od przeznaczenia i realizacji określonych zadań przewozowych. Porównanie własności eksploatacyjnych i użytkowych środków transportu w zależności od rodzaju stosowanego napędu. Rozwój napędów alternatywnych – tendencje, aspekty ekonomiczne i ekologiczne
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura: 1) Transitions to alternative vehicles and fuels, praca zbiorowa, wydawnictwo Division on Engineering and Physical Sciences, THE NATIONAL ACADEMIES PRESS, New York 2014, 2) Electric Powertrain, Energy Systems, Power Electronics and Drives for Hybrid, Electric and Fuel Cell Vehicles, John G. Hayes, Abas Goodarzi, wydawnictwo Wiley, 2016, 3) Hybrid vehicles and hybrid electric vehicles, praca zbiorowa, Nova Science Publishers, Inc. 2015, 4) Modern electric, hybrid electric and fuel cell vehicles, Ymin Gao, Ali Emadi, wydawnictwo CRC Press, 2016, 5) Electric Vehicle Technology Explained, James Larminie, John Lowry, Oxford Brookes University, Oxford, Acenti Designs Ltd., 2016.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot z uchwalonej przez Radę Wydziału Transportu na rok akademicki 2022/2023 oferty przedmiotów obieralnych dla grupy przedmiotów „Przedmiot obieralny I, II, III”. O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się określonymi dla programu studiów w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student posiada wiedzę z zakresu napędów alternatywnych pojazdów stosowanych w różnych środkach transportu indywidualnego i masowego.
Weryfikacja: pisemne, pięć do dziesięciu pytań otwartych, punktowanych w skali 0 do 1; warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie pow. 51% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Student ma wiedzę dotyczącą podstaw budowy i konstruowania układów, doboru parametrów układów i ich wpływu na własności eksploatacyjne i użytkowe środka transportowego.
Weryfikacja: pisemne, pięć do dziesięciu pytań otwartych, punktowanych w skali 0 do 1; warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie pow. 51% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG